Másfél-két százalékos munkáltatói járulékkal számolnak a munkahelyi egészségbiztosítási rendszer koncepcióját kidolgozó szakminisztériumok. Nem ennyivel drágítanák a munkaerőt, a munkaanyag készítői ugyanis abból az alapelvből indultak ki, hogy a munkáltatói terhek nem nőhetnek. Így az új járulékot a már eleve meglévő egészség- és nyugdíj-biztosítási járulék egy meghatározott hányada adná ki. Forrás-átcsoportosítással történik a rendszer kialakítása.
Az idén induló rendszerben a biztosító - vagy az Országos Egészségbiztosítási Pénztár vagy valamelyik üzleti biztosító - átvállalja a munkáltató kártérítés-fizetési kötelezettségét a munkahelyi balesetek és foglalkozási betegségek bekövetkeztekor.
Ez megoldaná azt a visszás helyzetet, hogy a munkáltatónak érdekében álljon a foglalkozási betegségek eltitkolása. A jelenlegi, kárvisszahárításon alapuló szabályozás ebben teszi őket érdekeltté ugyanis. Ezt támasztják alá a számok is: míg az EU fejlett munkavédelmi kultúrájú országaiban 100 ezer munkavállalóra valamivel több mint 4 ezer baleset jut, addig Magyarországon ez a mutató alig éri el a 700-at. Hibája a jelenlegi szabályozásnak továbbá, hogy nem foglal magában semmiféle kockázatcsökkentő elemet. Miután a munkáltatói járulék mértéke nem függ a kockázattól, nem ösztönzi a megelőzést.
A munkával kapcsolatos egészségkárosodások kiadásai és veszteségei szakértők szerint a GNP értékének több mint 4 százaléka. A veszteségek 30-40 százaléka azonban megtakarítható lenne, ha a megelőzésre tevődne a hangsúly.
A járulékfizetés a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések előfordulása kockázatával lenne arányos. A rendszer tartalmazná a bónusz-málusz elemet is: a munkaadó részéről tapasztalható eredményes munkavédelem járulékcsökkenést vonna maga után.
A munkahelyeket mindehhez kockázati osztályokba kell sorolni, ágazati, alágazati alapon, a gazdasági tevékenységi köröknek, vagy a foglalkozásoknak megfelelően.
Ellátási jogosultságot biztosít a munkavállaló számára. Növeli a munkahelyek biztonságát, rehabilitáció útján gondoskodik a baleset és más egészségkárosodások következményeinek (keresőképtelenség, rokkantság, fogyatékosság) elhárításáról, kompenzálja az egészségromlás miatti következményeket. A rendszer szolgáltatásainak és működtetésének költsége 60-70 milliárd forintot tenne ki szakértők szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.