BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kormányzati programok: több néven futnak

A Medgyessy-kormányt is elérni látszik a névadási láz, az egyes tárcák egyre gyakrabban keresztelik el projektjeiket. Az egyértelműen hasznosnak tartott kommunikációs fogás alkalmazása azonban egyelőre gyerekcipőben jár: egyes programneveket többen bírálnak a kormányoldalon is, ugyanakkor azok propagálását is eddig szinte kizárólag a sajtóra bízták.

Átvesszük az előző kormány tevékenységéből azt, ami jó - ígérte hivatalba lépésekor Medgyessy Péter. Bár kétségtelen, hogy a szocialista többségű kabinet az egyes intézkedéseihez párosuló névadási hajlama egyelőre visszafogottabb elődjénél, de azt valamennyi szakértőjük elismeri: nálunk az Orbán-kormány által feltalált kommunikációs fogás igen hatékony, és ezért alkalmazandó. A miniszterelnök a kormány januári informális ülésén maga is hangsúlyozta, ki kell találni olyan ügyeket, melyek "szimbolikus erejűek", és amelyek révén a jelenlegi kabinet is "nyomot hagyhat maga után". A Nemzeti Színház volumenéhez hasonló építkezések mellett az egyik ilyen példaként a Széchenyi-tervet említette.

Aligha vitatható, hogy a Széchenyi-tervvel az Orbán-éra valóban "nyomot hagyott" maga után: az ellenzék és a kormány közötti mai csatározások visszatérő eleme, hogy mi is történt (megszüntették-e, vagy sem) a programmal. Bár ellenzékből az MSZP és az SZDSZ egyaránt sokat támadta a programot, hatalomra kerülve teljes felszámolására nem kerítettek sort. Ez alighanem a program szimbolikus erejének köszönhető, hiszen tény, hogy jelentősen átalakították, egyes alrészeit pedig egészében megszüntették. Ez egyben rávilágít a megszemélyesített programok egyik ellentmondására is: egy jól csengő névvel bíró, és nem vitatottan hasznos célt kitűző program lényegesen nehezebben támadható az ellenzék számára, hiszen - ahogy ez a Széchenyi-terv esetében is történt - a végrehajtás, az alkalmazott eszközök kérdése már sokkal szűkebb rétegeket érdeklő és érintő kérdés. A széles közvélemény azonban a nevet és a célt ismeri, és a program esetleges leállítása a célok elvitatását jelentheti, ami visszaüthet az adott kormányra. Így a kormányváltás utáni recept: a "címke" marad, ám az adott esetben mennyiségében és minőségében is mást takar.

Tény ugyanakkor, hogy a megszemélyesített program ereje a kommunikációban rejlik: a Széchenyi-terv kiemelkedése nagymértékben a hosszú időn keresztül a médiában megjelenő fizetett (és éppen ezért az ellenzék által bírált) hirdetéseknek is volt köszönhető. Ehhez hasonló kampánya egyetlen későbbi programnak sem volt, noha éppen a Széchenyi-terv sikerén felbuzdulva kezdtek az Orbán-kormány miniszterei saját tárcáiknál is névadásba. Információink szerint bár erre konkrét ösztönzést is kaptak az egykori miniszterek, azonban a programnévadást nem fogták össze központilag. Ezt mutatja az is, hogy bő fél évvel a kormányváltás után már fideszes politikusok sem tudják pontosan felidézni, hány program is tapad a nevükhöz, illetve nevekhez. A nevesített programokról a jelenlegi kancellárián sincsen pontos összesítés: vitatott például, hogy az Informatikai és Hírközlési Minisztérium által menedzselt Neumann-programnak vajon melyik kormány volt a keresztapja (a projekt ugyan a Medgyessy-kormány alatt indult el, de többeknek rémlik, hogy a nevet már az előző ciklusban többször használta Stumpf István kancelláriaminiszter is).

A Medgyessy-kormány az idei évben kezdett névadásba: a kormányfő maga jelentette be az Európa-tervet, és hamarosan beindul a Johan Béla nevét viselő tízéves egészségprogram. A gazdasági tárca pedig a pénteki kormányülést követően tette közzé az ötmilliárd forintos, beruházásösztönző Smart Hungary (Okos Magyarország) program pályázatait.

Azt, hogy a tárcák most is önállóan dönthetnek programok elnevezéséről és kommunikációjáról, ugyancsak mutatja, hogy a MeH-ben többen is rendkívül szerencsétlennek tartják az egészség évtizede névadójának megválasztását, hiszen aligha feltételezhető, hogy Johan Béla neve a választók milliói számára cseng majd ismerősen. Személynév nélkül is indulnak ugyanakkor projektek, visszatérő elem azonban ez esetben a "nemzeti" szó használata. Az Oktatási Minisztérium Nemzeti emlékezetprogramot indított januárban, és bár folyamatosan csúszik, de készül a tervek szerint 2004-ban startoló és a Széchenyi-terv nagyságára törő Nemzeti Fejlesztési Terv.

Azt, hogy a névadás kizárólag a nyilvánosságnak szól, bizonyítja az is, igen nehéz feladatot jelentene bármelyik kormány számára, hogy pontos képet adjon arról, mekkora költségvetéssel is bírnak ezek a programok összeségében: a nevek mögé sokszor esetileg is felzárkóztatnak szükségszerű kifizetéseket, eseti támogatásokat, és általában is igaz, hogy a központi költségvetésben az előirányzatok szórtan és hivatalos nevükön szerepelnek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.