"Előre jelezni nagyon nehéz - különösen, ha tekintettel akarunk lenni a jövőre" - ez a régi kínai mondás a mottója a vállalati és lakossági konjunktúrafelmérésekről Tóth I. János által készített eredeti (utóbb a Magyar Nemzeti Bank által kiadványban is megjelentetett) tanulmánynak. A Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaság-tudományi Kutatóközpontjának tudományos főmunkatársa hat vállalati és két lakossági felmérés vizsgálata után arra az eredményre jutott, hogy bár a magyarországi empirikus konjunktúrafelvételek sokszínű képet mutatnak, ez inkább kedvezőtlen jelenség. Az egyes felmérések mindegyike valamilyen - korrigálható - hiányossággal terhelt, s többnyire pénzhiányból fakadó megoldást is tartalmaz, amely kétségessé teszi érvényességét és pontosságát.
Tíz van a piacon
Magyarországon a szakma tíz konjunktúrafelmérést tart nyilván. Ezek közül nyolc üzleti, kettő pedig lakossági. Több kutatóintézet foglalkozik ilyen felmérésekkel: a GKI készít üzletit (iparit) és lakosságit egyaránt, a Kopint-Datorg feldolgozóiparit, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) üzletit, az Országos Munkaügyi Kutató és Módszertani Központ (OMMK) munkaerő-piacit, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) üzletit is. A Tárki rendszeresen elkészíti a top 1500, az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet pedig a top 100, illetve kis- és középvállalkozásokra vonatkozó felmérését. Emellett a Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetem (BKÁE) rendszeresen közzéteszi lakossági bizalmi indexét. Ezek mindegyike eltérő módszert követ, mivel más és más forrásból vette át a metodikát. A GKI Gazdaságkutató Rt. például az EU-ban honos módszerrel dolgozik, azonos kérdéseket téve fel, kiegészítve ad hoc és a magyar viszonyoknak is megfelelő kérdésekkel. Olyannyira az uniós "szabványt" követi a kutatóintézet, hogy konjunktúraindexeinek készítéséhez az Európai Unió pénzügyi támogatását is élvezi - közölte Karsai Gábor kutató. Ugyancsak EU-standardokkal és ad hoc kérdésekkel dolgozik a Kopint és a Tárki, s felhasználja az uniós módszert az OMMK is, amely azonban e mellett speciális munkaerő-piaci, továbbá ad hoc kérdéseket is feltesz a felmérésben részt vevőknek. Az MKIK - nem véletlenül - a Német Kereskedelmi és Iparkamara kérdőívét használja, az MLBKT pedig az USA nemzeti beszerzési társasága által alkalmazott kérdőívével harmonizáló kérdésekre vár válaszokat.
Sok a bírálat
Dacára a nemzetközileg már bevált módszerek alkalmazásának, szakértők több ponton bírálják a hazai felméréseket. Tóth I. János például megállapítja: van olyan felvétel, amely bevált és széles körben alkalmazott módszertani bázison nyugszik, eredményeit is a nemzetközi szabványoknak megfelelően közli, de ismeretlen a megkérdezettek köre, kérdéses a minták reprezentativitása és homogenitása, mindebből fakadóan pedig az eredmények érvényessége is. Erre példaként az MLBKT indexét hozza fel. Az OMMK produktuma szerinte a konjunktúravizsgálat szempontjából csak két-három jól specifikált kérdést tartalmaz, viszonylag ritka, ám több ezerre tehető a megkérdezettek száma, és pontos adatok megszerzését teszi lehetővé a kibocsátásról, a létszámról és a beruházásokról. A Tárki top 1500-as indexénél - Tóth I. János szerint - ugyan viszonylag alacsony a megkérdezettek száma, a felvétel ritka, de a konjunktúrakutatások standard kérdései mellett feltett ad hoc kérdések mélyebb elemzéseket is lehetővé tesznek. A GKI EU-szabványos felmérésével kapcsolatban a kutató azt a bírálatot fogalmazza meg, hogy az eredményeket már nem az EU-szabványok szerint teszik közzé, illetve a lakossági konjunktúraelemzés esetében az eredményközlés is korrekt, ám az alkalmazott esetszám túlságosan alacsony, s bántó aszimmetria található néhány kérdés válaszlehetőségénél. A BKÁE esetében a túlságosan alacsony (500 főre kiterjedő) esetszámot mondja kritikus tényezőnek.
A bírálatokban lehet igazság, miként abban is, hogy mindegyik felmérés eredményez több hasznosítható adatot is. Mindezt mutatja a produktumok felhasználása.
Olvassák, de...
Legalábbis az általunk megkérdezett intézmények, vállalatok kevéssé támaszkodnak ugyanis a felmérések eredményeire, de a megszólalók szavaiból az derül ki, hogy mindegyike kapja, olvassa azokat, és esetenként a számára fontos eredményeket leszűri belőlük.
A Miniszterelnöki Hivatal (MeH) például használja a bizalmi indexeket, ezen belül is a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kutatóintézete, az Ecostat által készített konjunktúrajelentésekre támaszkodik. Az államigazgatás egyébként is fontos felvevőpiaca ezeknek a felméréseknek, derül ki szakértőkkel folytatott beszélgetéseinkből.
A többi között a Magyar Nemzeti Bank is az egyik felhasználója a különféle konjunktúraindexeknek. A jegybank minden fellelhető adatot, indexet felhasznál munkája során, nyilatkozott Jakab M. Zoltán, a konjunktúraelemzési osztály helyettes vezetője. Eddigi tapasztalatait összegezve kifejtette: a GKI lakossági bizalmi indexét a fogyasztás előrejelzésénél figyelik s veszik figyelembe, valamint használják a Kopint-Datorg kapacitáskihasználtsági, továbbá a GKI üzleti bizalmi mutatóját is.
Elsősorban kontroll
Elsősorban a kialakult ügyfélkörrel s ezen keresztül a piaci mozgások kiváló érzékelésével magyarázza Beck György, a Compaq vezérigazgatója azt, hogy cégénél nem használják a különféle fellelhető konjunktúramutatókat. Illetve használják, de csak kontrollként. Folyamatosan figyelik ugyanis ezeket a mutatókat, s amikor nagy eltérést találnak a saját információ és a bizalmi indexek által hordozottak között, akkor utánajárnak az okoknak. Ez egyébként elsősorban az üzleti, ipari indexekre áll, a lakossági bizalmi indexeket kevésbé forgatják, mivel a Compaq pozíciója lakossági piacon nem jellemző, mondja Beck György.
A Coca-Cola magyarországi vállalatánál a lakossági bizalmi indexeket használják elsősorban az üzleti tervek készítésekor, legyen szó akár az éves, akár a folyamatos tervezésről, tudtuk meg a cégnél. A rugalmas piac miatt a tervezés náluk ténylegesen folyamatos munkát jelent. E mellett számos más adatot, statisztikai mutatót is figyelembe vesznek e munka során, köztük a GDP, az ipari termelés, a foglalkoztatottság alakulását, valamint a GfK felmérései közül is többet.
Ugyan kapják és olvassák, ám nem igazán használják a különféle konjunktúraindexeket a Pannonplastnál. Nemes D. Ervin, kontrollingért felelős vezérigazgató-helyettes szerint ennek oka, hogy a cégnél erőteljesen támaszkodnak a saját adatokra, s kifejezetten szoros kapcsolatban állnak üzleti partnereikkel, ami miatt jól ismerik őket. A cégcsoport 19 vállalata beszállító, s kevés az olyan termékük, amelyeket kifejezetten fogyasztói célokra szánnak, sorolja az indokokat. Mint megjegyezte, számukra esetenként sokkal többet elárulnak a várható trendekről az olyan információk például, hogy melyik multinacionális vállalatok mely vezetői golfoztak együtt mondjuk Tajvanon.
N. Vadász Zsuzsa
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.