Újabb külső forrás bevonásáról tárgyal a Magyar Fejlesztési Bank Rt. (MFB Rt.) -- nyilatkozta tegnap zártkörű sajtóbeszélgetésen Baranyay László, a pénzintézet vezérigazgatója. A hitelfelvételt -- amelynek formájáról és nagyságrendjéről a vezérigazgató nem árult el konkrétumokat -- a megnövekedett feladatok teszik szükségessé. A Világgazdaság számításai szerint az MFB Rt. még 580 milliárd forintnyi külső forrást vonhat be állami garanciával. A zárszámadási törvénnyel módosítandó költségvetési törvény erre az évre ugyanis összesen 880 milliárd forintnyi hitelfelvétel után vállal állami kezességet.
A pénzintézet már 120 milliárd forintnyi (450 millió euró) külföldi kötvénykibocsátásához igénybe vette az állam garanciáját, és hamarosan 180 milliárd forint konzorciális hitelhez jut a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.is.
A külföldi kötvénykibocsátásból befolyt 120 milliárd forintból fedezi az MFB Rt. a Malévnak nyújtott 20 milliárd forintos reorganizációs hitelkeretet, amelyet a légitársaság még nem használt fel teljesen -- mondta Baranyay László. A külső szövetkezeti üzletrész-tulajdonosok kifizetésére is ez a forrás szolgál. Az erre a célra létrehozott Üzletrész-hasznosító Kft.-t 12 milliárd forinttal tőkésíti fel az MFB Rt. (ennyivel emelkedik a bank jegyzett tőkéje). Ez az összeg azonban a tényleges kifizetéseknek legfeljebb az egyharmadát fedezi -- mondta a vezérigazgató. Első körben 30-32 milliárd forinttal számolnak, a nyugdíjasok üzletrészeinek kifizetése pedig egyes becslések szerint a 100 milliárd forintot is elérheti. (Eddig egyébként 507 igényre 60 millió forintot utalt át az MFB Rt.)
A Fejlesztési Bank komoly tárgyalásokat folytat a Diákhitel Központtal. "Valószínűsíteni lehet, hogy az MFB nyújtja majd az átmeneti hitelt " -- fogalmazott Baranyay László. Az MFB ugyanis a piacinál alacsonyabb kamatajánlatot tett. A vezérigazgató számításai szerint amennyiben százezer diák felveszi a diákhitelt, annak 10-20 milliárd forintnyi finanszírozási igénye van az első időszakban.
Az MFB költségei közé tartozik a Tetra készenléti rendszer kiépítése is, ami becslések szerint 50 milliárd forintot emészt majd fel. További 100 milliárdos nagyságrendről tárgyal a pénzintézet olyan állami vállalatokkal, amelyek felújításra kívánnak hitelt felvenni -- tájékoztatott Baranyay László.
Az idén az NA Rt. autópálya-fejlesztéssel kapcsolatos munkákra csaknem 40 milliárd forintot fizetett ki eddig. Az év hátralévő részében további 40-45 milliárd kiadás várható. A már említett összesen 180 milliárd forint konzorciális hitelről -- amelyből 120 milliárdot forintban, további 60 milliárdot pedig várhatóan euróban vesznek fel -- a nyolchetes határidőn belül aláírják a szerződést -- ígérte a vezérigazgató. Ebből az összegből finanszírozzák az M3-as továbbépítését, az M7-es autópálya, illetve a szekszárdi híd és a hozzá kapcsolódó utak fejlesztését, valamint a további munkálatok előkészítését.
Baranyay László szólt arról is, hogy jelentősen csökkent az MFB Rt. portfóliójába tartozó társaságok száma. Míg 1998-ban 130-140 társaság volt a pénzintézet tulajdonában, addig a múlt év végén már csak 78. Számuk 2001 végére 60-nál is kevesebb lesz -- véli a vezérigazgató. A Konzumbank privatizációjával kapcsolatban elhangzott: az MFB Rt. nem kívánja mindenáron eladni a pénzintézetet. Amennyiben mégis értékesítik, akkor csak teljes egészében és zártkörű pályázat keretében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.