BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Többpilléres finanszírozás

A kormány tegnap elfogadott közúthálózat-fejlesztési programja szerint a jelenlegi 633 kilométeres gyorsforgalmi úthálózat 2007. január 1-jére 1053 kilométerre bővül, 2015-ig pedig el kell érnie a 2520-at. A 2003-2006 közötti fejlesztési feladatok összköltsége meghaladja az ezermilliárd forintot.

A 2015-ig szóló közúthálózat-fejlesztési program célja, hogy Pannóniából jussunk el Hunniába - mondta Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a tegnapi kormányülést követő tájékoztatón. A tízpontos Európa-terv egyik legfontosabb elemét képező program szerint 2007. január 1-jéig 420 kilométer gyorsforgalmi utat (326 kilométer autópályát és 94 kilométer autóutat) adnak át. Ugyanezen idő alatt további 425 kilométer gyorsforgalmi út (155 kilométer sztráda és 270 kilométer autóút) startolna. A 2015-re tervezett hálózat megvalósulása érdekében pedig a 2003-2006 közötti időszakban a megépített és az építés alatt álló szakaszokon túl mintegy 800 kilométer újabb nyomvonalat készítenek elő (tervezés, területszerzés, régészeti feltárás). Azaz többször 800 kilométerről van szó - mondta a szaktárca vezetője.

A tavasszal induló autópálya-program keretében tovább épül az M0-s, az M3-as 2004-ig Görbeházáig, 2006-ig Nyíregyházáig készül el, az M30-as 2004-ben eléri Miskolcot, az M35-ösön 2006-ig Debrecenig lehet eljutni, az M5-ösön pedig Szegedig. Az M7-es a ciklus végéig 58 kilométerrel bővül, az 6-os főút autópályává szélesedik Dunaújváros és Budapest között. Ebben a négy évben az idén átadásra kerülő szekszárdi hídon kívül két Duna-hidat (az M0-s északit és a dunaújvárosit) adnak át a forgalomnak. A 2003-2006 közötti gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztési feladatok összköltsége 2002. évi árszinten meghaladja az ezermilliárd forintot. A programot több forrásból valósítják meg. Közvetlen költségvetési forrásként jelenik meg a felzárkóztatási infrastruktúra-fejlesztési alapprogram (fifa), az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzat (úfce), valamint a kiemelt kormányzati beruházások előirányzata. Mindezekhez társulnak hosszú lejáratú hitelek (EIB, EBRD, belföldi pénzintézetek), amelyek a költségvetést bővítik, de célzott felhasználással és több évre széthúzva a törlesztőrészleteket. Nem költségvetési forrásként jöhet szóba a magántőke (koncessziós változat), illetve az operatív lízing. Számítanak továbbá EU-s pénzekre is, az ISPA, a kohéziós, illetve a strukturális alap támogatására is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.