BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lecsapnak a "fekete sofőrökre"

Szerdától egységes igazolással kell rendelkeznie valamennyi, EU-tagállami ottani cég alkalmazottjaként dolgozó külföldi - például magyar - teherautó-sofőrnek. A feketemunka visszaszorítását célzó intézkedés az itthoni társaságokra nem ró újabb adminisztratív terhet.

Az EU útjain tagállami cégek alkalmazottjaként közlekedő teherautó-sofőröknek március 19-től igazolniuk kell, hogy szabályos munkaviszonyban állnak, és munkáltatójuk valamennyi előírt közterhet fizeti utánuk. Az Európai Bizottságtól származó kezdeményezés indoklásaként a bécsi Die Presse olyan eseteket említ, amikor az osztrák utakon német járművel közlekedő román kamionosokról nem tudták az igazoltató rendőrök eldönteni, vajon törvényesen, vagy feketén dolgoznak-e. Mostantól azonban a munkáltatóknak egységes igazolást kell beszerezniük illetékes otthoni hatóságaiknál, amelyek eloszlathatják az ilyen kételyeket. Ha egy fuvarozócég nem tesz eleget ennek a kötelezettségének, akkor akár működési engedélye visszavonásával is szembe kell néznie.

Ezzel az igazolással csak azoknak az EU-n kívüli országokból érkezett gépjárművezetőknek kell rendelkezniük, akiknek uniós cég a munkáltatója - hangsúlyozták lapunknak a szaktárcánál. A magyar társaságokat, illetve az általuk foglalkoztatott gépkocsivezetőket tehát nem érinti a szigorítás, itt továbbra is az eddigi engedélyezési rendszer marad érvényben.

Eisen Sándor, a Nemzetközi és Hivatalos Gépkocsivezetők Országos Szakszervezetének elnöke lapunknak elmondta, hogy a feketemunka elleni közös fellépés már többször is felvetődött a hivatásos gépkocsivezetők világszövetségében (UICR), amelynek szervezetük is tagja. Főleg a németek szorgalmazták igazolás bevezetését. A feketén dolgozó gépkocsivezetőkről készített tavalyi uniós felmérés szerint a tagországokban sok az ily módon alkalmazott magyar gépkocsivezető, így Magyarország megítélése meglehetősen rossz e tekintetben. Bár számukról pontos adat nincs, a szakszervezeti vezető szerint 300-400-ra becsülhető az uniós cégek által foglalkoztatott magyar sofőrök száma. A németországi vagy ausztriai munkavállalás igen vonzó, hiszen az érintettek ottani bérüknek Magyarországon csak mintegy 40 százalékát tudják megkeresni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.