BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Talpon tudott maradni Budapest gazdálkodása

A főváros 2002. évi költségvetése azt mutatja, hogy Budapest a kormány megszorító intézkedései ellenére talpon tudott maradni ? állítja Demszky Gábor. A harmadik főpolgármesteri ciklusának végén járó politikus jövőre akár párttámogatás nélkül is ismét harcba száll a város vezetéséért. A főpolgármester cáfolja, hogy megszakadt volna kapcsolata pártjával: ha felkérik, az SZDSZ budapesti listavezetőjeként elindul az országgyűlési választásokon is.

- A Legfelsőbb Bíróság 4?es metróval kapcsolatos holnapi határozata az egyik legfontosabb döntés lesz az önkormányzat történetében. Nem fél attól, hogy a főváros ezt a legutolsó lehetőséget is elveszti?

- Bízom a magyar igazságszolgáltatásban. A múlt héten közjegyző előtt letétbe helyeztem egy lezárt borítékot, amely álláspontomat tartalmazza. Ezt a végzés kihirdetése után bontom fel és ismertetem, s addig sem szeretném semmilyen módon befolyásolni a bíróságot.

- Budapest jövő évi költségvetésének elfogadását ezúttal nem kísérte a korábban megszokott vita a fővárost koalícióban irányító szocialisták és szabad demokraták között. A két frakció egyetértett abban, hogy az eddiginél többet költsenek a város működtetésére és a beruházásokra is. A közelgő választásoknak köszönhető ez az összhang?

- A két frakció szakértői június óta tárgyaltak, tehát a korábbi évekkel ellentétben most öt hónap volt az egyeztetésre. A javaslat konszenzus eredményeként alakult ki, ezért a döntés előtti hetekben már viszonylag kevés vitás kérdés merült fel. Egyénként pedig természetesnek tartom, hogy a választási évben mindenki igyekszik a legjobb formáját hozni. A főváros különösen. A kormány az elmúlt négy évben mindent megtett, hogy a várost víz alá nyomja. Nem sikerült, és azt szeretnénk, ha ezt a budapestiek is látnák. A költségvetés azt mutatja, hogy az Orbán?kabinet főváros-szorongató intézkedései ellenére a város erős, jó gazdálkodásunk eredményeképpen jelentős tartalékaink vannak. Ezért tudunk még többet költeni a beruházásokra, felújításokra. Emellett a városüzemeltetésben is kiemelt figyelmet fordítunk a legégetőbb ügyekre, például a tömegközlekedésre, a városrehabilitációra, a köztisztaságra, a közbiztonságra, a parkfenntartásra és a játszóterekre, tehát az emberek életminőségét alapvetően meghatározó kérdésekre.

- Erre mondják azt a fővárosi ellenzéki pártok, hogy a jelenlegi városvezetés kampánycélok miatt feléli Budapest vagyonát, és kezelhetetlen adósságot hagy utódaira.

- Arra készülök, hogy 2002 után is nekem kell majd szembenéznem azzal a helyzettel, amelyet teremtettem. Tehát már józan önérdekből sincs szó arról, hogy feléljük a város vagyonát. Egyszerűen előbbre hozunk olyan beruházásokat, amelyekre már korábban elkülönítettük a fedezetet, másrészt a főváros jövőre tervezett 235 milliárd forintos bevétele mellett a 33 milliárdos hitelfelvétel szintén beruházási célokat szolgál. A Világbanktól, illetve az Európai Unió bankjától, az EIB?től infrastukturális és környezetvédelmi nagyberuházásokra kaptunk rendkívül kedvező feltételekkel kölcsönt. Budapestnek ugyanis rendkívül jó a megítélése a nemzetközi pénzpiacon.

- A hitelek közé tartozik a 100 millió márkás, a német piacon 1998?ban nagy érdeklődést kiváltó fővárosi kötvény, amely 2003?ban jár le. Hogyan tervezi a főváros ennek a mintegy 25 milliárd forintnak a visszafizetését?

- Újabb kötvényt bocsátunk ki, illetve szóba jött szindikált hitel felvétele. Az előkészítés már megkezdődött, s 2002?ben mindenképpen lebonyolítjuk ezt a tranzakciót.

- Kérdés, hogy sikerül?e ugyanolyan kedvező feltételeket elérnie az önkormányzatnak, mint négy évvel ezelőtt, s nem kerül-e kényszerhelyzetbe. A nemzetközi pénzintézetek nem tartják a legjobb adósnak azt a várost, amely folyó működési bevételeiből nem tud tartalékot képezni.

- Az eddigi működési eredményünk, amelyet 2000-re sikerült 13-14 százalékra felhozni, valóban erősen lecsökken jövőre, működési bevételeinket néhány milliárd forint kivételével a város üzemeltetésére költjük. Hosszú távon ez megengedhetetlen, de egy évben elfogadható. Leginkább azért, mert átmenetinek tekintjük azt a helyzetet, amibe a kormány hozott minket. A bankok egy hosszabb időszakot tekintenek át, amikor a hitelminősítést végzik. Pénzügyi partnereink eddig elfogadták azt a feltételezésünket, hogy a jelenleg bennünket méltánytalanul szorító feltételek átmenetiek, s ez a feltételezés megerősítést is nyert az Alkotmánybíróság legutóbbi döntésével. Működési eredményről egyébként a térség más városainak esetében nem is beszélhetünk. Az a rendkívüli, hogy Budapest ezt a fajta tervezést bevezette. Atkári János főpolgármester-helyettes az, akinek szakmai irányítása alatt megkezdődött a hétéves pénzügyi terv, illetve a hétéves fejlesztési terv kidolgozása. Ebben a rendszerben a képviselők eldöntik, hogy a következő hét évben milyen beruházásokat valósítson meg a város, hogyan gazdálkodjon, s ehhez aztán ragaszkodunk. Én elfogadtam ezt a rendszert 1995-ben, s örülök neki, hogy a főpolgármester-helyettes ezt a napi döntésekben is érvényesíteni tudja, bár sok igazságtalan bírálat éri emiatt. A politikusok elvben mindig támogatják a szakmai döntéseket, a gyakorlatban viszont mindig kiderül, hogy még a jelenlegi városvezetés sikereiben érdekelt szocialisták és szabad demokraták sem szeretik, ha költségvetési döntésekben korlátozzák őket. Szerintem azonban ennek a tervezési-gazdálkodási modellnek köszönhető, hogy Budapest talpon tudott maradni. A város most 85 százalékban saját bevételeiből fedezi kiadásait.

- Éppen ez az egyik kormányzati érv az önkormányzatok közötti jövedelmi differenciák mérséklésére bevezetett szabályozás indoklására. A tervek szerint Budapest jövőre mintegy 100 milliárd forintos iparűzési adóra számíthat, ami az összes magyar település adóbevételének csaknem fele.

- De a főváros feladatai is kivételesen nagyok. Civilizált országokban a kormányzat nem tartja ellenségnek az ellenzéket, s nem próbálja kiéheztetni az ellenzéki vezetésű önkormányzatokat. Ahol a különböző központi támogatások nem politikai erőviszonyok alapján alakulnak, ott a nagyvárosok infrastrukturális vagy tömegközlekedési fejlesztésének finanszírozásában az állam komoly részt vállal, a mellett, hogy hozzájárul a tömegközlekedés működtetéséhez is. Százmilliárdos tételekről van szó. Budapesten a tömegközlekedés területén krízishelyzetet okozott az állami támogatás teljes hiánya. Elfogadhatatlannak tartom, ha egy kormány politikai okok miatt megpróbál tönkretenni önkormányzatokat. Ez téves és tarthatatlan politika.

- A hírek szerint gyakorlatilag nincs kapcsolata pártjával, amióta nem az SZDSZ elnöke.

- A kampány megkezdéséig tudatosan nem veszek részt a pártpolitikában. Főpolgármesterként dolgozom, Budapest ügyeit intézem, a város érdekeit képviselem. Ugyanakkor elhatároztam: ha felkérnek, elvállalom az SZDSZ budapesti listájának vezetését, és segítem pártot, hogy a fővárosban minél jobb eredményt érhessen el. Nem csak a saját megítélésemen, hanem a párt megítélésén is akkor tudok a legtöbbet javítani, ha az 1990 óta liberális vezetés alatt álló fővárosban az emberek azt látják, hogy itt jól mennek a dolgok. Természetesen korántsem biztos, hogy aki elismeri a főpolgármester teljesítményét, az automatikusan az SZDSZ?re szavaz. A parlamenti választások előtti hat hétben, egy jól felépített kampány során mindenesetre kísérletet teszünk arra, hogy húzóerőként használjuk fel a budapesti eredményeket.

- A parlamenti képviselőség a menekülési útvonal, ha mégsem választanák meg főpolgármesternek?

- A listavezetés természetesen azt jelenti, hogy országgyűlési képviselő leszek, ha az SZDSZ bejut a parlamentbe, márpedig ez szerintem nem kétséges. Ha főpolgármesterként újraválasztanak, majd eldöntöm, mi legyen a parlamenti mandátumommal. Persze, a korábbiak alapján kitalálható, hogyan állok ehhez a kérdéshez. Egyéni körzetben éppen azért nem indulok, mert ott egy lemondás után időközi választásokat kell kiírni, emellett azokkal szemben sem lenne tisztességes a dolog, akik rám szavaznának. A listás képviselők sokkal szabadabban bánhatnak mandátumukkal, lemondásuk esetén különösebb procedúra nélkül beléphet a listán szereplő következő jelölt.

- Számít?e arra, hogy az önkormányzati választásokon most erősebb ellenfeleket kap, mind a Fidesz, mind az MSZP részéről, mint korábban? - Mindig tiszteltem és komolyan vettem az ellenfeleimet, ezért is tudtam legyőzni őket. Budapesten egyébként számomra szerencsésen alakul a választási matematika: itt többségben vannak a liberálisok, illetve a szimpatizánsok, akik elfogadják a személyemet és politikámat. Érdekes megfigyelni, hogy gyakran egészen mások a személyes és a pártszimpátiák. A szavazóhelyiségben természetesen a pártpolitika is számít, egy MIÉP-szavazót például valószínűleg soha nem tudok meggyőzni, hogy engem válasszon. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy főpolgármester-jelöltként el tudok hozni voksokat a Fidesz-szavazók köréből. Egy fideszes főpolgármester-jelöltnek, bárki is legyen az, csak akkor lehet esélye, ha az MSZP is indít saját jelöltet velem szemben, és nem lépteti vissza. A Fidesz persze akkor sem lehet biztos a dolgában, de akkor keményebb küzdelem várható. A korábbiakhoz hasonlóan most is nagyon felkészülök majd a kampányra, és bízom benne, hogy újraválasztanak.

- Az eddigi nyilatkozatok szerint a szocialisták ragaszkodnak az önálló jelölthöz. Sőt, minden hivatalos cáfolat ellenére tartják magukat azok a híresztelések, hogy olyan politikai alku is elképzelhető az MSZP és az SZDSZ között, amelynek értelmében saját pártja is kihátrál ön mögül, s a szocialista jelöltet támogatja.

- Én nem hiszem, hogy ez reális feltételezés lenne, és tudomásom szerint szóba sem került. Egyébként pedig bárki megegyezhet bárkivel bármiről, én mindenképpen elindulok az önkormányzati választáson a főpolgármesterségért, akár párttámogatás nélkül is. De biztos vagyok benne, hogy az SZDSZ jövőre is engem jelöl.

- Akkor sem gondolja meg magát, ha az országgyűlési választásokon a jelenlegi kormánykoalíció győz? Abban az esetben ugyanis nyilvánvalóan nem számíthat arra, hogy véget ér az ön által gyakran emlegetett kormányzati támadás Budapest ellen, s a város még nehezebb helyzetbe kerül.

- Valóban nagyon kemény meccs várható, de én nem a Fidesz győzelmére készülök. Ha mégis megnyernék a parlamenti választásokat, a főváros akkor sem fog térdre kényszerülni. Helyzetünk csak akkor válna reménytelenné, ha a jelenlegi kormánykoalíció, vagy a Fidesz és a MIÉP együtt kétharmados többséget szerezne, s az ellenzék nélkül is módosíthatnák a legfontosabb törvényeket, de ezt teljesen kizártnak látom. A magam részéről egyébként a nagykoalíció lehetőségét sem tartom elképzelhetetlennek. Ez utóbbi meglehetősen érdekes helyzetet teremtene, de minderről csak a tavaszi választások után érdemes beszélni.
kiemelés

azzal a helyzettel, amelyet teremtettem. A főváros 2002. évi költségvetése azt mutatja, hogy Budapest a kormány megszorító intézkedései ellenére talpon tudott maradni ? állítja Demszky Gábor. A harmadik főpolgármesteri ciklusának végén járó politikus jövőre akár párttámogatás nélkül is ismét harcba száll a város vezetéséért. A főpolgármester cáfolja, hogy megszakadt volna kapcsolata pártjával: ha felkérik, az SZDSZ budapesti listavezetőjeként elindul az országgyűlési választásokon is. Kecskés Ágnes-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.