A jelek szerint Magyarország az elmúlt fél évben szinte "túlgyőzte" magát, midőn a svéd EU-elnökség alatt elérte, hogy 22-re nőjön a lezárt tárgyalási témák száma. A tavalyi nizzai EU-csúcson szentesített európai bizottsági tárgyalási menetrend ("útiterv") szerint kilenc fejezet kerülne decemberig sorra, de ebből Magyarország már ötöt kipipált (vámjog, adózás, halászat, energiapolitika, pénzügyi ellenőrzés). A maradék négy -- versenyjog, közlekedés, bel- és igazságügyek, valamint az agrárpolitika horizontális, élelmiszer-biztonsági és állattartási része -- viszont már olyan nagy falat, hogy uniós részről leghamarabb csak novemberre tudják ígérni a vonatkozó fejezetek előkészítését.
Mindez azt is jelentheti, hogy miközben az október 25--26-án esedékes újabb fordulókon a további témákban még elmaradó jelölt országok többségének lesz miről tárgyalnia, a magyar delegáció már az említett négy nehéz témakör novemberi vagy decemberi megvitatására készülhet fel. Jó néhány tagjelölt még csak most fog lezárni korábbi fejezetekből visszamaradt olyan témákat, mint a környezetvédelem (Lengyelország) vagy a személyek szabad áramlása (Csehország), sőt, az sem kizárt, hogy a lengyelek a gyógyszerszabadalmi kérdések miatt újranyitják az áruk szabad mozgásával foglalkozó témakört is.
A tárgyalási folyamatokban érintett uniós források szerint Magyarország esetében a legnagyobb esélye annak van, hogy a november végi fordulón napirendre tűzik a bel- és igazságügyet, a közlekedést és a mezőgazdaság éppen tárgyalható részét. Az utóbbi kapcsán EU-részről hangsúlyozzák, hogy a belga elnökség szándéka szerint igazából a 40 ezer oldalnyi joganyagrész minden olyan vetületét igyekeznek áttekinteni, ami már eljutott a tárgyalhatóság állapotába. Azaz nem helyes csupán horizontális, valamint állat- és növény-egészségügyi kérdésekre szűkíteni a várható napirendet.
A versenyjog minden bizonnyal decemberre marad. Nagy valószínűséggel ekkor várható -- novemberi újbóli tárgyalása után -- a bel- és igazságügyi fejezet lezárása is, ahol ismeretes módon főként a külső határvédelemmel és általában a "Schengen-acquis" megosztásával összefüggő problémák lassították eddig a haladást.
Az agrárfejezetnél nem lehet majd még csak ideiglenes lezárásra sem számítani, mivel a témakör egésze csupán a kvóták és közvetlen támogatások jövő év második felében esedékes tisztázása után juthat el a félretétel állapotába. Szakértők szerint nagy esélye van annak is, hogy ugyancsak jövőre marad a versenyjogi témakör kipipálása is.
A közlekedési fejezetnél megfigyelők szerint az dönt majd, hogy a magyar fél mennyire ragaszkodik a -- tagjelöltek közül legnagyobb számban felvetett -- derogációs kérelmeihez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.