A sztrájk következtében hétfőre teljesen megbénult a szlovákiai vasúti forgalom - a személy- és áruszállítás egyaránt -, s az ország központi helyzete miatt súlyos zavarok keletkeztek a szomszédos országok forgalmában is. A US Steel helyi acélgyártója nem jut hozzá az Ukrajnából várt érchez, a Volkswagen gyára alkatrész-beszállítási és késztermék-elszállítási gondokkal küszködik. A Mol-érdekeltségű Slovnaft a helyi töltőállomásokra vasárnap még tartálykocsikkal oldotta meg az üzemanyag-szállítást, de Magyarország, Ausztria és Lengyelország felé teljesen, Csehország felé pedig részlegesen leállította exportszállítmányait. Az olajtársaság szóvivője szerint a cég a sztrájk minden napjával 2,1 millió dollárnyi exporttól esik el.
A Slovnaft szóvivője tegnap több hírügynökségnek is úgy nyilatkozott: naponta 80 millió koronás, azaz közel félmilliárd forintos árbevétel-kiesést okoz a cégnek az, hogy leállt a vasúti közlekedés. Mivel az alapanyag csővezetéken és közúton érkezik a finomítóba, a problémát a késztermék kiszállítása okozza a cégnek. A Slovnaft készterméktárolói néhány nap múlva megtelnek, ha addigra nem indul újra a vasúti közlekedés, lehet, hogy teljesen le kell majd állítani a cég termelését. Még ennél is hosszabb távú veszélyforrás azonban az, hogy a bizonytalan szállítás miatt a megrendelők bizalma meginoghat, és megrendeléseket veszíthet el a cég. A szlovák kutak benzinellátása egyelőre nincs veszélyben, legalábbis addig, amíg ezt az időjárási körülmények megengedik.
A szlovák vasutassztrájk miatt nem vagy csak az országhatárig közlekednek a nemzetközi vonatok. A MÁV Rt. tájékoztatása szerint ez naponta mintegy ezer utast érint, s több millió forint kiesést jelent a vasúttársaságnak. Vannak olyan járatok, melyek egyáltalán nem közlekednek, ahol pedig kerülő utakat vesznek igénybe, ott késésekre lehet számítani. A magyar-szlovák vonalon leállt a teherforgalom is, a MÁV nem indít és nem fogad vonatot. Tavaly magyarországi célállomással Szlovákiából 3,7 millió tonna áru érkezett, míg a tranzitforgalom 2 millió volt. Magyarországi feladással 1,7 millió tonna áru ment Szlovákiába, harmadik országba pedig 300 ezer. A Szlovákiát érintő teherforgalomban főleg ásványi olajterméket, faárut, vasat és acélt, kokszot szállítanak vasúton. Egyelőre nem lehet felmérni, hogy a sztrájk miatt mekkora áruszállítási bevételtől esik el a MÁV. Vannak ugyanis olyan fuvarok, melyeket - a megrendelővel történt egyeztetés után - át lehet ütemezni. A tranzitszállításnál kerülő úton is el lehet juttatni a célállomásra az árut. Gond akkor van, ha a célállomás Szlovákia, a sztrájk elhúzódása esetén ez bevételkiesést jelent a MÁV-nak.
Az ITDH pozsonyi kereskedelmi szolgálati irodájának segítségét ez idáig nem kérték magyar vállalkozások a vasutassztrájkkal kapcsolatban, tudtuk meg Barna József helyettes irodavezetőtől. Információi szerint a vállalatok ideiglenes megoldásokat alkalmaznak, így például a Richter Gedeon autóval szállítja a szükséges gyógyszereket Szlovákiába, illetve a Kassai Vasmű a legszükségesebb szállítmányokat teherautóval juttatja célba.
Szlovákiában - becslések szerint - már a 400 millió dollárt közelíti a megtelepedett magyar működőtőke értéke. A tőkekihelyezés igen egyenetlen, hiszen ebben benne van a Mol 300 milliót meghaladó invesztíciója éppen úgy, mint a kisvállalkozók befektetései.
A folytatódó sztrájk miatt a szlovák korona euróárfolyama a pénteki 41,680/730 után hétfőn 41,950/990-re romlott. Pavol Prokopovic közlekedési miniszter szerint a sztrájk folytatódása esetén a vasút csődöt jelenthet, az ország gazdasága pedig összeomlik. A megfigyelők a befektetői bizalom megingásától is tartanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.