BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb sokmilliárdos szerződések

A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. várhatóan márciusban köti meg az újabb, több tíz milliárd forint értékű sztrádaépítési szerződéseket a Betonút-Vegyépszer alkotta Magyar Autópálya-építő Konzorciummal. Az NA Rt. folyamatosan adja az újabb ajánlatkéréseket a duónak. Ezek már nemcsak a 15 éves sztrádafejlesztési program beruházásaira szólnak, hanem a Széchenyi-plusz keretében megvalósuló, 100-120 milliárd forint összértékű, 38 kiemelten kezelt projektre is.

A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. eddig összesen hét, a sztrádafejlesztési programba tartozó projektre kötött szerződést a Magyar Autópálya-építő Konzorciummal (MAK), illetve a Vegyépszer-Ganz Acélszerkezet Rt. alkotta Magyar Hídépítő Konzorciummal. A folyamatban lévő öt beruházás - az M3-as, az M7-es, az M9-es autópálya, a szekszárdi Duna- és az oszlári Tisza-híd - összértéke meghaladja a nettó 138 milliárd forintot. Ebből tavaly év végéig 81,3 milliárdot teljesítettek a konzorciumok. Az idén írták alá az M7-es bal pályájának Zamárdiig való felújításáról szóló nettó 24,8 milliárd, valamint a 35-ös Polgárt elkerülő szakaszának nettó 6,3 milliárd forintos szerződését.

A tavaly ősszel elfogadott Széchenyi-plusz szerint a 15 éves gyorsforgalmi útfejlesztési programon kívül 38 kiemelten kezelt, településelkerülő, kapacitásbővítő projekt is a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt.-NA Rt. beruházásban valósul meg. Így a korábbiaktól eltérően ezeket sem kell pályáztatni. Az ilyeneket mindeddig a szaktárca bonyolította le, a kezelésében lévő célelőirányzatból finanszírozta, és így közbeszerzéssel valósította meg.

Most az összességében mintegy 157 kilométernyi útépítésre sem írnak ki közbeszerzést.

Az NA Rt. ezen projektekre is az eddig már bizonyított partnerétől, a MAK-tól kér ajánlatot, tudtuk meg. A beruházások előkészületei eltérő fázisban vannak. A kiviteli tervek mintegy harmada készült már el - mondta el lapunknak Haraszti László vezérigazgató -, folyamatosan szerzik be a szükséges engedélyeket, kidolgozták az árazás egységes elveit is. Az NA Rt. becslése szerint a munkák összértéke 100-120 milliárd forint lesz. Pontos értéket majd csak az ártárgyalások után lehet tudni.

Az M30-as autópálya Emőd és Miskolc közötti 24,7 kilométeres szakaszának építési feltételeiről ugyanakkor már megegyeztek a kivitelező MAK-kal. Azok csak igazgatósági áldásra várnak - tudta meg lapunk Haraszti Lászlótól. A testület várhatóan február végén tárgyalja az ügyet. Így a szerződést márciusban megköthetik. Ugyancsak a következő hónapban esedé-kes az M70-es Letenye-Tornyiszentmiklós-országhatár közötti, autópályává fejleszthető, körülbelül 18,6 kilométeres autóútról szóló megállapodás aláírása. Igaz, ennek részleteiről még tart az egyeztetés a konzorciummal. A testületi jóváhagyásokig a beruházások árát nem kívánta elárulni, de más forrásból úgy tudjuk, hogy a két projekt értéke együttesen megközelíti az 50 milliárd forintot. Mindkét munkát a tervek szerint tavasszal kezdik meg.

Az M7-es bal pályája Za-márditól való továbbépítésének négy szakaszára az NA Rt. a napokban kapja meg a MAK ajánlatát. Az elképzelések szerint a Zamárdi-Szárszó 13,1 kilométeres (benne a kőröshegyi híd), a Szárszó-Ordacsehi közötti 21 kilométeres, valamint a Becsehely-Letenye közötti 10 kilométeres szakasz építését még a nyáron elkezdik. Az Ordacsehi-Balatonszentgyörgy közötti 24,3 kilométeres beruházás indítását azonban későbbre tervezik.

Magos Katalin

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.