A tárca négy szintet vezetne be a pedagóguspályán: pályakezdő; pedagógus; mesterjelölt; mesterpedagógus. A szinteket egyéni ütemben teljesíthetnék, a pályakezdő pedagógus munkáját pedig mentorok segítenék, akik ezáltal többletjövedelemhez juthatnának, és órakedvezmény is megilletné őket. Mesterpedagógus az lehetne, aki szakmai pályafutása során kiemelkedő munkát végez; a fokozattal emelt összegű jövedelem járna.
A tárca álláspontja szerint az életpályamodell célja, hogy vonzó és tervezhető szakmai karrierképet nyújtson a közoktatásban és a szakképzésben dolgozóknak. Már korábban ismert volt az OM terve, hogy a pedagógusok átlagkeresete 2006-ra érje el az átlagkeresetek 125 százalékát. Tudott az is, hogy a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) -- amely másfél évvel ezelőtt először fogalmazta meg a köztisztviselőkéhez hasonló életpályamodell szükségességét -- 2003-ban, egyszeri lépéssel végezné el a pegagógusok felzárkóztatását.
Az OM olyan pedagógusigazolványt javasol, amelyhez kapcsolódóan bizonyos juttatások a nyugdíjazást követően is elérhetőek maradnának. Kezdeményezi még egy olyan lakásépítő program kilakítását a pedagógusok számára, amely a Széchenyi-terv kedvezményes lakásépítési programjához kapcsolódna.