BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A városháza követel, de tartozik-e az állam

Kell-e parlamenti jóváhagyás a kormányzat magánjogi kötelezettségvállalásainak érvényességéhez? Jár-e kártérítés a városházának? Ezekről a kérdésekről tárgyal a második metróper mai felülvizsgálata során a Legfelsőbb Bíróság.

A Legfelsőbb Bíróság (LB) ma tartja a metróper felülvizsgálati tárgyalását. Helybenhagyhatja, vagy akár meg is változtathatja az ügyben hozott jogerős ítéletet, amely szerint az állam nem köteles fizetni a fővárosnak a 4-es metró finanszírozására vonatkozó szerződés megszegése miatt. Határozhat akként is, hogy hatályon kívül helyezi az ítéletet, és egy újabb eljárásra bízza a döntést. A 4-es metró ügyében két per indult. Az elsőt a megépítésre vonatkozó finanszírozási szerződés felmondása miatt kezdeményezte a magyar állam ellen a fővárosi önkormányzat és a BKV Rt. Medgyessy Péter, a Horn-kormány pénzügyminisztere és Demszky Gábor 1998 áprilisában megállapodott a tervezett Dél Buda--Rákospalota metróvonal Etele tér--Baross tér közötti, 2004-ig létrehozandó szakaszának 60-40 százalékos arányban történő finanszírozásáról. Alig fél év múlva Járai Zsigmond, a pénzügyi tárca új vezetője felmondta a szerződést. A fővárosi önkormányzat az 1999 márciusában megkezdődött jogvitában azt kérte a bíróságtól: állapítsa meg, hogy a miniszteri felmondás jogszerűtlen és érvénytelen volt, következésképp a beruházásra vonatkozó szerződés továbbra is hatályos. A városháza 1999 nyarán megnyerte a jogvitát. A jogerős ítélet kimondta, hogy a felmondás érvénytelen, vagyis a szerződés él.

Ez ellen az állam felülvizsgálati kérelmet nyújtott be. Az LB felülvizsgálati tanácsa a kérelemre az ítélet indokolásából mellőzött néhány megállapítást. Határozata azonban a vitatott szerződés felmondásának jogszerűtlenségét megállapító döntést nem érintette. Kétségtelen viszont, hogy már ezen a felülvizsgálati tárgyaláson - mint arról a Világgazdaság beszámolt -- a bíróságnak fejtörést okozott: az állam miként vállalhat bizonyos hosszú távú kötelezettséget, ha nem tudja, lesz-e rá pénze? Mivel azonban nem ez volt a felülvizsgálat tárgya, a kérdés válasz nélkül maradt.

Annál fontosabbá vált a ma felülvizsgálatra kerülő jogvitában. A felmondás érvénytelenségét megállapító ítélet alapján a városháza ismét beperelte az államot, mert az nem teljesítette szerződésben vállalt kötelezettségét. Az ügyben tavaly szeptemberben hozott elsőfokú határozat rögzítette az állam szerződésszegését. A követelt 100 milliárd forint helyett azonban csak 26,6 milliárdot ítélt meg a bíróság a fővárosnak. A további 71,4 milliárdos igényt idő előttinek találta. A bíróság igazoltnak látta, hogy a több évre szóló beruházás megvalósítása a központi költségvetést terheli. Az elhúzódó kötelezettségvállalás legális - szólt az ítélet indokolása -, amennyiben az első évi juttatást, a teljes kötelezettség ismeretében, a parlament a költségvetési törvénybe foglalja. Az Országgyűlés - állapította meg az igazságszolgáltató fórum - 1997-ben jóváhagyott 200 millió forintot a metróépítésre, és ezt 1998-ban fel is használták. Az 1998-as költségvetési törvényben a beruházás nem szerepelt - fejtette ki a bíróság. Hozzátette: erre azonban, hogy fizetési kötelezettségét elhárítsa, a kormányzat nem hivatkozhat, hiszen nem terjesztett javaslatot a honatyák elé. A parlament tehát nem is szavazhatott a beruházáshoz éppen szükséges összegről, ami - a bíróság szerint - a kormány felróható magatartásának következménye volt. Elhangzott: másként kellett volna megítélni a kérdést, ha a kormány beterjeszti költségvetési javaslatát, és azt a parlament nem szavazza meg.

A másodfokon eljárt LB viszont más álláspontra helyezkedett. Megváltoztatta a Fővárosi Bíróság ítéletét, és leszögezte, hogy az állam nem tartozik Budapestnek fizetési kötelezettséggel. Döntésének indokolásában hangsúlyozta: a parlament felhatalmazása nélkül az állam nem vállalhat évekre szóló, milliárdos nagyságrendű kötelezettséget. A közpénzekkel való hatékony és ellenőrzött gazdálkodással, a jogállamiság elvével nem egyeztethető össze, hogy az Országgyűlés jóváhagyása nélkül nyújtsanak központi költségvetési támogatást - emelte ki a legmagasabb ítélkező fórum. Központi költségvetési támogatás csakis törvényhozási felhatalmazással folyósítható, polgári jogi szerződés alapján - amit a pénzügyminiszter és a főpolgármester kötött - azonban nem. Kizárólag a parlamenti döntés után lehet polgári jogi megállapodással rendezni a finanszírozás mikéntjét - mutatott rá az LB.

A jogerős ítélet ellen benyújtott felülvizsgálati kérelmében a városháza érvel azzal: az első metróperben hozott, a felmondás érvénytelenségét megállapító döntés kizárja, hogy az annak alapján indult, teljesítésre irányuló jogvitában a bíróság a megállapítási ítélettől eltérő álláspontra helyezkedjék. Hivatkozik arra is, hogy a hatályos jogszabályok nem támasztják alá azt a nézetet, amely a kormányzat magánjogi kötelezettségvállalásainak érvényességét parlamenti jóváhagyáshoz köti. A városháza szerint a szerződésszegés miatt kártérítés jár.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.