A tárca szerint lényeges, hogy a pluszpénzeket 2001-ben már előre igénybe vehette az ágazat, jövőre pedig a Széchenyi-terv keretében 10 milliárd forint többletforrás áll rendelkezésre a családi gazdaságok fejlesztéséhez a 190 milliárdos agrártámogatási büdzsén felül. Emellett a gazdasági, az oktatási, a belügyi, a környezetvédelmi és a közlekedési tárca költségvetésében is szerepelnek agrár- és vidékfejlesztési támogatások -- állítja az FVM.
A tárca ugyanakkor semmit sem hozott nyilvánosságra arról, hogy a törvényi minimumnál 11 milliárddal nagyobb összeget milyen számítások alapján kapta meg. Mint ismert, az agrárfejlesztési törvény -- 1998-as bázisból kiindulva -- évről évre legalább a GDP bővülésével arányos, reálértéktartó támogatásnövelést irányoz elő. Ugyanakkor az FVM kormány-előterjesztésében is az szerepelt, hogy a jövő évi 190,2 milliárd forintos agrárdotáció 4,7 milliárddal kisebb lesz az idei korrigált keretnél, azaz nominálisan is csökken. Ugyanez igaz akkor is, ha az agrártámogatásokhoz a vidék- és területfejlesztési forrásokat hozzávesszük. Az újabb magyarázatok szerint viszont a 2001-es és a 2002-es agrárköltségvetést nem egymáshoz viszonyítva, hanem együtt kell értékelni 1998--1999-hez képest. Ebből az következik, hogy a mezőgazdaság az agrártörvény alapján járó kétéves, teljes növekedést egy évben (az idén) kapta meg.
A 2002-re tervezett agrár-, vidék- és területfejlesztési támogatások külön-külön és együttesen sem felelnek meg a jogszabályi előírásoknak -- szögezi le közleményében a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége. A Magyar Agrárkamara (MAK) szerint pedig már az ez évi, 160 milliárd forintos tényleges agrártámogatás is csaknem 30 milliárddal elmaradt a jogszabály által előírt 190 milliárdtól. A szervezet kimutatásaiból kiderül: a költségvetési törvény az idénre látszólag a kellő összeget tartalmazza, de abban olyan (termelői bevételekből származó, kezességbeváltásra szolgáló) kifizetések is szerepelnek, amelyeket korábban nem dotációként vettek figyelembe, vagy nem minősülhetnek támogatásoknak.
A MAK számításai szerint jövőre a törvény már legalább 217 milliárdos agrárbüdzsét követelne, szemben az idei tényleges kiadásnál is kisebb, 190,2 milliárdos tervvel. Ha a nem támogatási típusú kifizetéseket ebből levonjuk, a 2002-es agrárdotáció 42 milliárddal lesz kevesebb a szükségesnél -- állítja a MAK.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.