A német kormány jóváhagyta a nehéz teherjárművek útadójának ez év szeptemberétől való beszedését, így lényegében csak a törvényhozás - ellenzék által uralt - felsőházán múlik a megfelelő rendszer üzembe helyezése. Az EU továbbra is fenntartásokat hangoztat, részint mert túl soknak tartja a tervezett, kilométerenként átlagosan 15 centes tarifát, részint pedig ellenzi a német fuvarozóknak a befizetések ellenében jóváhagyandó üzemanyagadó visszatérítését. A fenntartások ügyében német kormánytisztviselők pénteken tárgyalnak Brüsszellel.

A kötelező díjat 12 tonnán felüli járművek közlekedtetése után kell befizetni, mégpedig a tengelyszám és a kibocsátott károsanyag-tartalom szerint differenciáltan. A szövetségi kormány évente mintegy 3,5 milliárd eurós bevételre számít. A kormány 300 millió eurót juttatna - üzemanyagadó visszatérítésének formájában - azoknak a fuvarozóknak, akiket a rendszer pénzügyi ellehetetlenüléssel fenyeget. Az EU által kifogásolt visszatérítési formát Berlin igyekszik azzal megvédeni, hogy az igazodik a francia, az olasz és a holland fuvarozóknak megszavazott kedvezményekhez. A fennmaradó összeget a vasúti, a közúti és a vízi közlekedés fejlesztésére fordítják. A tervek szerint augusztusra 150 ezer teherautót tudnak felszerelni a szükséges elektronikus készülékekkel. (VG)