szalai zoltán
A hazai gazdaság működési kereteit nagyfokú nyitottsága miatt a nemzetközi gazdasági folyamatok szabják meg. A külkereskedelem és egyéb nemzetközi gazdasági együttműködési formák terén elsősorban az európai - főként az euróövezethez tartozó - országok gazdaságaihoz kapcsolódunk: külkereskedelmünknek több mint 70 százalékát ezzel a régióval bonyolítjuk, ami a nemzeti össztermék több mint felét jelenti. Ezen kívül a globális gazdasághoz is fontos szálak kötik a hazai szereplőket: a pénzügyi nyitottság, a külföldi tőkére utaltság miatt elsősorban az amerikai pénzügyi piacok folyamatai szabják meg a magyar gazdaság finanszírozásának feltételeit.
>> Nemzetközi gazdasági környezet
A nemzetközi gazdasági környezetet bizonytalanság jellemzi. Míg a nyár elején még többen reménykedtek abban, hogy a fellendülés az év második felében megkezdődhet, a nyár közepére ezek a remények meghiúsultak. Ennek legfontosabb okai: a technológiai szektor folytatódó válsága, a vállalati könyvelési anomáliák miatti bizalmatlanság, az ezek következtében elbizonytalanodó fogyasztási kereslet és lanyhuló beruházások az USA-ban, illetve Európában. A lassulás okai között kell említeni az újabb háborús kilátások miatti olajár-emelkedést és általános bizonytalanságot is. Így a fellendülést aligha várhatjuk 2003 közepénél korábban. A nemzetközi tőkepiacokon a felsorolt tényezők mellett egyes fejlődő országok (Argentína és más latin-amerikai államok, Törökország) hitelképességének megrendülése, illetve az európai pénzügyi intézmények (főleg biztosítók) hitelbesorolásának romlása is növelte a kockázatmentes hozamok feletti kockázati prémiumokat, és mára ismét a tavaly őszi terroristatámadások idején tapasztalt csúcson állnak (lásd a felső ábrán az EMBI indexet).
>> Belföldi makrogazdasági és pénzpiaci folyamatok
A hazai gazdaságban a május óta eltelt hónapokban ellentétes irányú folyamatok hatottak. A nemzetközi gazdaság stagnálása hozzájárult a magyar növekedési ütem lassulásához. A gyors bérkiáramlás és a növekvő (8 százalékos GDP-arányt meghaladó) költségvetési deficit növelte ugyan a belső keresletet, de egyúttal a makrogazdasági kockázatokat is. Ennek hatására az infláció mérséklődése lelassult, a belföldi szuverén adósság hitelbesorolását pedig a Standard and Poor''s - hasonlóan a lengyelekéhez és a csehekéhez - rontotta. Voltak azonban olyan tényezők is, amelyek javították a gazdasági kilátásokat. Ezek döntően a gyors EU-tagságot, azt követően pedig euróövezeti részvételt valószínűsítő döntésekről szóló hírek voltak. A nyár közepén a kormány nyilvánosságra hozta a középtávú gazdasági programját, ami megvalósítása esetén lehetővé teszi a gyors konvergenciát az euróövezethez. Kedvező hatást gyakorolt az ír népszavazás kimenetele novemberben, ezt követően az a novemberi brüsszeli bejelentés, hogy 2004-től hazánk tagja lehet az EU-nak, majd a bővítés pénzügyi feltételeivel kapcsolatos német-francia megegyezés. Ezek a hírek együttesen azt jelentették, hogy minden, előzetesen ismert akadály elhárult a 2004-es csatlakozás elől.
E hírek hatására a Moody's javította a devizában fennálló államadósság kockázati besorolását, mérséklődött a forinteszközök kockázati prémiuma és erősödött a forint árfolyama. Növekedett a bankközi devizapiac és az állampapírpiac forgalma is, hasonlóan a deviza-határidős piacokéhoz. Ezek a likvidebb piacok a kockázatkezelés eszközeinek bővülésével hozzájárulnak a piacok stabilitásához. A szóban forgó időszakban mind a deviza-, mind pedig az állampapírpiacokon az elmúlt időszakban a viszonylag mérsékelt árfolyam-ingadozások voltak jellemzők, mert mind a külföldi, mind pedig a belföldi befektetők nagyobb súlyt adtak a pozitív híreknek a kevésbé kedvező folyamatokkal szemben. A külföldiek elsősorban a hosszabb lejáratú állampapírok iránt mutattak érdeklődést, miközben csökkentették a részvényekben fennálló befektetéseiket.
A hazai makrogazdasági folyamatok az elmúlt időszakban előnytelen makrogazdasági kombinációhoz vezettek. A romló nemzetközi konjunktúra ellenére az aggregált kereslet belföldi elemei dinamikusan növekedtek a laza költségvetés és a termelékenység növekedési ütemét jóval meghaladó béremelkedés miatt. A lakosság ugyanakkor a magas bérnövekedési ütem ellenére egyre kevesebbet takarít meg, elsősorban a kedvező feltételű lakáshiteleknek köszönhető lakásépítési kiadások gyors növekedésének köszönhetően (lásd a 2. ábrán a lakossági kölcsönök grafikonját és keretes írásunkat). A költségvetési deficit növekedésével párosulva növekszik a folyó fizetési mérleg hiánya: a tavalyi 2,2 százalékról az idén várhatóan 5,1-re. E folyamatok növelik az inflációs kockázatokat, és szigorú monetáris kondíciók fenntartását teszik szükségessé.
A gazdaság növekedési ütemének lassulása miatt a beruházási tevékenység érzékelhetően visszaesett. Ennek hatására a vállalati szektor hitelkereslete csökkent.
A makrogazdasági kockázatok csökkentésének feltétele a kormány középtávú gazdaságpolitikai programjának végrehajtása, ezen belül is a költségvetési deficit csökkentése, valamint a termelékenység növekedésével összhangban alakuló béremelkedés. E feltételek teljesülése elősegíti, hogy a gazdaság növekedését jobban ösztönző monetáris kondíciók mellett is megvalósítható legyen a kormánnyal közösen kijelölt dezinflációs pálya. A költségvetési deficit tervezett ütemű mérséklése esetén a folyó fizetési mérleg hiánya az elkövetkező két évben várhatóan 5-6 százalékos GDP-arányos szinten stabilizálódik, amit középtávon fenntarthatónak ítélünk (lásd keretes írásunkat a fizetési mérleg fenntartható hiányáról).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.