A diósgyőri DAM Steel Speciális Acélgyártó Rt. kapacitásai alapján a három legjelentősebb hazai acélgyártóból a középső. Évi 400 ezer tonna acél termelésére képes, de tavaly csak 230 ezret állított elő. Ráfizetéses működése, több milliárd forintos vesztesége miatt tulajdonosa, az olasz Cogne Acciai Speciali az év elején leállította, majd bejelentette csődjét. Közölte, ha nem javulnak a cég működési feltételei, kivonul az országból. A napokban azonban részlegesen újraindította az acélművet.

Az acélmű leállításának közvetlen oka az áram ára volt. A DAM Steelnél világszínvonalú elektroacél-gyártás folyik, ez erősen áramárfüggő technológia. Az rt. kiadásainak 24-25 százalékát teszi ki a villamos energia költsége. Adatai szerint 25-30 százalékkal drágábban jut áramhoz, mint nyugat-európai riválisai, emiatt pedig 6-7 százalékos versenyhátrányt szenved el. Az olasz cég két éve abban a reményben vette meg a társaságot, hogy az Orbán-kormány alatt megnyílik az árampiac, s olcsóbban juthat áramhoz. De a piacnyitás késett, a DAM Steel pedig bő három éve kényszerűségből (adósságai fejében) eladta transzformátorát áramszolgáltatójának. Az Émász azóta a középfeszültségű áramért kilowattóránként két forinttal többet számláz, mint előzőleg a transzformálatlan nagyfeszültségűért. A létesítmény visszavásárlásáról egyezkednek, e várható megállapodás a Cogne maradásának egyik feltétele. A másik az önkormányzattól várt anyagi támogatás. A város a cég átvilágítása alapján dönt arról, hogy érdemes-e segítenie, s ha igen, menynyivel.

Más is áll a DAM múlt évi, 3,6 milliárd forintos vesztesége mögött. Sokat veszített kizárólagos alapanyaga, az acélhulladék vásárlásán. Az árut a hazai kereskedők a magyarországi felhasználóknál 10-20 százalékkal többet kínáló szlovákiai VSZ Kosice cégnek adják el, illetve a Szlovákiában elérhető ár alapján határozzák meg az ittenit. A környező országok vámmal is nehezítik acélhulladék-kivitelüket, Magyarország viszont nem.

A ma 1150 fős társaság hatékonyságát a túlfoglalkoztatottság is rontja. Szakmai körök szerint a létszám bő harmada is elég lenne. A cégtől kapott információk szerint egy másik jelentős költségösszetevő, a gáz ára "a helyén van", az olajé viszont szerepelt a Cogne panaszlistáján.

A DAM nagy hozzáadott értékű, ötvözött járműipari alapanyagokat gyárt, belföldi versenytárs nélkül. Egyes vélemények szerint ezek feldolgozottságát még tovább lehetne javítani. Az acélgyártásból származó tavalyi, 15 milliárd forintos bevételének mintegy 60 százaléka keletkezett exportból. (Teljes árbevétele 18 milliárd forint körül alakult.) A külpiacokon a termékeinek a támogatott lengyel és cseh, valamint a hatékonyabban előállított osztrák és olasz produktumokkal kell versenyre kelnie. Ezeknek ugyan a DAM próbált alákínálni, de miután a lépést nem kísérték hatékonyságjavító intézkedések, nőtt a vesztesége.