Kettős versenyjog érvényesül Magyarországon április 1-jétől. Az egyik a jelenleg is hatályos, a hazai viszonyokra irányadó versenytörvény. A másik az EK-magyar társulási egyezményben meghatározott két fontos versenyjogi cikkely a kartelltilalomról és a domináns piaci helyzettel való visszaélésről. Ezeket a közösségi jogbeli szabályokat akkor kell alkalmazni, ha az adott piaci magatartásnak az EU-magyar kétoldalú relációban az egymás közti kereskedelemre befolyása van, azaz: a szabadkereskedelem körébe eső árukat érinti, és nagysága vagy hatása a hazai cégek és az unió piacain való jelenlétével, illetve uniós vállalatok magyarországi tevékenységével függ össze - nyilatkozta Berke Barna, a versenytanács elnöke a Világgazdaságnak.
Hangsúlyozta: a jogsértő cselekmény megtörténhet akár az unióban, akár nálunk, EU-s vagy hazai cégek által egyaránt. A lényeg az, hogy a társulási szerződés szerinti kétoldalú szabadkereskedelemben a kartellezés vagy az erőfölénnyel való visszaélés érzékelhető legyen. Felhívta a figyelmet arra is, hogy az új, a hazai vállalkozásokra is kiterjedő, a magyar versenyhivatal és a bíróságok által alkalmazandó szabályozás gyakorlata nem lesz zökkenőmentes.
Az 1991 végén megkötött - döntően egy programozott szabadkereskedelmi viszony kiépítéséről szóló - EK-magyar társulási egyezmény megszabta ugyan a követendő közösségi versenyjogi előírásokat, azt azonban nem határozta meg, hogy ezek miként fognak működni, illetve mely szerv hogyan alkalmazza majd. A kérdésekre 1996-ban egy hazai kormányrendelet igyekezett választ adni, ám előírásai alkotmányellenesnek bizonyultak. Mégpedig azért, mert a mindenkori közösségi versenyjogot, az EK bírósági gyakorlatát - az egyezménynek megfelelő területen és körben - automatikusan, közvetlenül érvényesítendőnek követelte meg, anélkül tehát, hogy azt először magyar jogszabályba foglalnák.
Az április elsejétől hatályba lépő végrehajtási szabályozás - a Magyar Közlöny 34. számában megjelent 2002. évi X. törvény, illetve az ahhoz kapcsolódó 39/2002. (III. 12. ) kormányrendelet - már felsorolja azokat a közösségi jogi forrásokat, amelyeket alkalmazni kell. És csakis azokat, nem tartalmaz tehát kötelezettséget jövőbeni, a magyar hivatalos közzétételt nélkülöző közösségi szabályok érvényesítésére. Mindazonáltal - vélik versenyjogi szakértők - az új rendelkezések sok tekintetben gondot okoznak majd a gyakorlatban. A versenyjog kettőssége önmagában próbára teszi a jogalkalmazókat: a társulási szerződés hatókörébe tartozó esetekben például a kartellek megítélése kapcsán a hazaitól eltérő - szigorúbban figyelembe veendő - a környezetvédelem jelentősége. Különböznek a magyar gyakorlattól egyebek közt a fúziómérlegelés szempontjai, illetve azok súlya is. Jogértelmezési problémákat vet fel annak megállapítása, hogy a vizsgált piaci magatartás menynyiben befolyásolja a EU és Magyarország között kialakult kereskedelmi rendszert. Zavart okozhat, hogy ugyanannak az ügynek a megítélése eltérő lehet, attól függően, hogy az uniós vagy a hazai versenyhatóság jár el. Míg ugyanis a GVH csak a Magyar Közlönyben kihirdetett végrehajtási szabályozásban meghatározott normákat érvényesítheti, addig az unió versenyhatósága a közösségi jog teljességével élhet az elbírálás során.
Kende Katalin
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.