Többszörösen is törvénysértő a kormány azon lépése, amivel tavaly év végén 94,5 milliárd forintot letéti számlán menekített át az idei évre, ugyanakkor azt még tavalyi kiadásként számolta el -- foglalt állást az ÁSZ tegnap nyilvánosságra hozott jelentésében. A jogsértésre elsőként lapunk hívta fel a figyelmet.
A számvevőszék szokatlanul kritikus: az áhtv. előírásai nem tartalmaznak jogosultságot a kormány számára sem a többletbevételek felhasználására, sem a költségvetési előirányzatok növelésére. Erre csak vészhelyzetben lenne lehetősége. A Pénzügyminisztérium politikai államtitkára, Tállai András tegnap nem kívánta kommentálni az elmarasztaló megállapításokat.
Mint ismeretes, tavaly év végén majd százmilliárd forint felhasználásáról határozott a kormány. A pénz forrásának a költségvetés többletbevételeit jelölte meg. A tényleges pénzköltésre ugyanakkor nem került sor -- nagyrészt csak az idén nyáron használták fel --, ezért letéti számlára utalva menekítették azt ki a 2000. év költségvetéséből. A kiadási oldalon, azaz hiánynövelő tételként ugyanakkor még a 2000. évi büdzsében tartják nyilván, annak ellenére, hogy az áhtv. tételesen tiltja ezt a technikát. Lapunk úgy számolja, hogy a 2000. évi költségvetés valós hiánya a zársszámadásban megállapított 3,7 százalékos GDP-arányos értéknél 0,7 százalékponttal jobb, éppen 3 százalék lenne. (A tavalyi költségvetés tervezésekor 3,5 százalékos GDP-arányos deficitet gondoltak.)
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a letéti számlára helyezett pénzek negyedét, éppen 25 milliárd forintot, az idei költségvetés többletbevételei között is nyilvántartja a pénzügyi tárca.
Egyetlen lehetséges és törvényes eljárás szerint a tavalyi költségvetési hiány csökkentésére kellett volna fordítani a képződött töbletet -- véli Szekeres Imre, az Országgyűlés költségvetési bizottságának MSZP-s elnöke. Szerinte a miniszterelnöknek felelősségre kell vonnia a tavalyi mérleg elkészítéséért felelős pénzügyminisztert.
Komoly gond az is, hogy a szabálytalanság miatt módosítani szükséges a tavalyi mérleget, ez azzal a következménnyel is jár, hogy az idei többletbevételek 25 milliárd forinttal csökkennek. Újra kell gondolni azt is, hogy az idei többletet miként használja fel a költségvetés -- hívja fel a figyelmet Szekeres.
A jelentés számos egyéb szabálytalanságra is felhívja a figyelmet. A törvényjavaslatban a központi költségvetés bevételi főösszege 4,5 milliárd, a kiadási főösszege pedig 3,9 milliárd, a hiány pedig 0,7 milliárddal eltér a Magyar Államkincstár beszámolójában kimutatott összegektől.
Jelentésében kifogásolja a számvevőszék, hogy a zárszámadási törvényjavaslat az államadósságot nem az államháztartási törvénynek megfelelő részletezés szerint mutatja be. Az Országgyűlés így nem kap tájékoztatást az alrendszerekre bontott államadósságról.
Változás a korábbi évekhez képest, hogy az idei zárszámadás egyszerre terjeszti az Országgyűlés elé a társadalombiztosítási alrendszerről és a központi költségvetésről szóló beszámolót, így lehetővé vált az államháztartási alrendszerek közötti összefüggések bemutatása -- állapítja meg az ÁSZ.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.