BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egységesítés a levegőben

Az Európai Bizottság sürgeti a tagországok által a térségen kívüli kormányokkal kötött, kétoldalú légiforgalmi egyezmények felmondását, hogy helyükbe Brüsszel az egész unió nevében tudjon új egyezményeket kimunkálni. Az újratárgyalás nyomán gyökeresen új alapokon lehetne megszervezni a transzatlanti utasszállítás évi 17 milliárd dolláros piacát.

Az egyes EU-tagállamok által az USA-val kötött - és a második világháborút követő évtizedekben fokozatosan testet öltő - kétoldalú egyezmények rendszerét tavaly novemberben nyilvánította érvénytelennek az Európai Törvényszék, arra való hivatkozással, hogy a létezésük sérti az uniós szabadkereskedelmi elveket. A törvényszéki határozatnak most a bizottság közlekedési ügyekben illetékes biztosa, Loyola de Palacio szeretne érvényt szerezni, és erre a célra összeállított egy írásos anyagot. Az okmányt ismertetve a Bloomberg hírügynökség mindenekelőtt arra mutat rá, hogy a tagállamok által az USA-val szemben elfogadott egyezmények a saját - nemzetinek tekintett - légitársaságaik számára biztosítanak előnyöket, és kizárják az adott viszonylatokból más uniós tagállam fuvarozóit. Emiatt - írja a hírügynökség - a fúziós kényszer is enyhébb maradt, ami azt jelentette, hogy mellőzték a hatékonyság javítását célzó együttműködési formákat és a vállalatok egyesülését.

Az érvényben lévő nemzeti szabályozás miatt hiúsult meg például 2000-ben a KLM-nek a British Airways általi átvétele, és a kötöttségekre vezethető vissza, hogy a Lufthansa 46 gépének leállítására, létszámstopra és beruházásainak 200 millió euróval való visszafogására kényszerült. A bizottság szerint 8 nemzeti egyezményt kell lecserélni az EU-USA kétoldalú megállapodással.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.