BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szűkítenék a sztrádaprogramot

Az M7-es autópálya Balatonszárszó és Ordacsehi közötti szakaszára három, a sztráda Becsehely és Letenye, illetve az M70-es Letenye és Tornyiszentmiklós közötti szakaszára négy, míg az M3-as Polgár és Görbeháza közötti szakaszára öt részvételi jelentkezés érkezett a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-hez - közölte Nyíri János a tegnapi tenderbontást követően. A társaság főmunkatársa kérdésünkre elmondta: a pályázatot most benyújtott vállalatok nem járultak hozzá, hogy kilétüket nyilvánosságra hozzák. Ennek ellenére a korábban lefolytatott meghívásos pályázat eredménye, valamint a most folyamatban lévő közbeszerzési eljárás kapcsán megszabott feltételek alapján behatárolható a pályázatot benyújtó cégek köre. Az előzetes feltételek szerint ugyanis a - nyílt előminősítéses közbeszerzési - eljáráson csak azok a cégek indulhattak, amelyek - egyebek mellett - 1997 és 2001 között legalább 10 kilométer hosszú, kétszer két sávos, a forgalomnak már átadott, új útszakasz kivitelezésében vettek részt, legalább 10 százalék erejéig.

Ennek lényegében négy cég felel meg Magyarországon: a Strabag Kft., az Egút Rt., a Hídépítő Rt., továbbá - részben a csődeljárás alá vont Betonútépítő Nemzetközi Rt. referenciáinak felhasználásával - a Betonút Rt. Szakértők szerint az M3-as továbbépítése ügyében konzorciális együttműködésre utalhat, hogy erre a sztrádaszakaszra végül öten nyújtottak be pályázatot. Ugyanakkor nem szerepel a pályázók között az előző kabinet alatt nagy értékű megbízásokat elnyerő Vegyépszer, amelynek elnöke minapi nyilatkozatában kifejtette: cége konzorciális partnerként sem indult el a pályázatokon.

Ugyancsak tegnap bontották fel a Széchenyi-plusz program keretébe tartozó 38 közútfejlesztési beruházás mérnöki felügyeletére benyújtott pályázatokat, amelyre összesen kilenc cég jelentkezett. Az utóbbiak közül hétfőig az ajánlattételre érdemesnek minősített vállalkozásokat is megnevezik, míg a sztrádatenderekkel kapcsolatban várhatóan októberben jelölik ki, hogy mely cégektől kérnek konkrét üzleti ajánlatot.

A közbeszerzési eljárások tárgyát képző beruházások várhatóan jövő év első felében indulhatnak el, ugyanakkor egyelőre kérdéses, hogy az elkövetkező években hány kilométer autópálya és gyorsforgalmi út épülhet meg összesen. Az előző kabinet által elfogadott sztrádaépítési program 2006-ig mintegy 400 kilométer új autópálya, illetve gyorsforgalmi út megépítésével számol, azonban a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban (GKM) a kormányváltást követően egy újabb - három lehetséges változattal számoló - fejlesztési tervet is készítettek. A tárca illetékesei szerint a legkedvezőbb változat megvalósulása esetén, lényegében a korábbi terveknek megfelelően, 2006-ig nagyjából évi 100 kilométer új szakaszt adnának át. Azonban emellett - a költségvetés teherbíró képességének figyelembevételével - két, kisebb ráfordítást igénylő változat is elkészült. Ezek közül a középső verzió 2006-ig összesen mintegy 230, míg a legpesszimistább terv 145 kilométer új sztráda átadásával számol az elkövetkező négy évben. Azt egyelőre a GKM illetékesei sem tudták megmondani, hogy a végleges tervek mikor kerülhetnek a kormány elé, mivel a Pénzügyminisztériummal és a többi érintett tárcával folytatott egyeztetések még nem fejeződtek be. Mindenesetre a GKM szakértői szerint kedvező esetben mintegy 190 milliárd forint EU-támogatást is fel lehet használni a beruházások finanszírozására az elkövetkező négy évben. Emellett az autópálya-építések elősegítése érdekében 2003 végére vagy 2004 elejére egy új állami alap felállításának lehetőségét is mérlegelik. Az alapot a nyugat-európai országokban hasonló céllal megalakított intézmények mintájára hoznák létre, azonban ennek felállításáról még nem született elvi döntés, így egyelőre a - finanszírozásra és a működtetésre vonatkozó - részletek kidolgozása sem kezdődött meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.