Az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) főigazgató-helyettese elmondta, az EU-ban nem sokkal azután hozták létre az ECURIE-t, hogy a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (IAEA) keretében -- a csernobili katasztrófát követő információhiányból okulva -- kialakították a tagállamok tájékoztatását szolgáló rendszert. A két szisztéma közötti különbség az, hogy míg az IAEA rendszerében a bécsi központba futnak be a nukleáris veszélyhelyzettel kapcsolatos információk, és onnan jutnak a tagországokhoz, addig az ECURIE keretében közvetlenül egymást értesítik a résztvevők. Az EU-csatlakozás után az új tagoknak ebbe az információs hálózatba is be kellene kapcsolódniuk, a megállapodás e téren az integráció előbbre hozatalát jelenti -- mondta Koblinger.
A magyar részvételnek lényegében nincs beruházási igénye, az ECURIE-ben ugyanis ugyanazon technológiai, sugárzási adatok, valamint intézkedési lista továbbítása a feladat, melyet az IAEA is elvár, erre pedig Magyarország felkészült.
A kormány határozatban hívta fel az OAH-t és a Belügyminisztériumot, hogy a nukleáris baleset-elhárítási rendszer keretében kiépítendő döntéstámogatási rendszer várható korszerűsítése kapcsán 2002. december 31-ig tegyenek javaslatot az egyezmény végrehajtásához szükséges intézkedésekre. Eldöntendő kérdés még például, mely szerv legyen a tényleges jelentéstevő: az OAH, vagy a Katasztrófavédelmi Központ -- mondta a főigazgató-helyettes. A jelenlegi szabályozás szerint mind az IAEA, mind a szomszédos országok részére -- amit kétoldalú egyezményekben vállalt Magyarország -- veszélyhelyzet esetén az OAH küld értesítést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.