Fél évtizeddel ezelőtt -- öt éve nyílt az első két bevásárlóközpont, a Duna Plaza és a Pólus -- még igen elmaradott volt a magyarországi kereskedelmi hálózat. Az azóta megvalósult beruházássorozat olyan mértékű volt, ami Nyugat-Európában évtizedekig húzódott el. Ha a különféle nagy kereskedelmi létesítmények -- hipermarketek, bevásárlóközpontok, C+C áruházak és a különféle lakberendezési és barkácsáruházak -- összességét tekintjük, az elmúlt fél évtizedben mintegy 200 nagy alapterületű egység épült Magyarországon.
Meddig tart a lendület?
A beruházási lendület továbbra sem csökken, hiszen -- a korábbi nyilatkozatokkal ellentében -- még a Metro is folytatja terjeszkedését, nem beszélve a hipermarketláncokról, a plazahálózatról, sőt a barkácsáruházi cégek is nagy terveket dédelgetnek. A kérdésre, hogy nem épül-e túl sok kereskedelmi központ, Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára azt mondta, talán még abban az esetben sem, ha néhány ház a látogatottságért küzd (mint a Világgazdaság tudomása szerint a Pólus Róna vagy a Campona, illetve a Lurdy helyzete sem igazán stabilizálódott). A főtitkár szerint ugyanis nem szabad figyelmen kívül hagyni az ingatlanok értékének növekedését sem, amit a beruházások -- köztük a környék infrastruktúrájának fejlesztése -- eredményeztek. Hosszú távra gondolkodó befektetők számára tehát üzleti szempontból korántsem indokolatlan az ingatlanfejlesztés, különösen, ha figyelembe vesszük az EU-csatlakozással várhatóan bekövetkező felértékelődést is.
Bár a befektetők érdeklődése élénkül a bevásárlóközpontok iránt Közép-Európában, Budapesten a túlkínálat (egy főre 0,16 négyzetméter jut) aggodalomra adhat okot -- véli ugyanakkor a Jones Lang LaSalle tanácsadó cég. További bevásárlóközpontok fejlesztésére nemigen van mód, s ez lehetővé teheti a jól működő központok számára piaci pozíciójuk megerősítését, ugyanakkor egyes központok bukása is valószínűsíthető középtávon. Az is lehetséges, hogy az elmúlt három évben kialkudott bérleti díjak a bevásárlóközpontokban nem tarthatók fenn hosszú távon.
Vidéki terjeszkedés
A fentiek alapján érthető, hogy a nagy befektetők vidékre koncentrálnak: előnyt élveznek azok a régiók, melyeknek jelentős az átmenő forgalmuk. Eddig közel 700 ezer négyzetméternyi bevásárlóközpont épült fel, s további 260 ezer négyzetméter van építés, tervezés alatt. Az eddig megvalósult, illetve beindított projektek alapján kitűnik, hogy a legtöbbet a Plaza Centers épít, és ez vélhetően a jövőben is így lesz -- áll a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége összefoglalójában. Az eddigi beruházásokból az is kiderül, hogy több csoport a határhoz közeli városokba telepíti bevásárlóközpontjait, a külföldi bevásárlóturizmus forgalomnövelő hatására számítva. Ezzel ellentétben a Plaza Centers már a közepes nagyságú vidéki városokra is gondol: ezekben kisebb alapterületű (10-15 ezer négyzetméteres) bevásárlóközpontokat telepítenek.
Ezek látogatottsága igen széles sávban mozog, s ez főleg Budapesten érzékelhető, ahol hetente és négyzetméterenként 2,86-5,25, míg vidéken 3,4 fő az átlag. Hasonló a bérleti díjak szóródása is, hiszen a vidéki 12--50 márkás négyzetméterenkénti havidíj kiemelt helyeken és kis alapterületen elérheti az 50--80 márkát is, míg Budapesten legmagasabb összeg havi 200 márka négyzetméterenként. A bérlők éves fluktuációja (üzlet megüresedés, bérlőmozgás a házban) átlagosan 7,25 százalék.
A kicsik is megélnek
Érdekes ugyanakkor, hogy míg korábban azt gondolták a szakmában, hogy a kis vállalkozások rendre tönkremennek a "birodalmi lépegetők", a multinacionális cégek belépésével, a KSH adatai szerint az 1--5 üzlettel bíró vállalkozások száma nem csökkent. Az idei első fél évben 95 ezer úgynevezett egyboltos cégecskét regisztráltak, míg 1997-ben ezek száma csupán 73 ezer volt. Ez persze érthető, hiszen még manapság is az egyik legkisebb beruházást, szakértelmet kívánó -- s ehhez relatíve a lenagyobb hasznot hozó -- vállalkozás a kereskedés. Hozzá kell tenni, azért jócskán mennek csődbe is az ilyen cégek: a statisztika szerint évente az üzletek 10-15 százaléka zár be -- az első fél évben például 13 ezer --, de valamivel még több is nyílt ez idő alatt.
A kereskedelemben bekövetkező változásokban persze nyilvánvalóan része van a bevásárlóközpontoknak és hipermarketeknek is, amelyek ugyanakkor éles versenyben vannak egymással. Ennek ellenére a tavaly szinte egymással szemben nyílott Auchan és Tesco áruház igen jól megy, mivel mind a választék, mind a vonzáskörzet óriási, az árak pedig mérsékeltek. Szakértői vélemények szerint ugyanakkor a fő (tömeg)közlekedési irányoktól távol épült bevásárlóközpontok esetében elsősorban azért maradt el a látogatottság a várttól, mert nem volt olcsó szupermarket a házban. Az üzemeltetők által készített felmérések szerint a bevásárlóközpontokat elsősorban napicikkekért keresik fel.
Tovább folyik a forgalom átrétegződése, különösen az élelmiszer-kereskedelemben. A nagy társaságok (s a multik mellett a magyar beszerzési társulások) egyre növelik piaci részesedésüket, ugyanakkor egyelőre a lakótelepi, úgynevezett kényelmi boltocskák továbbra is megélnek. A szakma átstrukturálódása során ugyanakkor már nem csupán a hálózatbővítés a fő cél. Előtérbe kerültek a hatékonysági szempontok, így például a költséggazdálkodással összefüggő számítógépes nyilvántartási rendszerek telepítése, ami szintén a korszerűsödést szolgálja.
Jelentős munkaadók
A statisztikai adatok azt mutatják, hogy Magyarországon a kereskedelem az egyik legnagyobb munkaadó. Közel 300 ezer alkalmazott mellett több mint félmillió foglalkoztatott (egyéni vállalkozó) dolgozik a munkaerőhiánnyal küzdő szakmában. Csupán a hipermarketeket is magukban foglaló bevásárlóközpontokban körülbelül 40 ezer munkahely létesült ez idáig.
A multinacionális cégek bonyolítják a forgalom túlnyomó részét, ezért jelentős a munkaerő-piaci hatásuk is. A hipermarketláncok és szakáruházak megjelenése nemcsak új munkahelyeket, hanem 25-30 százalékkal magasabb béreket is eredményezett: egy pénztáros fizetése 60 ezer forint körül van, s a pultosok alapbére is eléri az 50 ezret. Emiatt már Budapesten is megjelentek a kereskedelemben az ápoló- és tanítónők.
Ugyanakkor -- tájékoztatott a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének (KASZ) elnöke, Sáling József -- munkajogi szempontból igen gyengék a külföldi tulajdonú hálózatok. Általános tapasztalat, hogy nem tartják be a munka törvénykönyvének az alkalmazottak védelmében született előírásait, nincs munkaügyi nyilvántartás, s a kollektív szerződésekkel kapcsolatos tapasztalatok is borúsak. Konkrétan: nem biztosítják a műszakok közti pihenőidőt, nem fizetik a túlórát, nem adják ki a szabadnapot. Mindez annak tudható be -- véli a szakszervezeti vezető --, hogy ezek a társaságok ritkán alkalmaznak magyar személyzetist, és gyakorlatilag nincs munkaügyi nyilvántartás.
Emellett, miután éles versenyben vannak, a kedvező fogyasztói árakat csak úgy tudják elérni, hogy 60-90 napra fizetnek a szállítóknak (így azok finanszírozzák a készletállományt), és spórolnak a bérköltségen.
A KASZ álláspontja szerint abban az esetben, ha betartanák az Mtk. előírásait, több embert kellene fölvenni, így azonban hajszolják az alkalmazottakat. A pénztárosok, pultosok általában csak egyszer, 20-25 percre, hagyhatják el helyüket, külön emberek -- rejtett kamerák segítségével -- figyelik a munkatársakat, hogy mit csinál, kivel mennyit beszél, s erre hivatkozva vonják meg az előzetesen felajánlott különjuttatást.
A nem világos viszonyok és a hajsza miatt Budapesten és környékén óriási, mintegy 50 százalékos a fluktuáció, Budaörs és Törökbálint térségében pedig -- ahol az Auchan, Cora, Metro, Tesco, OBI és Praktiker egy-egy áruháza található -- a munkaerőforgás 60-70 százalékos -- értesült a Világgazdaság.
A multik nem szeretik a szakszervezetet -- mondja Sáling József, aki naponta öt-hat panaszos telefont kap --, bár mára már sikerült jó kapcsolatot kialakítani a Sparral, a Tescóval és a Praktikerrel.
Ami a bevásárlóközpontokat illeti, azokon mindenki keres -- az önkormányzat, amely a telket eladja, a tervező, a kivitelező --, csak a kereskedő nem igazán. Az üzemeltető ugyanis a bérlők számára előírja a hosszú nyitvatartási időt. A KASZ adatai szerint amíg Ausztriában heti 70-75 órán át van nyitva egy üzlet a bevásárlócentrumokban, addig nálunk 100 óra az átlag. Így a magas bérleti díjakkal küzdő kereskedő arra kényszerül, hogy a minimálbérrel bejelentett alkalmazottnak zsebből fizesse, ami a nyolc órán felül jár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.