BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Módosításra szoruló szabályozás

Az októberi önkormányzati választások előtt már nem kerül a fővárosi közgyűlés elé az új budapesti parkolási rendelet, de a szakértők dolgoznak a szabályozás módosításán. Az alapelvek megmaradnak, de figyelembe veszik a közigazgatási hivatal törvényességi észrevételeit és a parkolási egyeztető fórum álláspontját.

A Fővárosi Közigazgatási Hivatal összegyűjtötte és eljuttatta a parkolási rendelettel kapcsolatos törvényességi észrevételeit a fővárosi önkormányzathoz - tudta meg a Világgazdaság. Földvári Béla, a hivatal törvényességi ellenőrzési főosztályának vezetője elmondta: a fővárostól azt a tájékoztatást kapták, hogy folyamatban van a szabályozás átfogó módosítása, amely várhatóan a jövő év elejére készül el. Az önkormányzat szakértői vállalták, hogy az új parkolási rendelet előkészítése során figyelembe veszik a közigazgatási hivatal álláspontját. A törvényességi ellenőrzések során sok kifogást emeltek az elmúlt években a kerületi parkolási rendeletekkel kapcsolatban is. Ezeket a módosított fővárosi rendelettel összhangban kell átdolgozniuk a kerületi önkormányzatoknak.

A parkolási rendeletet 1993 óta többször módosította a budapesti közgyűlés, így időszerűvé vált, hogy egységes szerkezetbe foglaljuk a szabályozást - tájékoztatta lapunkat Pócs Attila. A főváros parkolásért felelős programigazgatója leszögezte: a rendelet alapelvei nem változnak. Nem kívánnak például változtatni azon a sokszor kifogásolt rendelkezésen, hogy az egyes várakozási övezetekben csak meghatározott ideig lehet maradni. Az elmúlt években számos javaslat, kérés érkezett a szabályozás korrekciójával kapcsolatban. A következő hetekben összegyűjtik az indítványokat, s széles körű egyeztetéseket kívánnak folytatni, többek között a tavasszal létrehozott parkolási egyeztető fórum bevonásával. A programigazgató arról egyelőre nem tudott tájékoztatást adni, hogy a rendeletben milyen változtatások várhatók.

A közigazgatási hivatal egyik észrevétele, hogy a jelenlegi fővárosi szabályozás szerint nincs jogorvoslati lehetősége annak, akinek lakossági vagy intézményi várakozási engedélykérelmét a kerületi önkormányzatok elutasítják. A rendelet szerint az ingyenes várakozási engedély egyik feltétele a súlyadó kifizetése. Gyakori azonban, hogy a kerületek nem veszik figyelembe a gépjárműadóról szóló törvény szabályozását, amely meghatározza az adómentességet, s a mentesség alá eső autók tulajdonosai nem kapják meg a térítésmentes engedélyt. A főváros több kérdésben - például a mozgáskorlátozottak vagy a lakóautók parkolása esetében - szigorúbb szabályokat alkotott, mint a KRESZ, ez pedig alkotmányellenes. Nem rendezték a külföldi diplomáciai testületek tagjainak térítésmentes parkolását sem.

Több esetben tapasztalt hátrányos megkülönböztetést a hivatal a vállalkozókkal szemben. Néhány kerületben akkor sem kapnak ingyenes engedélyt a taxik, ha tulajdonosuknak állandó bejelentett lakhelye van a városrészben. A fővárosi rendelet jelenlegi megfogalmazása lehetőséget ad arra is, hogy a kerületek céges autónak csak a személygépkocsiként bejelentett járművet tekintsék. Ha ugyanaz a típusú kocsi nem személyautóként van forgalomba helyezve, nem kap intézményi várakozási engedélyt. Arra viszont a közigazgatási hivatal szerint sem lehet törvényi alapot találni, hogy a kerületekben székhellyel vagy telephellyel rendelkező vállalkozások ingyenesen, illetve a jelenleginél nagyobb arányú kedvezménnyel kapjanak parkolási engedélyt. (KÁ)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.