BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erősödő recessziós félelmek

Kifulladni látszik a bizonytalan világgazdasági konjunktúra utolsó motorjának tekintett fogyasztói kereslet is. A mindig is óvatosabb kontinentális európai vásárlók után immár az - egészen a legutóbbi hetekig szívesen költekező - amerikaiak és britek is viszszafogják kiadásaikat.

Érezhető romlást várnak kontinensszerte az Európai Bizottság megbízásából havonta összeállított (ma közzéteendő) bizalmi indexekben. A Reuters az általa megkérdezett közgazdászok becsléseit átlagolva azt a következtetést vonta le, hogy az üzleti bizakodás indexe (az egy hónappal korábbi mínusz 12-ről) mínusz 13,1 pontra esik. Ugyanez a mutató a fogyasztók esetében (a korábbi mínusz 9-ről) mínusz 10,1 pontra romlik. Az irányzatot értelmezve a BNP Paribas, az UBS Warburg és a Schroder Salomon Smith Barney egyaránt a kilátások romlásáról beszélt, a fogyasztói bizakodásban tapasztalt szeptemberi javulást mindhárom cég kivételesnek tekinti.

A nagyobb uniós tagállamok közül Németországban elsősorban a jövedelmek növekedésére irányuló várakozások romlása áll a terjedő pesszimizmus hátterében, a borúlátást azonban a romló foglalkoztatási helyzet, illetve a hét eleji kormányprogramban kilátásba helyezett kiadáscsökkentés és adóemelés is fokozza. Nagy-Britanniában tavaly december óta nem tapasztalt mélyponton van a fogyasztói bizakodás, ennek ellensúlyozására az egész üzleti világ közeli kamatcsökkentést vár. A Merrill Lynch egyik - a Reuters által idézett - közgazdásza már a Bank of England jövő heti ülésétől negyedpontos csökkentést vár, ami után az irányadó hitelráta az év végéig nem menne a 3,75 százalékos szint fölé. Franciaországban a vállalatvezetőknek a termelés kényszerű csökkentése miatti panaszai dominálnak a legfrissebb konjunktúrafelmérésekben, ezekre a kormány a vállalatok közterheinek enyhítésével igyekszik válaszolni.

Az USA-ban a kiskereskedelem egy évtizede nem tapasztalt peszszimizmussal tekint a küszöbönálló ajándékozási idény elé. Tavaly az áruházak csak 2,2 százalékkal tudták növelni az évről évre alapon számított ünnepi eladásaikat. Az idén előfordulhat, hogy a gyenge bázisévhez képest sem tudnak növekményt felmutatni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.