BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Európai Unió kapuja előtt

Az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet egyik aktuális kutatási témája a magyar agrárium fejlődési lehetősége. Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk egyik vitatott, talán legkevésbé egyértelműen megítélhető kérdése: vajon felvételünknek hosszú távon a magyar mezőgazdaság a vesztese vagy nyertese lesz-e? A cikk alapját adó tanulmány erre a kérdésre kísérel meg sok-sok tényre alapozott választ adni. A teljes írás a Bővülő Európa című Ecostat-kiadvány 3. számában jelenik majd meg.

A mezőgazdaság a világnépesség fennmaradásának, számbeli növekedésének egyik legfontosabb gazdasági feltétele, illetve korlátja. Az elmúlt évszázadban, ahogyan az ágazat termelékenysége megnőtt, egyre kisebbé vált a mezőgazdaságban foglalkoztatottak aránya, és ezzel csökkent az ágazat nemzetgazdaságon belüli súlya. Ez a folyamat különösen a fejlett országoknál figyelhető meg. Az Amerikai Egyesült Államokban a múlt század harmincas éveiben a mezőgazdaság még 40-45 százalékkal járult hozzá a nemzeti jövedelemhez, míg a kilencvenes évtized végére ez az arány már 5 százalék alá csökkent. Azt is mondhatjuk, hogy a mezőgazdaság súlyának, szerepének a csökkenése - közvetve - akár egy-egy ország fejlettségének a mérőszáma is lehetne. E mutató nagysága Magyarországon a kilencvenes évek elején még elég magas (15 százalék körüli) volt, jelenleg viszont 6 százalék körüli, ami már-már a fejlett államok jellemzője. Ez azonban nem annyira az ország modernizációjának az eredménye, sokkal inkább az ágazat rendszerváltás során elszenvedett átalakulási veszteségeinek a következménye.





>> Transzformációs

veszteségek



A magyar mezőgazdaságot ért úgynevezett tranzíciós veszteség mértékét 16 százalékra lehet becsülni. Ennyivel volt kisebb a 2001. év ágazati kibocsátása az 1989/91-es évek átlagánál. Hasonló okból bekövetkezett teljesítmény-visszaesés (Szlovénia kivételével) az összes többi átalakuló országban is megfigyelhető, a csökkenés mértékét illetően Magyarország a középmezőnybe tartozik. Ugyanezen időszak alatt az agrárium világpiaci pozícióit meghatározó országokban a mezőgazdasági kibocsátás 20-30 százalékkal növekedett, sőt még a túltermelési nehézségekkel küszködő uniós országok többségében is megfigyelhető a mezőgazdasági termelés kisebb-nagyobb növekedése. A mezőgazdaság fejlődése főként a jelentős uniós támogatásban részesülő államokban (például Spanyol-, Görög- és Írországban) haladta meg az átlagot.

A transzformációs veszteségek - kisebb-nagyobb nemzeti sajátosságoktól eltekintve - alapvetően három okra vezethetők vissza. Egyrészt az életszínvonal-csökkenés keresletet mérséklő hatásá-

ra, másodrészt a korábbi mezőgazdasági termelőszövetkezetek nagy részének a felbomlására, ami a fő nemzetközi trendet jelentő koncentrációval szembe haladó birtokelaprózódási folyamatokat indított el. Harmadrészt az uniós alkalmazkodás nyomán fokozatosan megerősödő nemzetközi versenyre. Ez főként a magyar vállalkozásoknál lényegesen jobban gépesített és többszörösen támogatott tagországok gazdálkodói részéről jelentkezik egyre erősebben.

Korábbi eredményeink jövőbeni helyreállítását megnehezíti az Európai Unió vezetésének az a terve, hogy a csatlakozás utáni időkben az új tagállamokra is ki akarja terjeszteni a piacszabályozás (túltermelést megakadályozni kívánó) kvótarendszerét, de az ebből eredő hátrányokat kompenzáló pénzügyi támogatást csak késleltetve és részlegesen szeretné megadni. Az uniónak a korábbi tagországokra és az újonnan belépőkre alkalmazni kívánt támogatáspolitikája között nagyságrendi különbségek vannak. A jelenlegi elképzelés a csatlakozó országok számára diszkriminációt jelentene, ami ellenkezik az uniós alapelvekkel (például az egyenlő elbánás elvével), és azért is kifogásolható, mivel a tagjelöltek felkészültségbeli különbségeit sem veszi figyelembe.

Az Európai Bizottság 2002 közepéig nyilvánosságra hozott támogatási javaslatai ugyan még nem jelentenek hivatalos uniós tárgyalási álláspontot, de ennek jóváhagyása azzal járna, hogy a csatlakozó országok mezőgazdasági vállalkozásainak a jelenlegi tagországok - több mint háromszoros támogatásban részesülő - vállalkozásaival kellene felvenniük a versenyt.





>> Lemaradó

jövedelmezőség



Ez pedig azért is problémát jelent, mivel a két fél termelékenysége, jövedelmezősége és tőkeellátottsága között - bár ezeknek a számszerűsítése nemzetközi viszonylatban rendkívül nehéz - bizonyíthatóan többszörös különbség van. A helyzetet az is nehezíti, hogy nem csupán e mutatók szintjében tapasztalható lemaradás, hanem még a változás irányában is ellentétes trend érvényesül; a tagországoknál szolid javulás, nálunk romlás mutatható ki.

A hatékonysági, jövedelmezőségi lemaradásainkat a mezőgazdasági vállalkozások főbb értékesítési és költségadatai alapján lehet megítélni. Az uniós országokban az utóbbi években a mezőgazdaság jövedelmezősége a magyarországit jóval meghaladóan növekedett. Az Európai Unió átlagában például az éves munkaegységre jutó reáljövedelem nagysága 1999-ben 1,3, 2000-ben 1,9, 2001-ben pedig 3,3 százalékkal emelkedett. A kutatók számításai szerint az egy főre jutó GDP volumennövekedése a magyar mezőgazdaság egésze esetében ugyanezekben az években 1,2-1,6 százalék között alakult, és még a legkedvezőbb alágazatainak jövedelmezősége sem érte el az uniós átlagot.

A jövedelmezőségi vizsgálatok alapján részletes bírálatot lehet adni az Európai Bizottságnak a csatlakozó országok számára kidolgozott agrárpolitikájára. Számos adat és logikai következtetés alapján érzékelni lehet, hogy a javaslat a mezőgazdasági szektor részleges elsorvadásához vezetne, amely nem lenne jó a kibővített unió egészének versenyképessége szempontjából sem, mivel jó adottságú területeket hagyna kihasználatlanul. Emellett társadalmi, valamint migrációs feszültségekhez vezetne, amit az Európai Unió vezetése is el kíván kerülni. A még előttünk álló tárgyalássorozat homlokterében álló kérdésnek a várható kimenetelére több forgatókönyv is felvázolható.





>> A várható

forgatókönyvek



1. forgatókönyv: a jelenlegi uniós szabályozás és támogatási rendszer diszkriminációmentes alkalmazása. Ez a mezőgazdasági vállalkozások jövedelmezőségét a csatlakozás utáni években mintegy 8-10 százalékponttal megnövelné, ennek révén jelentős forrástöbblet jönne létre, amit az ágazat korszerűsítéséhez, felzárkóztatásához lehetne felhasználni. Jelenleg - pénzügyi megfontolásokból, költségvetési korlátokból következően - ennek van a legkisebb valószínűsége.

2. forgatókönyv: az Európai Bizottság csökkentett arányban bevezetendő és csak tízéves késleltetéssel kiegyenlítésre kerülő támogatási javaslata. Ez a mezőgazdaság népességeltartó és exportképességének a rohamos csökkenéséhez vezetne, aminek mérséklésére a csatlakozó országok kormányainak jelentős belső forrásokat kellene lekötniük. Mindez sokakban kétségeket ébresztene a csatlakozás célszerűsége, eredményessége iránt.

3. forgatókönyv: a második változat kompromisszumokkal elfogadhatóbbá tett variációja. Ez - a csatlakozó országok összefogásával és a jelenlegi tagorszá-

gok helyi érdekeltségeit is figyelembe vevő diplomáciával - ma még elérhetőnek látszó megoldás lenne. Az teheti valószínűvé, hogy a politikailag már meghozott döntések megvalósításához rendelkezésre álló idő túlságosan rövid, továbbá az, hogy az Európai Unió története maga is kompromisszumok sorából áll. Ezeknek a kompromisszumoknak az eredményeként a javasolt szinthez képest némileg növekednének a közvetlen pénzügyi támogatások.

Ami azonban a leginkább elképzelhető: jelentősen csökkenne a megkülönböztetés nélküli agrárpolitika új tagokra való kiterjesztésének a várakozási ideje. Ennek a mezőgazdaságra gyakorolt hatása valahol a két előző változat között lenne; néhány alágazat fejlődése biztosítottnak látszana, néhánynál pedig még a hazai ellátáshoz is importot kellene igénybe venni.

A magyar mezőgazdaság csatlakozás utáni fejlődési lehetőségei nagymértékben függenek az elért pozícióktól. Nem ismerhetjük még az agrártámogatások előirányzatainak a csatlakozó országok közötti szétosztását. Amennyiben azonban 2005-ben például csak az egytizedét kapnánk meg a tíz ország rendelkezésére álló agrártámogatási öszszegnek - azaz csupán 359 millió eurót -, ez alig több mint egyötöde lenne a Magyarország által egyenjogú tagként elvárható támogatásnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.