Pár nappal az Európai Unió hagyományos tavaszi csúcstalálkozója előtt a tagországokat legkevésbé az a téma foglalkoztatja, amiért a tanácskozást összehívták. A sürgető gazdasági reformok helyett az iraki válság és az európai konventben tárgyalt intézményi reformok kötik le a tizenötök figyelmét. A gazdaság megújításának három évvel ezelőtt Lisszabonban meghirdetett programjáról szinte egyetlen szó sem esik, pedig megfigyelők szerint az akcióterv részét képező reformok talán soha nem voltak még ennyire időszerűek. Ha kitör a háború, az Európai Unió utolsó reménye is elszáll a gazdasági kibontakozásra, amit korábban ez év második felére jósoltak. Az Európai Bizottság és az üzleti élet szerint még egy okkal több, hogy a tizenötök és a hamarosan csatlakozó tíz ország megkétszerezzék erőfeszítéseiket a lisszaboni tervben foglaltak teljesítésére.
A tagállamok vezetői 2000 márciusában célul tűzték ki, hogy tíz éven belül a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb gazdaságává teszik az Európai Uniót. Bár ezt a fogadalmat sokan eleve kétkedve fogadták, Brüsszel szerint még mindig él a remény, igaz, ehhez alaposan fel kellene gyorsítani a már elfogadott reformok végrehajtását. A lisszaboni program egy gyakran határidőkre és számszerűsített célokra lebontott ütemterv, amely a gazdaság és a szociális politika teljes spektrumát lefedi a foglalkoztatási helyzet javításától kezdve a pénzügyi szolgáltatások integrált piacának létrehozásán át a kutatásfejlesztésig és az internet széles körű elterjesztéséig. Az Európai Bizottság szerint bár a munkaerőpiacokon például az elmúlt években kedvező változások történtek, a szolgáltatásoknál, a közbeszerzésnél, a közlekedési és az energiaágazatban, a pénzügyi szolgáltatások terén és az adózás egyes területein bőven vannak még kihasználatlan lehetőségek. Európának a kutatás-fejlesztés területén van a legnagyobb elmaradása az Egyesült Államokkal és Japánnal szemben. Az EU 2010-re GDP-jének 3 százalékát szeretné a növekedést generáló kutatás-fejlesztésre fordítani.
Brüsszelben sokszor aggódó pillantásokat vetnek a csatlakozó államok teljesítményére, amelyek vezetői pénteken munkaebédre hivatalosak az unióhoz. A bizottság januárban elkészítette a tagjelöltek első lisszaboni "bizonyítványát", amelyből az a nem meglepő általános kép rajzolódik ki, hogy a tízek a legtöbb területen lerontják majd az EU átlagát. Bár a tagjelölt országokban az elmúlt években jelentősen növekedett a munkaerő termelékenysége, még így is óriási a szakadék. A legelőkelőbb helyen álló Cipruson és Szlovéniában sem éri el az EU átlagának 80 százalékát. Magyarországon valamivel az uniós átlag 60 százaléka fölött van a termelékenység. A 15-64 éves korúak foglalkoztatási szintjét illetően hat csatlakozó állam is megelőzi Magyarországot, igaz, több jelenlegi déli tagországot éppen hazánk köröz le. Az oktatásra fordított költségvetési kiadásoknál Magyarország a GDP körülbelül 4,5 százalékával "őrzi" a hatodik helyet. A kutatásfejlesztés területén komoly a lemaradás, hiszen az Európai Bizottság 2000. évi adatai szerint hazánk bruttó hazai termékének mindössze 0,8 százalékát fordította ilyen célokra. Az Európai Unió 15 tagállamának átlaga közel 2 százalék. A háztartások internetes hozzáférésében még a jövőre csatlakozó tagjelöltek között is a sereghajtók közé tartozunk: 2000-ben jó, ha a családok 2-3 százaléka tudott szörfölni a világhálón. Kedvezőbb a helyzet a szabadalmak terén: egymillió lakosra körülbelül 20 szabadalom jutott 2001-ben, amivel a jövendőbeli tagok közül Szlovénia után a második helyet foglaltuk el. Brüsszel "naplója" arról is elismeréssel szól, hogy Magyarországon a csúcstechnológiai termékek exportjának részaránya a teljes árukivitelen belül több, mint az EU átlagának számító 20 százalék. (SzB)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.