Értesülésünk szerint május közepétől Budapestre is indít naponta járatot a Germanwings szuperolcsó légitársaság. A cég egyelőre nem fűzött ehhez semmit, viszont nem is cáfolta. Úgy tudjuk, hogy a negyedrészben a Lufthansa tulajdonában lévő Eurowings regionális légitársaság leánycége korszerű, A319-es Airbusokkal bonyolítja le a forgalmat Ferihegy és Köln között, a legolcsóbb jegy - a helyek legalább tíz százaléka - húsz euróba (kb. 5000 forint) kerül majd egy irányban, adókkal együtt, így az oda-vissza útra körülbelül 10-12 ezer forintot kell fizetni. A Lufthansa az április 15-ig tartó akciójával 42 ezer forintért kínálja ugyanezt.
A Malév nem közlekedik a német városba, egyelőre folytatja hálózatának bővítését és folyamatos akcióit, ám a jegyárak nem képesek versenyezni a minimális szolgáltatásokkal előálló új, fapados légitársaságokkal, legfeljebb azzal, ha szélesebb körű szolgáltatásokat kínál, a fő repülőterekre viszi az érdeklődőket, és nem a másodlagosakra, mint nagyon sok szuperolcsó vetélytársa. A Malév tegnaptól a koszovói fővárosba, Pristinába, májustól a dalmát üdülőközpontba, Splitbe, júliustól pedig Genfbe is járatot indít, ezeken már az új Boeing gépeket is közlekedteti.
A Germanwings azt szeretné, hogy a Budapestről kiinduló utasok a kölni központban átszállva további európai célállomásokra is eljussanak. A német cégnek áprilistól már húsz úti célja lesz, gépei számát a jelenlegi négyről nyolcra növeli. A Germanwings 1,3 millió utassal piacvezető helyet akar szerezni az európai olcsó légitársaságok között.
A SAS által létrehozott Snowflake április 12-től hetente kétszer repül Stockholm fő repülőtere és Budapest között, itt a legolcsóbb jegy 14 ezer forintba kerül majd. A skandináv társaságnál szintén csak az interneten lehet foglalni a 150 személyes Boeing-737-es gépekre. A SAS budapesti képviselete előzőleg úgy nyilatkozott, hogy jelentős üzleti utaskörre is számít. Korábbi közlés szerint a magyar tulajdonú Arc Air Londonba indít gépet még az idén, egy oda-vissza út körülbelül 15-17 ezer forintba kerülne. A társaság több környező országot is fölvett célpontjai közé, ám részleteket még nem közölt.
Nyugat-magyarországi utasok ezentúl nem feltétlenül fognak Budapestre jönni, ha mediterrán vagy nyugat-európai célpontokra szeretnének repülni. A tavaly februárban alapított szlovák Sky Europe légitársaság ugyanis a közeli Pozsonyból Prágába, Berlinbe, Zürichbe, Münchenbe, Stuttgartba, Milanóba, Dubrovnikba és Splitbe is közlekedtet járatokat, 40-70 euróért.
Az ír Ryanair és a brit Easyjet - a Budapest Business Journal szerint - később indítja járatait a magyar fővárosba. Előzőleg az ír társaság már puhatolózó tárgyalásokat folytatott Budapesten és egyes hírek szerint Szegeden is. Részleteket azonban nem közöltek, és a Budapest Airport Rt. vezetői sem nyilatkoztak erről. Korábban azonban nyilvánosságra került, hogy a Ferihegyi repülőteret üzemeltető társaság három éven keresztül (50, 20, 10 százalékos) kedvezményt ad az új járatokat indító légitársaságoknak. Ezzel kivételes helyzetbe hozhatja a cégeket, akárcsak a prágai légikikötő, amely egész áprilisban - az iraki háborúra való tekintettel - feleakkora leszállási díjat számláz, mint más időszakban.
A nyugat-európai olcsó légitársaságok közül az Easyjet már tavaly ősztől Prágából is közlekedtet járatokat. Eddig 400 ezer utas választotta ezt a céget. A Ryanair mindegyik EU-jelölt ország repülőtereivel tárgyalt, de még nem jelentett be semmilyen járatot. Az aktív előkészületeket folytató Virgin Express feltehetőleg brit célpontokra vinné az utasokat a közép-európai fővárosokból vagy néhány nagyobb városból.
Az Európai Unióban a legutóbbi megnyilatkozások szerint a kétoldalú államközi egyezmények fölmondását szorgalmazzák, s ez már most is jelentősen érintheti a nemzeti légitársaságok viszonylag védett piacát (ami az EU-csatlakozás pillanatában, 2004. május 1-jén egyébként is nyitottá válik). A most csatlakozó országok többségében a nemzeti légitársaságoknak - a csatlakozási tárgyalások eredményeképpen - csupán a csatlakozásig marad ideje, hogy fölkészüljön a kemény versenyre.
Az európai légitársaságok az iraki háború nyomán csökkenő utasszám miatt nem kapnak pénzügyi támogatást az EU-tól - közölte az Európai Bizottság közlekedési biztosa, Loyola de Palacio a spanyol Europa Press hírügynökségnek adott madridi nyilatkozatában. Ugyanakkor nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a légitársaságok pótlólagos EU-pénzekhez jussanak, ha repülési tilalom miatt útvonalakat kell megszüntetniük, vagy elkerülésekre kényszerülnek. Az EU lazább fel- és leszállási résidő-gazdálkodást enged, s elnézi, ha a légicégek megállapodnak az útvonalhasználatról - fűzte hozzá a biztos.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.