Kolodko szerint javaslata elsősorban nem átfogó adósságelengedési sorvezető, hanem "kemény szerkezetátalakító művelet", amely "jelentősen növelni fogja a költségvetés bevételeit". A kritikusok egy része éppen azt kifogásolta, hogy a nyilvánosságra hozott elgondolásokból hiányzik az ipar szerkezetének átalakítását előrevetítő elem, s ezért szinte semmit sem tesz azért, hogy fölkészítse Lengyelországot a 2004-ben várható EU-belépés keltette kihívásokra.
Kolodko terve a tavaly október óta kormányzó baloldal második nagyobb szabású gazdasági stratégiája - emlékeztet a Reuters, megemlítve, hogy az ország GDP-növekedése egy százalék körül stagnál, miközben egyre magasabb a vállalatok adóssága. A munkanélküliség növekedésének elkerülése céljából Kolodko azt találta ki, hogy a csődközelbe jutott vállalatok adósságát leíratja a bankokkal, új hitelvonalakat nyittat számukra, ennek fejében a pénzintézetek bizonyos adókedvezményeket kapnak, míg a cégek eredeti adósságállományuk meghatározott hányadát befizetik a létesítendő szerkezetátalakítási alapba. Ez a hányad általában 15 százalék, de az úgynevezett stratégiai szektorokban - a szocializmusból örökölt "zászlóshajók": szén- és kénbányászat, hadi- és textilipar, vasút - csak 1,5 százalék.
Stratégiai iparágnak számít Lengyelországban a hajógyártás is, amelynek második legnagyobb gyára, a hatezer munkást foglalkoztató szczecini éppen a múlt hónapban jelentett csődöt, miután a bankok "fellázadtak", és nem voltak hajlandók - miként a kormány elvárta volna - jóváírni a gyár 347 millió dollárra rúgó tartozásainak 80 százalékát. A jobbára külföldi tulajdonban lévő lengyel bankok csak abban az esetben lettek volna hajlandók erre vállalkozni, ha beleszólást kapnak a gyár átalakításába - derül ki a Financial Times elemzéséből, amely azt sugallja, hogy a Kolodko-terv többek között a szczecini tapasztalatból indult ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.