BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drága lehet az ittas vezetés

Magyarországon a nyugat-európai szintnél alacsonyabb, a kelet-közép-európai térség átlagának viszont többé-kevésbé megfelelő bírságokat szabnak ki a közlekedési szabálysértésekért - derül ki a német autóklub (ADAC) legfrissebb összehasonlításából. A Der Spiegel című hírmagazinban ismertetett öszszehasonlítás a legtöbb európai ország vonatkozásában ismerteti a különböző kihágások elkövetéséért fizetendő büntetési tételeket.

Az ittas vezetést szinte valamennyi vizsgált állam hatóságai a legsúlyosabb kihágásnak tekintik, ezért az ilyen vétségen ért autóvezetőnek igen mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Megfigyelhető továbbá, hogy a kelet-közép-európai térségben a büntetési tételek többnyire alacsonyabbak, mint a nyugati országok esetében. A közlekedési bírság átlagos mértéke Románia, valamint Bulgária esetében a legalacsonyabb, Luxemburg esetében viszont ennek majdnem tízszerese; a büntetési tételek tehát valamiképpen alkalmazkodnak az adott ország életszínvonalához. A kelet-európai térséghez viszonyítva Magyarországon jobban büntetik a gyorshajtást, a piros lámpán való áthaladást és az előzési szabályok megszegését, míg a parkolási vétségeket szerencsés esetben olcsóbban is meg lehet úszni.

A skandináv (svéd, finn, norvég) rendszer sajátossága, hogy számos súlyos közlekedési kihágás esetében nem konkrét alsó vagy felső határértékeket határoznak meg, hanem a fizetendő büntetés összegét az elkövető egynapos munkabérének (a havi munkabér 1/30-a) arányában számítják ki. Mindhárom országban így büntetik az ittas vezetést, melyért a kiróható bírság mértéke Norvégiában a havi munkabér másfélszeresét teszi ki.

Munkatársunktól

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.