Svéd részről viszont lapunknak sikerült annyit megtudni, hogy olyan ellentételezésre kerül sor, amely főleg az elmaradott régiók felzárkóztatását segíti. Az ellentételezés részben a Széchenyi-tervhez kapcsolódik: kilenc év alatt valósítják meg a programot, s a konkrét projekteket úgy alakítják ki, hogy a Széchenyi-terv programjában is hasznosíthatóak legyenek.
Kertész Tibor, a Gripen-csoport magyarországi vezető tanácsadója a magyar részről is kedvezőnek minősített anyagi feltételek kapcsán felidézte: a svéd és a brit partnernek az elmúlt években összesen 22 milliárd dollár nagyságú ipari ellentételezési kötelezettsége volt az egész világon (több mint 30 országban), s eddig valamennyi vállalásukat teljesítették. A svédek 661 millió dollár értékben eddig is jelen voltak a magyar gazdaságban különböző ellentételezések formájában, amely több ezer munkahelyet jelentett, és emelte a technológiai szintet is Magyarországon.
A Gripen International a közép-európai térséget egyik legfontosabb piacának tekinti, ahol összehangolt marketingstratégiával piacvezető lehet - nyilatkozta Mats Warstedt, a cég Magyarországért felelős regionális igazgatója, miután az elmúlt hónapokban a Gripen International - amely a svéd SAAB és az egyesült királyságbeli BAE Systems közös tulajdonában van - győztesen került ki több országban a légvédelem fejlesztésére irányuló tenderekben, máshol pedig közel állnak a megállapodáshoz. Csehország 24 új Gripen típusú harcászati repülőgépet vásárol, Lengyelország 60 vadászgép beszerzéséről tárgyal, Ausztria 30 harci gépre kért ajánlatot a Gripen Internationaltől, Magyarországon pedig aláírás előtt áll a megállapodás. A siker egyik kulcsa, hogy a Gripenek támogatója a svéd és a brit kormány, amelyek konkrét szerepet játszanak a folyamatban: tárgyalnak a lehetséges vevőkkel, és biztosítják őket a gépek NATO-kompatibilitásáról.
Csehországban nemrég a brit védelmi miniszter jelentette ki, hogy a Gripenek eleget tettek a NATO követelményeinek, de az angol kabinet levelet írt a magyar kormánynak is arra vonatkozólag, hogy a svéd légierő által használt Gripen harci repülőgépek megfelelnek az észak-atlanti szövetség szabványainak. Az 1995-ben indult angol szerepvállalás előzménye az volt, hogy - az eredetileg amerikai vadászrepülőgépek uralta - piaci térnyerés reményében együttműködés alakult ki a British Aerospace (jelenleg BAE Systems) és a svéd SAAB cég között. Bob Mason, a magyarországi kampányért felelős értékesítési igazgató szerint a Gripenek közép-európai sikere nem okozott feszültséget a NATO-val.
Mats Warstedt regionális igazgató szerint a szomszédos országoknak előnyt jelenthet, ha ugyanolyan típusú gépeket szereznek be. Tudomása szerint a térség országai nem egyeztettek a repülőgép-beszerzéseket illetően, a Gripen International pedig a különböző igények miatt mindenkivel külön-külön tárgyal. A cseh sajtó kifogásolta is, hogy a visegrádi országok miért nem egységesen léptek fel a Gripenek ügyében, hogy még kedvezőbb feltételeket kényszerítsenek ki. Bob Mason szerint a Gripen-csoport nem törekedett arra, hogy üzleti szempontok miatt megossza a közép-európai országokat. Azonban nehéz és hosszadalmas lett volna a különböző igényeket egymás között egyeztetni, miközben az idő az egyes országokat is sürgette. Ezért a Gripen International próbálta az ajánlatait az egyes országok elvárásaihoz igazítani. A jelenlegi stádiumban még nem tisztázott, hogy közös logisztikai, karbantartó bázis létrehozására sor kerül-e, vagy sem. Az együttműködő országoknak kell dönteni arról, hova lenne célszerű egy közös kiszolgálóegységet telepíteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.