Az agrártárca állat-egészségügyi hatósága és az ágazati szereplőket tömörítő Baromfi Terméktanács (BTT) is lezártnak tekinti a közelmúltban kirobbant és fogyasztási mizériát kiváltott csirkeimportügyet - derült ki a BTT tegnapi tájékoztatóján. Az FVM összesen 2139 élelmiszer-ellenőrzést végeztetett, amelyek során az állat-egészségügyi szakemberek 89 árutételt találtak gyanúsnak. Ezekből 26 esetben mutattak ki antibiotikum-maradványt, de a vizsgált minták egy részét Németh Antal országos főállatorvos korábbi tájékoztatása szerint különböző hal- és rákféleségek tették ki. A csirketermékek közül zömmel importált májban találtak káros anyagot. Mintegy 40 tonna árut megsemmisítettek. A csirketermékek Nyugat-Európából, a hal- és a rákféleségek az EU mellett Thaiföldről és az Egyesült Arab Emírségekből származtak (VG, 2002. február 13.).
Az ellenőrzések során bebizonyosodott, hogy megalapozatlanok voltak a "vietnaminak álcázott kínai csirkék" importjáról szóló híradások. Az uniós csirketermékek azért voltak szennyezettek, mert az állatokkal olyan kínai eredetű takarmányt etettek, amelyek az EU-ban és nálunk is betiltott antibiotikumot (chloramphenicol-maradványt) tartalmaztak. Az FVM a kínai élelmiszerek importját a közelmúltban betiltotta, több más országból - főként az EU-ból - származó áruk behozatalát pedig szigorította.
A BTT azt szeretné, ha az illetékesek megneveznék azokat a cégeket, amelyek a kifogásolt árukat beszállították - hangzott el. Emellett a szervezet azt kéri, hogy a kedvezményes importkvótákról szóló igazolásokat ezentúl a GM helyett az FVM adja ki.
Az illetékes minisztériumok megállapodása alapján a hatóságok e hónap közepétől fokozottan ellenőrzik a nyers húsokat az éttermekben és a közétkeztetésben - jelentették be. A BTT vezetése újra megerősítette, hogy a magyar csirketermékek biztonságosan fogyaszthatók. A hazai mizéria miatt a belföldi kereslet az elmúlt napokban jelentősen csökkent, de e héttől újra élénkülést várnak a szakértők. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.