BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszaszoruló dohányreklámok

Egy fővárosi bírósági ítélettel eldőlni látszik a vita, hogy csak a dohányt árusító üzlet belsejében, vagy a bolt előterében, homlokzatán is reklámozható-e dohányáru - közölte a Világgazdasággal Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség osztályvezetője. Bár a döntés írásbeli indoklását még nem kapták meg, a szóban kihirdetett határozatból egyértelműnek tűnik: csak az üzlet belsejében lehet cigarettát reklámozni.

Dohányáru tavaly január óta csak az eladás helyén hirdethető. Az óriásplakátokkal, közterületi reklámokkal e körben elkövetett jogsértések - a főfelügyelőség tapasztalatai szerint - gyakorlatilag megszűntek. Ám problémát okoz, a dohányt árusító boltok kiterjesztően értelmezik a hirdetés megengedhetőségét, s az üzlet előtt is népszerűsítik a termékeket. A felügyelőség a jövőben a bírósági gyakorlatra figyelemmel vizsgálja az üzletek magatartását.

Az osztályvezető elmondta: a felügyelők folyamatosan foglalkoznak a szintén tavaly óta hatályos reklámnyelvtörvény passzusainak betartásával. A gazdasági hirdetéseket vizsgálva eddig kevesebb gondjuk akadt, mint az önkormányzati, illetve jegyzői hatáskörbe tartozó üzletfeliratok ellenőreinek. A törvény értelmezésével kapcsolatban sokan keresték meg a főfelügyelőséget, és érzékelhetően igyekeznek megfelelően alkalmazni a rendelkezéseket hirdetéseikben.

Az élelmiszerek, valamint az új autók hirdetéseinek ellenőrzése kiemelt feladatként szerepel az idén a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség vizsgálati menetrendjében. Az élelmiszereknél a tájékoztató adatok hitelességét tekintik át, az autóknál pedig azt, hogy az idevágó rendelet szerint tüntetik-e fel a gépkocsi működésével összefüggő adatokat. Kathi Attila utalt arra, hogy az unióban megfontolás tárgya az élelmiszerreklámokra vonatkozó irányelv szigorítása. Vizsgálatukat azonban nem az esetleges irányelv-módosítás, hanem az a tapasztalat teszi szükségessé, hogy az élelmiszer-hirdetések gyakran félretájékoztatják a fogyasztót: hamis képet adnak a termék tulajdonságairól, fogyasztásának hatásairól. Tavaly óta él a rendelkezés, amely megköveteli az autóreklámokban annak feltüntetését, hogy mekkora a jármű szén-dioxid-kibocsátása és üzemanyag-fogyasztása. A fogyasztóvédelmi felügyelők már a múlt évben is foglalkoztak az új előírás érvényesülésével. Úgy találták: nem elsősorban a tájékoztatás hiánya a baj, sokkal inkább a feltüntetett adatok elbagatellizált méretei kifogásolhatóak. (MKK)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.