BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Taktikázik Budapesten a Fidesz és az MSZP

Sem az MSZP, sem a Fidesz nem készül arra, hogy a 2002-es országgyűlési választások előtt megnevezze főpolgármester-jelöltjét. A szocialistáknál nem is ismert a leendő politikus neve, a legnagyobb kormánypárt berkeiben azonban Pokorni Zoltán pártelnököt tekintik annak.

Alapjaiban tér el egymástól a Fidesz és az MSZP fővárosi helyzetértékelése: míg a szocialisták az elmúlt, "koalícióban töltött" évek pozitívumait kiemelve készülnek hangsúlyozottan önálló programot összeállítani, addig a Fidesz -- legalábbis a Fidelitasszal kötött budapesti megállapodása alapján -- úgy látja, Budapest csődben van. Mindkét párt arra készül, hogy fővárosi szervezeteik még a tavaszi választások előtt elfogadják a budapesti várospolitikai programjaikat.
Az MSZP-nek még nincs főpolgármester-jelöltje, de nem engedheti meg magának, hogy ne állítson erre a posztra önálló jelöltet -- jelentette ki Medgyessy Péter szocialista miniszterelnök-jelölt Demszky Gábor főpolgármesterrel folytatott keddi megbeszélését követően. Emlékezetes, 1998-ban az MSZP nem indított kihívót az 1990 óta tisztében háromszor megújított SZDSZ-es városvezetővel szemben. A szocialisták csak az országgyűlési választások után nevezik meg főpolgármester-jelöltjüket, függően a parlamenti választások eredményétől és egy esetleges általuk alakított kormány összetételétől. A Fidesz vezetői több ízben hangsúlyozták, a párt illetékes szervei korainak tartják a leendő főpolgármester-jelölt személyével foglalkozni. Ennek leszögezésére azonban éppen azon sajtóhírek nyomán kényszerültek, melyek a pártban a mai napig is kész tényként kezelt helyzetről beszámolva Pokorni Zoltánt nevezték meg leendő jelöltként. Tény: a pártelnök lesz várhatóan a fővárosi lista vezetője, és az elnökség belső munkamegosztása szerint is ő felel a budapesti politikáért.
Fővárosi programját mind a két párt hangsúlyosan kívánja megjeleníteni a budapesti kampányban, ám várhatóan egyikük sem nevezi meg hivatalosan a főpolgármester-jelöltjét. Így a budapestieknek szánt ígéretek ismertetése elsősorban a 32-32 fővárosi egyéni jelölt feladata lesz. A budapesti kampánynak azért is van kiemelt jelentősége, mert itt él "a legnagyobb szavazótömeg", akiknek a voksa a választások országos eredményét is döntően befolyásolhatja. Ráadásul a fővárosban továbbra is az MSZP előnyét mutatják a közvélemény-kutatók, miközben országosan a fej fej melletti versenyben már több cégnél a Fidesz szerzett vezetést.
Az MSZP-nek amellett, hogy vállalja a szocialista--liberális koalícióban működő fővárosi önkormányzat hivatalos, közös elképzeléseit, készítenie kell egy olyan dokumentumot, amely a budapesti szocialisták önálló céljait, eszközeit veszi számba -- tartalmazza a szocialista vitaanyag. Hozzáteszi: "a város lakói és vendégei számára az új rend felépítésének célja az életminőség javítása, a város működésében és fejlesztésében egy új arányosság biztosítása".
Fennáll a veszélye annak, hogy Budapest jelentősen lemaradhat a Közép-Európa arculatát meghatározó városok, Bécs, Prága, Varsó mögött -- szögezi le a főváros helyzetét értékelve a Fidesz és a Fidelitas már idézett szeptemberi választási megállapodása. A legnagyobb kormánypárt úgy látja, az elmúlt évtizedben gyakorlatilag csődbe jutott a városi közlekedés, hatalmas területű zöldfelületek tűnnek el évente, hiányzik Budapest városfejlesztési koncepciója. A vitairat egyebek között ezen hiányosságok orvoslására kínálna receptet, és kiemelten foglalkozna a fiatalok helyzetével.
A szocialista budapesti párttanács már megtárgyalta a Baráth Etele frakcióvezető-helyettes által készített vitaanyagot, s úgy döntött, hogy a Gy. Németh Erzsébet fővárosi frakcióvezető által irányított csoport készíti el február végére a hivatalos várospolitikai dokumentumot. A Fidesz budapesti elnöksége már több ízben is foglalkozott a fővárosi vitairattal, ám az még tervezet formájában sem került soha az országos vezetés elé, amely a végleges jóváhagyásra jogosult.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.