A Fővárosi Közigazgatási Hivatal összegyűjtötte és eljuttatta a parkolási rendelettel kapcsolatos törvényességi észrevételeit a fővárosi önkormányzathoz - tudta meg a Világgazdaság. Földvári Béla, a hivatal törvényességi ellenőrzési főosztályának vezetője elmondta: a fővárostól azt a tájékoztatást kapták, hogy folyamatban van a szabályozás átfogó módosítása, amely várhatóan a jövő év elejére készül el. Az önkormányzat szakértői vállalták, hogy az új parkolási rendelet előkészítése során figyelembe veszik a közigazgatási hivatal álláspontját. A törvényességi ellenőrzések során sok kifogást emeltek az elmúlt években a kerületi parkolási rendeletekkel kapcsolatban is. Ezeket a módosított fővárosi rendelettel összhangban kell átdolgozniuk a kerületi önkormányzatoknak.
A parkolási rendeletet 1993 óta többször módosította a budapesti közgyűlés, így időszerűvé vált, hogy egységes szerkezetbe foglaljuk a szabályozást - tájékoztatta lapunkat Pócs Attila. A főváros parkolásért felelős programigazgatója leszögezte: a rendelet alapelvei nem változnak. Nem kívánnak például változtatni azon a sokszor kifogásolt rendelkezésen, hogy az egyes várakozási övezetekben csak meghatározott ideig lehet maradni. Az elmúlt években számos javaslat, kérés érkezett a szabályozás korrekciójával kapcsolatban. A következő hetekben összegyűjtik az indítványokat, s széles körű egyeztetéseket kívánnak folytatni, többek között a tavasszal létrehozott parkolási egyeztető fórum bevonásával. A programigazgató arról egyelőre nem tudott tájékoztatást adni, hogy a rendeletben milyen változtatások várhatók.
A közigazgatási hivatal egyik észrevétele, hogy a jelenlegi fővárosi szabályozás szerint nincs jogorvoslati lehetősége annak, akinek lakossági vagy intézményi várakozási engedélykérelmét a kerületi önkormányzatok elutasítják. A rendelet szerint az ingyenes várakozási engedély egyik feltétele a súlyadó kifizetése. Gyakori azonban, hogy a kerületek nem veszik figyelembe a gépjárműadóról szóló törvény szabályozását, amely meghatározza az adómentességet, s a mentesség alá eső autók tulajdonosai nem kapják meg a térítésmentes engedélyt. A főváros több kérdésben - például a mozgáskorlátozottak vagy a lakóautók parkolása esetében - szigorúbb szabályokat alkotott, mint a KRESZ, ez pedig alkotmányellenes. Nem rendezték a külföldi diplomáciai testületek tagjainak térítésmentes parkolását sem.
Több esetben tapasztalt hátrányos megkülönböztetést a hivatal a vállalkozókkal szemben. Néhány kerületben akkor sem kapnak ingyenes engedélyt a taxik, ha tulajdonosuknak állandó bejelentett lakhelye van a városrészben. A fővárosi rendelet jelenlegi megfogalmazása lehetőséget ad arra is, hogy a kerületek céges autónak csak a személygépkocsiként bejelentett járművet tekintsék. Ha ugyanaz a típusú kocsi nem személyautóként van forgalomba helyezve, nem kap intézményi várakozási engedélyt. Arra viszont a közigazgatási hivatal szerint sem lehet törvényi alapot találni, hogy a kerületekben székhellyel vagy telephellyel rendelkező vállalkozások ingyenesen, illetve a jelenleginél nagyobb arányú kedvezménnyel kapjanak parkolási engedélyt. (KÁ)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.