>> Ajkáról elsősorban a bányászat, a timföld, az alumínium, az üvegipar jut a kívülálló eszébe. Ma mennyire jellemzi mindez a várost?
- Jellemzi, de nem annyira, mint régebben. Míg a nyolcvanas évek végén háromezer bányász dolgozott Ajkán, addig ma a tizede. A bányászat persze nem tud eltűnni az itt élők életéből, az emlékek maradnak. Van bányászati múzeumunk, és a bányászkultúrát is őrzi a város: fúvószenekarok, énekkarok, bányászegyesületek működnek.
>> Mi lett a többi ágazattal?
- A bányászathoz hasonló folyamat zajlott a timföldgyártásnál és alumíniumkohászatnál is, ahol háromezerről a felére csökkent a foglalkoztatottak száma. Az erős forintárfolyam miatt nehéz évet zárt az Ajka Kristály Üvegipari Kft. is. Igaz, ez a gyár jelenleg is 1500 dolgozónak biztosít munkát, így igen jelentős foglalkoztatónak számít. Termékeik mintegy 90 százaléka ma is exportra megy.
>> A bányászat háttérbe szorulását mennyire tudták más iparágak letelepítésével kiváltani?
- Elődeimet többször bíráltam, mivel a városnak nem volt megfelelő koncepciója ezeknek a gondoknak a felszámolására. A nehézipari vertikum sokkhatásszerűen alakult át. A folyamatot csak kismértékben csökkentette, nyújtotta, hogy a bányát összevonták az erőművel. A leépítés drasztikusságát kellően szemlélteti az említett mintegy 2700 munkahely megszűnése. Az erőműnél a folyamat még jelenleg is tart. Döntés született egy 100 megawattos új, korszerű, gázüzemű erőmű megépítéséről, amely nyilván kevesebb dolgozót foglalkoztat majd, mint a jelenlegi, szénre épült létesítmény. A leépítés azonban már nem lesz drasztikus.
>> Települt új ipari üzem Ajkára az elmúlt években?
- Igen, de az ipartelepítés nem volt gyors és hatékony, és az eredménye sem megnyugtató. Egyetlen jelentősebb új ipari üzem létesült: egy német érdekeltségű autóipari beszállító társaság, a dízelmotorokhoz nyomócsöveket gyártó Poppe & Potthoffé.
>> Ajka rendelkezik ipari parkkal. Van az önkormányzatnak tulajdonrésze a vállalkozásban? Egyáltalán milyen célokat fogalmaztak meg a park létesítésekor?
- A parkot 1996-ban hozták létre, s kezdetben meghatározó tulajdonhányaddal rendelkezett benne az önkormányzat. Aztán előbb 49 százalékra csökkent a részesedése - teljesen értelmetlenül -, tavaly pedig azt is eladták.
>> Hogyan ösztönzi a befektetőket a város? Mely ágazatok letelepedését preferálják?
- Programunk a foglalkoztatás növelését, a munkahelyek fejlesztését célozza. Ennek érdekében alakítottuk át - egy kivételével - adórendeleteinket. Politikánk lényege, hogy az önkormányzat - ismereteim szerint egyedülálló módon - új munkahelyenként 200 ezer forinttal támogatja azokat a vállalkozásokat, amelyek növelik foglalkoztatottaik számát. Az április végén a város képviselő-testülete elé kerülő és remélhetőleg elfogadandó szabályzattervezet szerint ezt legalább négy évig meg is őrzik. A pénzt a cégek előre megkapják. A program május 1-jével indul, és az idén 40 millió forintot tud rá elkülöníteni az önkormányzat. Ez 200 munkahelyet jelent.
>> A befektetők szempontjából nem mellékes, hogy mennyire könnyen megközelíthető a település. Milyennek ítéli a térség közlekedési infrastruktúráját?
- Ajkát nem lehet a kor követelményeinek megfelelő módon megközelíteni. A túlzsúfolt 8-as út fejlesztése hosszú évek óta húzódik, noha nem lehet rajta megfelelő ütemben közlekedni sem Veszprém, sem az országhatár irányából. A városunk fejlődését ez alapvetően meghatározza.
>> Milyen konkrét hatásai vannak ezeknek az adottságoknak?
- Ajka a nyolcvanas években szívta a munkaerőt. 8-10 ezer ember járt ide dolgozni más településekről. A tendencia a munkahely-leépülések következtében megfordult. Most ebből a városból ingáznak máshová - elsősorban Sárvárra - az emberek. Súlyosabb gond, hogy az ajkai fiatalok 60 százaléka egy felmérés szerint úgy fogalmazott, távozna a városból. Ajkáról beszélünk, de nem lehet megkerülni, hogy a térség központjának számító városunktól nyugatra lévő településeken is nagyon rossz a helyzet.
>> Milyen infrastruktúrával rendelkezik Ajka?
- A közművekkel nincs gond. A közlekedéssel azonban igen, mivel a város nyolc településből jött létre. Ez rendkívüli mértékben drágítja a helyi közlekedést. A város idén is 25-30 millió forintot fordít a közlekedési vállalat támogatására, hogy jelenlegi szolgáltatási szintjét fenn tudja tartani.
>> Van olyan beruházás a településen, amelyhez bármilyen uniós forrást képes igénybe venni?
- Nagy gondot jelent a hulladékgazdálkodás. Ajka is részese annak a 6,3 milliárd forint költséggel megvalósuló hulladékgazdálkodási projektnek, amely Veszprém koordinálásával indult, és jelentős részben ISPA-pénzek felhasználásával zajlik. A programban 175 Veszprém megyei település vesz részt, s az kiterjed egy hulladékkezelést, hulladékfeldolgozást és -lerakást magában foglaló rendszer kiépítésére. A hulladéklerakó Veszprémben lesz, de Ajkán is megvalósulnak a szelektív hulladékgyűjtéshez és -válogatáshoz szükséges fejlesztések.
>> Ön, aki a mostani önkormányzati ciklusban polgármestere először a városnak, mit tart a legfontosabb teendőjének?
- Az élénkítést. Ajka a nyolcvanas években az ország egyik legjobban fejlődő városa volt, ám a rendszerváltást követően leépülés történt. A városvezetés célja, hogy Ajkát visszavezesse legszebb évei szintjére. Ezt szolgálja a gazdaságélénkítő program és a foglalkozás az emberekkel. Útravaló programnak nevezzük azt a csomagtervünket, amely az itt született gyermeket egész életén át elkíséri. Támogatást kap a születésekor és életének minden fontosabb állomásán: így a középiskolai tanulmányaihoz, a munkahelykereséshez és a lakásépítéshez is. A program elindítása ciklustervünk alapeleme.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.