BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kedvezmények helyett segély

Ha az Európai Unió bővül, a gépkocsigyártók elveszthetik a közép-európai államoktól kapott vagy általuk ígért adókedvezményeiket. Az EU és négy csatlakozó ország között jelenleg folyó tárgyalás feltételei szerint a General Motors, a Volkswagen, az Isuzu, a Daewoo és a Suzuki elvesztheti adókedvezményét. Lengyelországnak, Magyarországnak, Csehországnak és Szlovákiának októberben be kell fejeznie tárgyalásait az EU-val a trösztellenes szabályokról és az állami szubvenciókról, különben elmulasztja a 2004-re várható legközelebbi csatlakozási határidőt - jelenti a Reuters.

A rövid határidő arra kényszeríti a kormányokat, hogy módosítsák a Közép-Európában értékes befektetőknek tekintett autógyárakkal kötött szerződéseket. Dollármilliók forognak kockán, noha mind az ipar, mind a kormányok óvatosan mérlegelik a pontos következményeket. A tárgyalásokat ugyanis még nem fejezték be, de az Európai Bizottság arra számít, hogy a végén az összes tagjelölt kormány beáll a sorba az elkövetkező hónapok során. A bizottság közölte a kormányokkal, hogy ha nem alkalmazkodnak az egységes piac szubvenciókat és megkülönböztető kedvezményeket tiltó szabályaihoz, nem csatlakozhatnak az unióhoz.

A GM Europe lengyelországi szóvivője viszont kijelentette: "Érvényes szerződésünk van a kormánnyal, és amikor a beruházási döntést hoztuk, az egyik érv a tervezet pénzügyi életképessége volt." A bizottság azonban az érvényes szerződések módosításához is ragaszkodik. Az egyik kifogása, hogy az adókedvezmények értéke korlátlan, és arra akarja rábírni a csatlakozókat, hogy változtassák őket fejlesztési segéllyé. A gépkocsigyárak beruházásaikkal arányos regionális segélyhez juthatnak.

A cseh kormány a Skoda-gyárnak adott kedvezményt az EU-szabályokkal összeférő, 22 millió dollár értékű regionális segélyre váltotta át. Szlovákia hasonló megoldást ígért a pozsonyi Polo-gyárnak adott, 1998-tól 2008-ig érvényes kedvezmény helyett. A szlovák külügyminisztérium integrációs ügyekkel foglalkozó főosztályvezetője szerint ez a gyár, ahol a Tuareg terepjárók fognak készülni, segély és kedvezmény nélkül máshová települne.

Az autógyárak számára a közép-európai országok EU-csatlakozása azzal a következménynyel jár, hogy nehezebben kapnak állami támogatást a meglévő 15 tagállamtól is. Eddig engedélyezték a támogatást, ha bizonyították, hogy más esetben a beruházást az EU-n kívül valósítanák meg. Ez volt a helyzet a Volkswagen drezdai beruházásával, amelynek támogatását Németország azzal indokolta, hogy a gyár egyébként Magyarországon vagy Csehországban épülne meg.

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.