Visszaszoruló dohányreklámok
Egy fővárosi bírósági ítélettel eldőlni látszik a vita, hogy csak a dohányt árusító üzlet belsejében, vagy a bolt előterében, homlokzatán is reklámozható-e dohányáru - közölte a Világgazdasággal Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség osztályvezetője. Bár a döntés írásbeli indoklását még nem kapták meg, a szóban kihirdetett határozatból egyértelműnek tűnik: csak az üzlet belsejében lehet cigarettát reklámozni.
Dohányáru tavaly január óta csak az eladás helyén hirdethető. Az óriásplakátokkal, közterületi reklámokkal e körben elkövetett jogsértések - a főfelügyelőség tapasztalatai szerint - gyakorlatilag megszűntek. Ám problémát okoz, a dohányt árusító boltok kiterjesztően értelmezik a hirdetés megengedhetőségét, s az üzlet előtt is népszerűsítik a termékeket. A felügyelőség a jövőben a bírósági gyakorlatra figyelemmel vizsgálja az üzletek magatartását.
Az osztályvezető elmondta: a felügyelők folyamatosan foglalkoznak a szintén tavaly óta hatályos reklámnyelvtörvény passzusainak betartásával. A gazdasági hirdetéseket vizsgálva eddig kevesebb gondjuk akadt, mint az önkormányzati, illetve jegyzői hatáskörbe tartozó üzletfeliratok ellenőreinek. A törvény értelmezésével kapcsolatban sokan keresték meg a főfelügyelőséget, és érzékelhetően igyekeznek megfelelően alkalmazni a rendelkezéseket hirdetéseikben.
Az élelmiszerek, valamint az új autók hirdetéseinek ellenőrzése kiemelt feladatként szerepel az idén a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség vizsgálati menetrendjében. Az élelmiszereknél a tájékoztató adatok hitelességét tekintik át, az autóknál pedig azt, hogy az idevágó rendelet szerint tüntetik-e fel a gépkocsi működésével összefüggő adatokat. Kathi Attila utalt arra, hogy az unióban megfontolás tárgya az élelmiszerreklámokra vonatkozó irányelv szigorítása. Vizsgálatukat azonban nem az esetleges irányelv-módosítás, hanem az a tapasztalat teszi szükségessé, hogy az élelmiszer-hirdetések gyakran félretájékoztatják a fogyasztót: hamis képet adnak a termék tulajdonságairól, fogyasztásának hatásairól. Tavaly óta él a rendelkezés, amely megköveteli az autóreklámokban annak feltüntetését, hogy mekkora a jármű szén-dioxid-kibocsátása és üzemanyag-fogyasztása. A fogyasztóvédelmi felügyelők már a múlt évben is foglalkoztak az új előírás érvényesülésével. Úgy találták: nem elsősorban a tájékoztatás hiánya a baj, sokkal inkább a feltüntetett adatok elbagatellizált méretei kifogásolhatóak. (MKK)


