Új utakon az uniós fogyasztóvédelem
A vállalkozások között ugyan egyre jobban működik az egységes piac, de az üzleti szféra és a fogyasztók határokon átnyúló kapcsolatainak fejlődését akadályozza a bizalom hiánya. Ezt a nemzeti fogyasztóvédelmi előírások közti különbségek és a közösségi szintű szabályozás korlátozott volta táplálja -- indokolta a kezdeményezést David Byrne, a területért felelős biztos a hivatalos brüsszeli közlemény szerint.
A kérdés előtérbe kerülését három nagyszabású változás is indokolja. Az euró megjelenésével könnyebben összevethetővé válnak az árak Európa-szerte, elősegítve a határon átnyúló tranzakciókat, az e-kereskedelem fejlődése új kihívásokat támaszt a szabályozó hatóságoknak, az unió bővítése pedig harmonizáció híján tovább növelné a nemzeti szabályozások sokszínűségét -- emlékeztet az EurActiv.
Az új megközelítés, az irányelv megalkotásának előnyeként azt hozták fel az illetékesek, hogy ennek segítségével sokkal rugalmasabban tudnák kezelni a piaci gyakorlat változását, könnyebb lenne például az elektronikus üzletelés tisztességének biztosítása. A bizottság vitára bocsátja, vajon a "tisztességes" vagy a "tisztességtelen" kereskedelmi gyakorlat meghatározása felől közelítse-e meg a kérdést az irányelv. A javaslatok bátorítják a szakma önszabályozásának erősítését, egyúttal annak szükségességét is leszögezik, hogy bizonyos speciális témákat külön rendeletben szabályozzanak. Az irányelv nem foglalkozna egészségügyi előírásokkal, a jó ízlés fogalmával, vagy olyan kérdéseket, mint az üzletek nyitvatartási ideje. A bizottság közlése szerint sem erőforrásuk, sem felhatalmazásuk nincs arra, hogy a kezdeményezést az amerikai fogyasztóvédelmi hatóság (FTC) mintájára működő szervezet felállítására is kiterjesszék.
A zöld könyvben megfogalmazott javaslatok nyomán alkotott rendelkezések határozzák majd meg az EU fogyasztóvédelmi politikájának következő tíz évét -- mondta Byrne. A testület nyilvános meghallgatást szervez az ügyben, és intenzív konzultációt kezdeményez az érintettekkel.


