Újabb adóterhekkel akarják sújtani a légitársaságokat az Európai Unióban, s emiatt máris több nagy észak-amerikai és európai cég, továbbá az IATA is tiltakozik, és az 1944-es, Chicagóban kötött egyezmény megsértését emlegeti. A témát a pénteken Brüsszelben sorra kerülő pénzügyminiszteri értekezleten is tárgyalják - írja a The Wall Street Journal Europe. Németországban a parlament felsőháza március 14-én tárgyalja az új áfatörvényt, amely szerint 16 százalékos adót vetnének ki a légicégekre, függetlenül attól, hogy induló, érkező vagy csak a légtéren átrepülő járatról van szó. A lap szerint ebből 500 millió eurós bevételt érhetne el a német állam. Nagy-Britanniában a kormányzat a növekvő zajra és légszennyezettségre hivatkozva pótadókat vezet be a tengerentúli járatokra.
Az EU-illetékesek így érvelnek: a légitársaságoknak ugyanolyan részt kell vállalniuk a nonprofit szféra ellátásában, mint az autógyáraknak és az autósoknak, ezért akarják kiterjeszteni rájuk is az adókat. "Egyes közlekedési ágak egyenlőbbek az egyenlőeknél, s ez tarthatatlan" - fűzte hozzá sommásan Loyola de Palacio közlekedési biztos.
A chicagói megállapodást egy felfelé ívelő szakasz elején írták alá, akkor azért mentesítették az áfaterhek alól a légitársaságokat, hogy fellendülhessen a turizmus, illetve a légi áruszállítás. Jelenleg egyetlen tagállamban sem vetnek ki ilyen adót a nemzetközi járatokra, Németországban viszont már alkalmazzák a belföldi forgalomban.
A légitársaságokat már eddig is hátrányosan érintette, hogy megugrottak az üzemanyagárak, a 2001-es merényletek óta jóval többet kell költeniük a biztonságra és az áruátvizsgálásra. A KLM éppen a múlt héten jelentette be, hogy üzemanyagpótdíjat számít fel a személyszállítási üzletágban. Több amerikai légitársaság hasonló lépésre szánta el magát az év elején. A Lufthansa szóvivője kijelentette: évente legalább 250 millió eurós bevételkiesést szenved el, ha valóban kénytelen lesz áfát fizetni. Szakértők szerint a fapados légitársaságokat is megrázhatja az adó, hiszen éppen az olcsóságról mndhatnak le, ha mégis kifizettetik velük az áfát. (MN)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.