A sztrájk következtében hétfőre teljesen megbénult a szlovákiai vasúti forgalom - a személy- és áruszállítás egyaránt -, s az ország központi helyzete miatt súlyos zavarok keletkeztek a szomszédos országok forgalmában is. A US Steel helyi acélgyártója nem jut hozzá az Ukrajnából várt érchez, a Volkswagen gyára alkatrész-beszállítási és késztermék-elszállítási gondokkal küszködik. A Mol-érdekeltségű Slovnaft a helyi töltőállomásokra vasárnap még tartálykocsikkal oldotta meg az üzemanyag-szállítást, de Magyarország, Ausztria és Lengyelország felé teljesen, Csehország felé pedig részlegesen leállította exportszállítmányait. Az olajtársaság szóvivője szerint a cég a sztrájk minden napjával 2,1 millió dollárnyi exporttól esik el.

A Slovnaft szóvivője tegnap több hírügynökségnek is úgy nyilatkozott: naponta 80 millió koronás, azaz közel félmilliárd forintos árbevétel-kiesést okoz a cégnek az, hogy leállt a vasúti közlekedés. Mivel az alapanyag csővezetéken és közúton érkezik a finomítóba, a problémát a késztermék kiszállítása okozza a cégnek. A Slovnaft készterméktárolói néhány nap múlva megtelnek, ha addigra nem indul újra a vasúti közlekedés, lehet, hogy teljesen le kell majd állítani a cég termelését. Még ennél is hosszabb távú veszélyforrás azonban az, hogy a bizonytalan szállítás miatt a megrendelők bizalma meginoghat, és megrendeléseket veszíthet el a cég. A szlovák kutak benzinellátása egyelőre nincs veszélyben, legalábbis addig, amíg ezt az időjárási körülmények megengedik.

A szlovák vasutassztrájk miatt nem vagy csak az országhatárig közlekednek a nemzetközi vonatok. A MÁV Rt. tájékoztatása szerint ez naponta mintegy ezer utast érint, s több millió forint kiesést jelent a vasúttársaságnak. Vannak olyan járatok, melyek egyáltalán nem közlekednek, ahol pedig kerülő utakat vesznek igénybe, ott késésekre lehet számítani. A magyar-szlovák vonalon leállt a teherforgalom is, a MÁV nem indít és nem fogad vonatot. Tavaly magyarországi célállomással Szlovákiából 3,7 millió tonna áru érkezett, míg a tranzitforgalom 2 millió volt. Magyarországi feladással 1,7 millió tonna áru ment Szlovákiába, harmadik országba pedig 300 ezer. A Szlovákiát érintő teherforgalomban főleg ásványi olajterméket, faárut, vasat és acélt, kokszot szállítanak vasúton. Egyelőre nem lehet felmérni, hogy a sztrájk miatt mekkora áruszállítási bevételtől esik el a MÁV. Vannak ugyanis olyan fuvarok, melyeket - a megrendelővel történt egyeztetés után - át lehet ütemezni. A tranzitszállításnál kerülő úton is el lehet juttatni a célállomásra az árut. Gond akkor van, ha a célállomás Szlovákia, a sztrájk elhúzódása esetén ez bevételkiesést jelent a MÁV-nak.

Az ITDH pozsonyi kereskedelmi szolgálati irodájának segítségét ez idáig nem kérték magyar vállalkozások a vasutassztrájkkal kapcsolatban, tudtuk meg Barna József helyettes irodavezetőtől. Információi szerint a vállalatok ideiglenes megoldásokat alkalmaznak, így például a Richter Gedeon autóval szállítja a szükséges gyógyszereket Szlovákiába, illetve a Kassai Vasmű a legszükségesebb szállítmányokat teherautóval juttatja célba.

Szlovákiában - becslések szerint - már a 400 millió dollárt közelíti a megtelepedett magyar működőtőke értéke. A tőkekihelyezés igen egyenetlen, hiszen ebben benne van a Mol 300 milliót meghaladó invesztíciója éppen úgy, mint a kisvállalkozók befektetései.

A folytatódó sztrájk miatt a szlovák korona euróárfolyama a pénteki 41,680/730 után hétfőn 41,950/990-re romlott. Pavol Prokopovic közlekedési miniszter szerint a sztrájk folytatódása esetén a vasút csődöt jelenthet, az ország gazdasága pedig összeomlik. A megfigyelők a befektetői bizalom megingásától is tartanak.