BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újjászületett a legendás vasúti kocsi

Egy nyaralóba falazva rejtőzködött évtizedeken át a legendás Turán szerelvény egyik kocsija, amely a két világháború közti állami vezetők, mindenekelőtt Horthy kormányzó protokolláris jellegű utazásait szolgálta. A maga nemében páratlan, száztíz éves szalonkocsit első ízben a mai nappal tekintheti meg a szélesebb közönség.

200 évvel ezelőtt, 1825-ben indult el a menetrend szerinti vasúti közlekedés Angliában, egy Stockton és egy Darlington nevű kisváros között. 1870-re Németországban már több mint 21 ezer kilométer, Franciaországban közel 19 ezer, míg Oroszországban valamivel több, mint 10 ezer kilométer volt a vasúthálózat hossza, így nem csoda, ha a társadalom vezetői hamar felfedezték maguknak az új, a korabeli közutaknál gyorsabb, biztonságosabb és kényelmesebb közlekedési lehetőséget. A brit uralkodócsalád, a világon elsőként, 1842-ben építtetett saját udvari kocsit Adelaide királyné számára, majd 1897-re elkészült Viktoria királynő számára a Royal Train nevű hat kocsiból álló vonat. Az alábbi képen a Turán szerelvény szalonkocsija látható, amely a két világháború közti magyar állami vezetők protokolláris jellegű utazásait szolgálta.

Újjászületett a Turán szerelvény 9-es számú szalonkocsija. Fotó: Facebook
Újjászületett a Turán szerelvény 9-es számú szalonkocsija / Fotó: Facebook

Újjászületett a Turán szerelvény 9-es számú szalonkocsija

Magyar vonatkozása elsőként a Ferenc József számára készült királyi külön szerelvénynek volt, amelyet jelenleg Prágában őriznek, az ottani közlekedési és technikai múzeumban.

A Turán szerelvény a két világháború közti állami vezetők, mindenekelőtt Horthy kormányzó protokolláris jellegű utazásait szolgálta. A második világháborút követően hadizsákmánnyá átlényegült szerelvény egészen a ’70-es évekig állt a Csehszlovák politikai vezetők rendelkezésére, majd a selejtezést követően évtizedekig egy nyaralóba befalazva rejtőzködött a szenci tavak partján, mígnem a hétvégi ház felújításakor a szlovák vasútbarátok a 12 kocsiból álló Turán szerelvény 9-es számú szalonkocsijaként azonosították. 

Magyarországra visszatértét követően, 2020–2021-ben először külsőleg újult meg, majd 2023–2024-ben a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum muzeológusai és restaurátorai a Máv Rail Tours munkatársaival együtt elkezdték a kocsibelső teljes műemléki rekonstrukcióját.

A maga nemében páratlan, 110 éves (eredetileg személykocsiból 1937-ben átalakított) szalonkocsit első ízben a mai nappal tekintheti meg a szélesebb közönség, szeptember végéig az elmúlt évtized során megújult vasútállomáson két évvel ezelőtt megnyitott vasúttörténeti kiállítás szomszédságában, Kenderesen.

Kattintson az Origo oldalára, és nézze végig a galériát, amely a Turán 9-es szalonkocsi megtaláláskori állapotát, valamint a felújítás Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum muzeológusai és restaurátorai által felügyelt lépéseit mutatja.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.