A félrevezető reklámok és szlogenek betiltására készülhetnek az élelmiszergyártók az Európai Unióban. A tervezett szankciók a termékeken előszeretettel feltüntetett könnyű és alacsony zsírtartalommal kapcsolatos - tudományos adatokkal nem alátámasztható - reklámokra vonatkoznak majd. A korlátozás továbbá kiterjedne az immunrendszer erősítésével vagy a súlyfelesleg-leadást propagáló reklámfeliratokra is.
Magyarországon a hatályos jogszabályok csak általánosságban fogalmaznak meg tiltásokat az élelmiszerárukon megjelenő reklámokra vonatkozóan. A legfontosabb közülük, hogy nem szabad gyógyhatást tulajdonítani az élelmiszereknek. A Világgazdaság értesülése szerint a legtöbb reklámszlogen-visszaélésre a biotermékek esetében kerül sor. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség az idén nagyszabású ellenőrzési akciót kezdeményez.
David Byrne, az EU fogyasztóvédelmi biztosa szerint az élelmiszergyártók az egészségmegőrzésre nézve félrevezető reklámszöveggel látják el a termékeket. A tervezett szabály az "Erősíti az immunrendszerét" vagy a "Segíti a stresszhelyzetekben" című reklámszlogeneket előszeretettel használó nagy édesipari birodalmakra, a Nestlére és a Kelloggra is kiterjed majd. David Byrne szerint a vásárlásra csábításnak ilyetén fajtája nem tud eleget tenni az ígéreteknek. Az élelmiszergyártókat továbbá eltiltanák az olyan reklámok használatától is, amelyek feladata, hogy súlyfelesleg-leadásra ösztönözzenek vagy a súlykontroll mellett érveljenek, orvosi ajánlásra hivatkozva.
Az elképzelések szerint a bizonytalan hátterű reklámszlogenek helyett a tudományos alapú, megbízható információnak kell szerepelni mind a tápanyagértékre, azon keresztül pedig az egészségi összetevőkre vonatkozóan is, amelyet az egész EU-ra kiterjedő egységes definíciórendszerrel biztosítanának a jövőben. A javaslatot április elején terjesztik az Európai Bizottság elé.
Magyarországon a reklámtörvényben nincs olyan jogszabály, amely az élelmiszereken feltüntetett, azok tápértékének kedvező hatásait megerősítő reklámszlogenekre vonatkozna - mondta el lapunknak Hargitai Lilla, a Magyar Reklámszövetség főtitkára.
Az élelmiszerekről szóló törvény ugyanakkor kimondja: nem állítható olyan információ egy termékről, amelyet tudományosan nem lehet alátámasztani - nyilatkozta a Világgazdaságnak Kathi Attila, az FVF reklámfelügyeleti osztályvezetője. Az utóbbi időben elsősorban a biotermékek kerültek fokozatosan előtérbe, amelyeknek általában különböző gyógyhatásokat tulajdonítanak gyártóik. Kathi Attila hangsúlyozta: az idén nagyszabású ellenőrzést tervez az FVF. Mint mondta: a múlt évben 10-15 eljárást kezdeményeztek. A bírságok összege összesen több száz ezer forintra tehető. Kathi Attila hozzátette azt is: amennyiben az EU bevezeti a tilalmat, úgy a hatályos jogszabályokat közelíteni kell majd az uniós direktívához.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.