Magyarországon a nyugat-európai szintnél alacsonyabb, a kelet-közép-európai térség átlagának viszont többé-kevésbé megfelelő bírságokat szabnak ki a közlekedési szabálysértésekért - derül ki a német autóklub (ADAC) legfrissebb összehasonlításából. A Der Spiegel című hírmagazinban ismertetett öszszehasonlítás a legtöbb európai ország vonatkozásában ismerteti a különböző kihágások elkövetéséért fizetendő büntetési tételeket.

Az ittas vezetést szinte valamennyi vizsgált állam hatóságai a legsúlyosabb kihágásnak tekintik, ezért az ilyen vétségen ért autóvezetőnek igen mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Megfigyelhető továbbá, hogy a kelet-közép-európai térségben a büntetési tételek többnyire alacsonyabbak, mint a nyugati országok esetében. A közlekedési bírság átlagos mértéke Románia, valamint Bulgária esetében a legalacsonyabb, Luxemburg esetében viszont ennek majdnem tízszerese; a büntetési tételek tehát valamiképpen alkalmazkodnak az adott ország életszínvonalához. A kelet-európai térséghez viszonyítva Magyarországon jobban büntetik a gyorshajtást, a piros lámpán való áthaladást és az előzési szabályok megszegését, míg a parkolási vétségeket szerencsés esetben olcsóbban is meg lehet úszni.

A skandináv (svéd, finn, norvég) rendszer sajátossága, hogy számos súlyos közlekedési kihágás esetében nem konkrét alsó vagy felső határértékeket határoznak meg, hanem a fizetendő büntetés összegét az elkövető egynapos munkabérének (a havi munkabér 1/30-a) arányában számítják ki. Mindhárom országban így büntetik az ittas vezetést, melyért a kiróható bírság mértéke Norvégiában a havi munkabér másfélszeresét teszi ki.

Munkatársunktól