Ha az Európai Unió bővül, a gépkocsigyártók elveszthetik a közép-európai államoktól kapott vagy általuk ígért adókedvezményeiket. Az EU és négy csatlakozó ország között jelenleg folyó tárgyalás feltételei szerint a General Motors, a Volkswagen, az Isuzu, a Daewoo és a Suzuki elvesztheti adókedvezményét. Lengyelországnak, Magyarországnak, Csehországnak és Szlovákiának októberben be kell fejeznie tárgyalásait az EU-val a trösztellenes szabályokról és az állami szubvenciókról, különben elmulasztja a 2004-re várható legközelebbi csatlakozási határidőt - jelenti a Reuters.
A rövid határidő arra kényszeríti a kormányokat, hogy módosítsák a Közép-Európában értékes befektetőknek tekintett autógyárakkal kötött szerződéseket. Dollármilliók forognak kockán, noha mind az ipar, mind a kormányok óvatosan mérlegelik a pontos következményeket. A tárgyalásokat ugyanis még nem fejezték be, de az Európai Bizottság arra számít, hogy a végén az összes tagjelölt kormány beáll a sorba az elkövetkező hónapok során. A bizottság közölte a kormányokkal, hogy ha nem alkalmazkodnak az egységes piac szubvenciókat és megkülönböztető kedvezményeket tiltó szabályaihoz, nem csatlakozhatnak az unióhoz.
A GM Europe lengyelországi szóvivője viszont kijelentette: "Érvényes szerződésünk van a kormánnyal, és amikor a beruházási döntést hoztuk, az egyik érv a tervezet pénzügyi életképessége volt." A bizottság azonban az érvényes szerződések módosításához is ragaszkodik. Az egyik kifogása, hogy az adókedvezmények értéke korlátlan, és arra akarja rábírni a csatlakozókat, hogy változtassák őket fejlesztési segéllyé. A gépkocsigyárak beruházásaikkal arányos regionális segélyhez juthatnak.
A cseh kormány a Skoda-gyárnak adott kedvezményt az EU-szabályokkal összeférő, 22 millió dollár értékű regionális segélyre váltotta át. Szlovákia hasonló megoldást ígért a pozsonyi Polo-gyárnak adott, 1998-tól 2008-ig érvényes kedvezmény helyett. A szlovák külügyminisztérium integrációs ügyekkel foglalkozó főosztályvezetője szerint ez a gyár, ahol a Tuareg terepjárók fognak készülni, segély és kedvezmény nélkül máshová települne.
Az autógyárak számára a közép-európai országok EU-csatlakozása azzal a következménynyel jár, hogy nehezebben kapnak állami támogatást a meglévő 15 tagállamtól is. Eddig engedélyezték a támogatást, ha bizonyították, hogy más esetben a beruházást az EU-n kívül valósítanák meg. Ez volt a helyzet a Volkswagen drezdai beruházásával, amelynek támogatását Németország azzal indokolta, hogy a gyár egyébként Magyarországon vagy Csehországban épülne meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.