Magyarországon a felsőfokú képzésre pénzt áldozó vállalatok évente több száz millió forint értékben támogatják leendő kollégáik előmenetelét. A versenyszférában általánosan elfogadott tény, hogy a jelenleginél nagyobb hangsúlyt kell fektetni a felsőoktatásban részt vevők szakmai gyakorlati képzésére.
A cégek érdeklődését már az iskolapadban felkeltik a leendő munkavállalók. Igaz, csak a tehetséges végzősök és a friss diplomás kutatók jutnak gyorsan munkalehetőséghez. Közülük is leginkább azok, akik a műszaki, gazdasági egyetemek és főiskolák hallgatói. Ők azok, akik ma a legrangosabb és legjobban fizető munkahelyekre és pozíciókba kerülhetnek.
Mivel az európai uniós csatlakozás közeledte - az egyre növekvő ösztöndíj-lehetőségekkel - számos alkalmat nyújthat a fiatal és tehetséges magyar kutatók számára, a sikerszektorok leendő szakemberei a cégekkel történő együttműködésükkel akár a külföldi tanulmányaikhoz szükséges szakmai-pénzügyi hátteret is megszerezhetik.
Az Ericsson Magyarország évente több mint 40 millió forintot áldoz oktatástámogatásra. A cég elsősorban a kutatás-fejlesztés üzletágához keresi fiatal munkatársak együttműködését. Tavaly 90 PhD-hallgatót, továbbá 200 diákot vontak be oly módon programjaikba, hogy a kiválasztottak és tanáraik munkáját vagy közvetlenül finanszírozták ösztöndíj, megbízási szerződés formájában, vagy a kutatási laboratórium kialakításában és felszerelésében segítettek. Ericsson-laboratórium ma az ország hat neves egyetemén működik.
Az IBM Magyarország Kft.-nél kézenfekvő megoldásnak tűnt, hogy közel két évvel ezelőtt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel közreműködve elindítsa az e-business akadémiát, amire a cég akkor 98 millió forintot fordított. Ezen kívül félmillió dollár értékű hardverrel és szoftverrel is támogatják az informatikushallgatók oktatását, és kiépítettek részükre egy kutatásra alkalmas labort. Az e-business akadémiát azóta a Veszprémi Egyetemre is kiterjesztette a cég. A támogatással és a szabadon választható kurzusok elindításával az IBM célja az, hogy a megfelelő elméleti tudással rendelkező hallgatókból az ismereteiket a gyakorlatban is alkalmazni tudó szakembereket képezzenek - nyilatkozott lapunknak Kiss Imre. A cég hr-igazgatója hangsúlyozta: egyelőre még nincs olyan konkrét, kézzelfogható hozadéka az együttműködésnek, hogy a műszaki egyetemisták egyenesen náluk helyezkednének el a fentiek hatására, a vállalati arculat ápolása szempontjából azonban fontos az informatikushallgatók támogatása. Ennek hatására ugyanis több az érdeklődő munkavállaló. Egyébként a cég által nyújtott képzést igénybe vevő informatikusok a munkaerőpiacra kikerülve az IBM üzletszerzései során lényeges kapcsolat szerepét tölthetik be - fűzte hozzá a hr-igazgató.
A Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetemmel több mint tíz nagyvállalat működik együtt szorosabban, többféle formában. A széles körben kiépült kapcsolatokat Bakacsi Gyula rektorhelyettes szerint részben az motiválja, hogy a tehetséges hallgatókat ily módon könnyebben fel tudják lelni a cégek. Mindemellett nem elhanyagolható pr-üzenetet jelent az is, ha nagy presztízsű intézményt támogatnak a cégek. A legjobbak kiválasztásában egyébként a legnagyobb szerepet a különféle témákban meghirdetett projektmunkák jelentik, amelyeket a cégek az egyetem keretein belül írnak ki. A McKinsey & Company például minden évben megrendez egy nemzetközi és egy hazai esettanulmány-versenyt.
Miután a Siemens jövője részben attól függ, hogy a leendő innovátorokkal milyen viszonyt alakít ki, a cég nagy hangsúlyt helyez a felsőoktatási intézményekben zajló kutatás-fejlesztési képzésre - mondta Bíró Péter stratégiai és kommunikációs igazgató. Véleménye szerint azoknak az iparágaknak a jövőjét, amelyekben a vállalatuk is tevékenykedik, elsősorban a Műegyetemről, a Közgázról, illetve a Kandó Kálmán Műszaki Főiskoláról kikerülő hallgatók alakítják majd. Bíró Péter szerint ezekkel az intézményekkel azért is előnyös az együttműködés, mert a legjobbak vélhetően a Siemenst választják majd munkahelyüknek. Ha pedig a végzősök nem is kerülnek a céghez, a társaság technológiájával, vállalati filozófiájával mindenképpen megismerkednek. Így a későbbiekben - akár vállalati döntéshozóként - nagyobb valószínűséggel választják a cég termékeit - mondta a kommunikációs igazgató.
Humánpolitikai szempontból két nagyon fontos hozadéka van annak, hogy a Coca-Cola Beverages a marketing területén meglévő tapasztalatát megpróbálja átadni egyetemistáknak és főiskolásoknak - vélekedett Horváth Magyary Nóra. A cég közkapcsolatokért felelős igazgatója hangsúlyozta: a Coca-Colának egyfelől lehetősége nyílik a tehetségek megismerésére, és ha mindenki számára nem is tud álláslehetőséget garantálni, a továbbiakban mindenképpen "szemmel tartja" a tehetséges fiatal szakemberek szakmai előmenetelét, és adott esetben állásajánlatot tesz nekik. A másik előnye a felsőoktatási intézményekkel történő együttműködésnek, hogy a saját kollégáink is rendszerezik, időről időre felfrissítik tudásukat azáltal, hogy egy teljes szemeszteren át integrált marketinget oktatnak a Közgázon, illetve olyan háromnapos, díjtalan marketingkurzust tartanak a Külkereskedelmi Főiskolán, amelyre az ország bármely egyeteméről érkezhetnek hallgatók. Vagyis a saját munkatársaink tréningjeként is felfogható az együttműködés - összegezte Horváth Magyary Nóra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.