A Dunaferr Rt. évi másfél millió tonnás termelésével az ország legjelentősebb acélipari vállalata: 86 százaléka van állami kézben (a többi önkormányzatokéban), a kormány tavaly decemberi döntése értelmében erre az idén vevőt kell találni. Rövidesen megjelenik a privatizációs tanácsadó kiválasztását szolgáló pályázat.
A teljes acélvertikumú, főként lapostermékekre szakosodott csoportnál a hagyományos acélgyártási alaptechnológiákat a kokszot előállító Dunaferr DBK Kokszoló Kft.-be és az előállított acél meleghengerlését is végző Acélművek Kft.-be telepítették. A technológia második szakaszát a hideghengermű (DWA Dunaferr-Voest Alpine Hideghengermű Kft.), a harmadikat a hagyományos továbbfeldolgozó cégek alkotják. A háromból elsősorban az első technológiai szakasz, az alapvertikum veszteségei és fejlesztési igényei teszik leginkább sürgetővé a tőkebevonást.
A potenciális vevők érdeklődését növelheti az acélipari konjunktúra lassú emelkedése, Magyarország EU-csatlakozása és a hazai acélfelhasználás rendkívül dinamikus növekedése, valamint a Dunaferr csoport piacának jelentős értéke. Szakmai körök a szlovákiai VSZ Kosicét megvásárolt US Steelt és az angol-indiai LNM Holdingot tartják esélyesnek, de vannak más érdeklődők is.
A privatizációra való felkészülés jegyében tavaly stabilizációs program indult a Dunaferrnél. Széles körű cégösszevonásokról és átszervezésekről döntöttek. A tavaly egymaga közel 7 milliárd forintos veszteséget okozott Acélművek Kft.-t beolvasztották a Dunaferr Rt.-be. A 8500 dolgozó egy része várhatóan távozik az acélműből, s kistérségi programokban kap munkát. Külső segítséget is kapott a Dunaferr. Az ÁPV Rt. a cég likviditási helyzetének javítására 6,5 milliárd forint értékben olyan vagyonelemeket vett át tőle az elmúlt év végén, amelyek nem tartoznak szorosan a társaságcsoport alaptevékenységéhez. A 64 milliárd forintos hitelállományú cég 11,8 milliárdos szindikált új hitelből részben átütemezte adósságait. Az év utolsó hónapjaiban már nem termelt veszteséget a csoport, az éves szinten 11 milliárdos mínuszt pedig az idén várhatóan nullszaldó váltja fel, 150-160 milliárd forintos árbevétel mellett.
A szállítási költségek tekintélyesek. A társaság Lengyel-, Cseh- és Oroszországból vásárolt kokszszénből dolgozik, ehhez oroszországi, ukrajnai, svédországi és dél-afrikai vasércet importál. A fuvarozási költségek szerkezetét 1993-ban a délszláv háború miatt részben ésszerűsítették, a Dunáról vasútra és közútra terelték. Az utóbbi két szállítás jobban programozható, mint a vízi.
Kitörési pont a feldolgozott termékek jelenleg alacsony, 10 százalék körüli arányának növelése. A bevonatos lemezek részarányát legalább 25 százalékosra kellene emelni (ez az arány jellemzi a fejlettebb acélipari vállalatokat). Indokolt lenne az összkibocsátást a gazdaságilag ésszerű mennyiség alsó határára, 2,5 millió tonnára növelni, de ezek a beruházások már az új tulajdonosra várnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.