BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szaporodó fosztogatások a repülőtéren

A napokban kifosztottak néhány csomagot a Budapest--Bécs légi járaton. Az eset kapcsán fény derült az utasok kiszolgáltatottságára, s felmerült az osztrák légitársaság felelőssége. Ám az Austrian Airlines elutasítja a károsultakat. Szerinte Bécsben nem foszthatták ki a táskákat.

Az Austrian Airlines és a Malév hétfői közös járatának indulása előtt a stewardess a gép ajtajában közölte, hogy a nagyobb kézipoggyászokat nem vihetik az utasok a fedélzetre. A bécsi megérkezéskor azonban sok táskából eltűntek az értékek. A rakodómunkások ugyanis jól tudják, hogy az ilyenkor alkalmazott "Delivery at aircraft" címke azt jelzi, az utazónak talán nem volt már ideje, hogy a gépajtóban magához vegye az értékesebb tárgyakat.
Antal Béla -- a Lufthansa képviselője, a Ferihegyre közlekedő polgári légitársaságok egyesületének soros elnöke -- már július 3-án felhívta a Malév illetékes osztályainak figyelmét arra, hogy az így feladott poggyászoknál megszaporodtak a dézsmálások, ezért tájékoztassák az utasokat, hogy ne hagyjanak értéket a táskákban.
A szakember ma sokkal több dézsmálásról kap bejelentést, mint két évvel ezelőtt, bár -- mint mondta -- benne is felmerült, hogy külföldi repterek rakodói kihasználják Ferihegy rossz hírét.
Hasonlóan vélekedik Szita János, a külföldi társaságok csomagjait rakodó és a rakodókat ellenőrző Airport Security Kft. ügyvezető igazgatója, ám -- szerinte -- csökkent az ilyen esetek száma: amíg 1996-ban ezer utasra 0,23 kárbejelentés esett, addig az első fél évben ez az érték 0,13-ra csökkent. Hozzáfűzte, Bécsben nem ellenőrzik a rakodást olyan szigorúan, mint Budapesten, ugyanakkor azt senki sem tudja, hogy a gép rakterében a gyorskezű munkás mit csinál. (Ebben az esetben pedig az utasok a schwechati betonon percekig várták, hogy kivegyék az utólag berakott táskákat.)
Fogyasztóvédelmi szempontból az a lényeges, hogy mi jutott előzetesen az utasok tudomására. Akár szerződésszegésnek is lehet minősíteni, ha a légitársaság nem hívta fel a figyelmet az értéktárgyak kivételére -- mondta Szűcs András, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség igazgatója.
A nemzetközi előírások szerint ugyanis ha a kézitáskát pótlólagosan a raktérbe viszik, már nem kézipoggyásznak, hanem feladottnak minősül, és emiatt az értékekért nem vállalnak felelősséget a társaságok.
Hétfőn azonban az Austrian Airlines által bérelt gép (angol) személyzete nem hívta fel az utasok figyelmét az értékek kivételére.
"Ha ez valóban így történt, akkor a Malév-szabványt sajnálatosan nem tartotta be az Austrian Airlines" -- jelentette ki Danks Emese, a Malév szóvivője, hozzáfűzve, a magyar társaság járatainak utasait minden esetben figyelmeztetik, hogy feladáskor ne hagyjanak értéket a csomagban.
Az egyik panaszost -- egy másik károsult nevére szóló levéllel -- elutasító, amúgy a "Legbarátságosabb légitársaság" szlogen alatt hajózó Austrian Airlines budapesti irodájának munkatársa szerint nem terheli felelősség a céget. Kijelentette: kizárt, hogy Bécsben fosztották volna ki a táskákat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.