BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarország és az Európai Unió

Az uniós csatlakozás felé közeledve egyre többször vetődik fel az összehasonlítás igénye. Vajon milyen a helyzet egyes kritikus vagy éppen büszkeségre okot adó területen az Európai Unióban? Erre csak a számok adnak objektív választ. A Központi Statisztikai Hivatal által indított sorozat első négy része a kisvállalkozásokkal, a nők demográfiai és munkapiaci helyzetével, a lakáshelyzettel, illetve a termelékenységgel foglakozik.

Az Európai Unióban a munkahelyek kétharmadát a 250 fő alatti kis- és középvállalatok adják, a mintegy húszmillió cég 99 százaléka ötvennél kevesebb embert foglalkoztató kisvállalat. Ezért az Európai Unió nagy figyelemmel kíséri e vállalatcsoport helyzetének alakulását, és sokféle eszközzel segíti indulásukat, erősödésüket.



>> A kisvállalatok jelene és jövője



A magyar gazdaságban a statisztika 2002. december 31-én 860 ezer működő vállalatot vett számba. Ezek közül mindössze 4798 volt (50-249 fővel dolgozó) közép- és 1031 nagyvállalat. A foglalkoztatottak közel felének kisvállalatok adnak munkát. A kisvállalatok tehát a magyar gazdaságban is kiemelkedő szerepet töltenek be, akárcsak az Európai Unióban. Ennek megfelelően a statisztika nálunk is folyamatosan vizsgálja a vállalatok számának és teljesítményének alakulását.

A Központi Statisztikai Hivatal negyedévente gyorstájékoztatóban közli friss adatait a szervezetek számáról, valamint a méret, a jogi formák, a régiók és az ágazatok szerinti megoszlásáról. A legutóbbi felmérés azt mutatja, hogy változatlanul növekszik a társas és csökken az egyéni vállalkozások hányada. A két csoport aránya 1998 végén 41, illetve 59 százalék volt, 2002. december 31-én pedig 45, illetve 55 százalék. A 385 ezer társas vállalkozás közül 158 ezer korlátolt felelősségű, 180 ezer pedig betéti társaság formájában tevékenykedik.

A 2002-ben közreadott Kis- és középvállalkozások a magyar gazdaságban, helyzetkép és nemzetközi összehasonlítás című kiadvány közelebbről is bemutatja, miben hasonló és miben eltérő a hazai kis- és középvállalatok struktúrája és szerepe az Európai Unió egyes tagországaihoz viszonyítva. A létszámmal jellemzett átlagos vállalatnagyság például az Európai Unió egészében hat fő, Magyarországon négy. Ugyancsak négy fő vagy ennél is kisebb e mutató az EU-tagországok közül Görögországban, Olaszországban és Portugáliában, tíz felett van viszont Ausztriában, Hollandiában és Luxemburgban. A hazai kisvállalatoknál foglalkoztatottak 50 százalékos aránya közel azonos az EU átlagával, de ennél is magasabb (60 százalék feletti) Görög-, Olasz-, Spanyolországban és Portugáliában.

A KSH 2000-ben és 2002-ben egy-egy vállalatdemográfiai kiadványt is megjelentetett. A népességszám alakulását és az ezt formáló eseményeket vizsgáló demográfia mintájára a vállalatdemográfia azt méri fel, hogy hány új vállalat jön létre, milyen körülmények között, hogyan alakul további életük, növekedésük, megszűnésük. Ezek a kiadványok közreadták a közép- és kelet-

európai országokban végzett - az EU statisztikai hivatala, az Eurostat által koordinált - első ilyen felmérések eredményeit, amelyek sokféle információval szolgálnak az újonnan indított vállalatok számáról, nagyságáról, jogi formájáról, ágazati és területi megoszlásáról.



>> Nők helyzete: túlsúlyban és alulfizetve



A nők és a férfiak eltérő helyzetet foglalnak el minden társadalomban. A nemek közötti viszony sokféleképpen számszerűsíthető - ismeretes, hogy jellemző lehet például a nők "túlsúlya" a népesség összlétszámán belül.

Magyarországon 2001-ben csaknem félmillióval több nő élt, mint férfi. A születéskor várható élettartamban a nők javára nyolcéves előnyt mutat a jelzőszám: az ezer lakosra jutó halálozások aránya ebben az évben a nőknél 11,9, a férfiaknál 14,1 százalék. Pedig a kezdet jóval biztatóbb a férfiakra nézve: 100 élve született lányra hagyományosan legalább 104 fiú jut (2001-ben 106).

Magyarországon a házasságkötések száma hatvan esztendő alatt megfeleződött: 2001-ben ezer lakosra számítva 4,3 házasságot kötöttek. A frigyre lépők kora ugyanakkor folyamatosan emelkedett, méghozzá a nőké gyorsabban, mint a férfiaké: 1941-ben 24,5 éves korában kötötték be a fejüket, míg 2001-ben az aráknál 28,2 éves átlagéletkort jegyeztek fel. A házas nők az első gyermeket 2001-ben átlagosan 28 éves fejjel szülték meg - nem úgy, mint a múlt század hetvenes évtizedében, amikor a kismamák első szülésükkor 23 évesnél fiatalabbak voltak.

Az időfelhasználást vizsgáló felmérések szerint a gyermekek ellátására a nők 2000-ben egy átlagos tavaszi napon 41 percet fordítottak, két és félszer annyit, mint a férfiak, és csaknem kétszer annyit, mint 1977-ben. A nők az oktatás-nevelésből is derekasan kiveszik a részüket - ennek egyértelmű jele, hogy 2001-ben ők adták az általános iskolai pedagógusok 90 ezres seregének 86,6 százalékát. Az oktatási szinteken felfelé haladva arányuk egyre csökken: a szakiskolákban minden második oktató volt nő, a 36 ezer középiskolai tanár között arányuk 66,2 százalék, míg az egyetemek, főiskolák 16 ezres oktatói karán belül csupán 37,7 százalék. Hasonló az arány a kutatók, fejlesztők 28 ezres létszámán belül: 33 százalék.

A nemek szerinti különbségek kimutathatók a foglalkozásszerkezetben is, amelynek következtében 2002-ben a nők bruttó átlagkeresete a férfiak bruttó keresetének csupán 80 százalékát érte el - holott egy átlagos tavaszi napon a nők évtizedek óta 500 percnél valamivel több időt fordítanak társadalmilag kötött tevékenységekre, azaz kereső-termelő munkára, tanulásra, közlekedésre, míg a férfiak ennél kevesebbet.

Az itthon tapasztalt jelenségek összhangban vannak az Európában végbemenő folyamatokkal. A nők aránya az össznépességen belül az Európai Unió minden tagállamában meghaladja az 50 százalékot, s hasonlóképpen nem éri el az ötven százalékot az újszülöttek körében a leánygyermekek részaránya. Az EU statisztikai hivatala 2002-ben kétszáz oldalas statisztikai portrét rajzolt A nők és férfiak élete Európában címmel. A nők házasságkötéskor feljegyzett életkora az évek haladtával emelkedett: míg az unió tagállamaiban 1980-ban a nők 23 és fél esztendősen mentek férjhez, 1999-ben átlagos életkoruk 28 és fél évre emelkedett. A lehetséges okok között a statisztikai portré megemlíti mind a hosszabbra nyúló tanulmányi időt, mind azt, hogy fiatalabb éveikben inkább karrierjüket részesítik előnyben - épp későbbi jólétük megalapozása végett. Ezzel párhuzamosan ugyanebben az időszakban a nők átlagos életkora az első szüléskor 25-ről 28 évre emelkedett.

A gyermekgondozás az unió tagállamaiban szintén a nők "kiváltsága". A négy mediterrán országban, valamint Írországban és Ausztriában az utódok otthoni gondozásában érintett nők száma kétszerese-négyszerese volt a férfiakénak, s átlagosan másfélszer annyi idejüket vette igénybe, mint az erősebb nem képviselőinek. Az általános iskolákban uniószerte erős a nők jelenléte: hat tagállamban a pedagógus nők aránya meghaladja a nyolcvan százalékot, Olaszországban pedig a 90-et.

Németországban a legkedvezőtlenebb az a mutató, amely a teljes munkaidőben foglalkoztatottak nemek közötti bruttó kereseti arányait jelzi: ott a nők a férfiak keresetének 80 százalékát sem kapják meg. Kilencvenszázalékos, vagy azt meghaladó arányt csupán Spanyolországban, Belgiumban, Portugáliában és Dániában észleltek. A jelenséget számos sajátosság színezi: az uniós statisztikusok ezek között említik például azt, hogy a részmunkaidős foglalkoztatás országonként különböző elterjedtsége "eltéríti" a jelzőszámot. Így Németországban 20 és 49 éves kor között minden harmadik nő részmunkaidős, Spanyolországban minden hatodik, Belgiumban minden negyedik, Portugáliában minden tizedik.

A magyar adatokat tartalmazó kiadványból kiolvasható, hogy a társadalomban stabil a hagyományos gondolkodásmód a nők szerepéről, ám bizonyos területeken kimutathatóak a nemek közötti esélyegyenlőség irányába mutató elmozdulások.



>> A lakáshelyzet nemzetközi kitekintésben



A mai magyarországi lakáshelyzet megítélésében segít, ha a lakásviszonyok legfontosabb - statisztikailag is mérhető - mutatóit összevetjük az európai országok hasonló adataival. Egy évvel az uniós csatlakozás előtt kézenfekvőnek látszik, ha az összehasonlítandó államok közé soroljuk egyrészt a jelenlegi EU-tag, másrészt a várhatóan most belépő, illetve a későbbiekben belépni szándékozó országokat.

A rendszerváltás idején a lakásellátottságban Magyarország vezető helyet foglalt el a volt szocialista országok között, és a kilencvenes évek végéig - az új lakások igen alacsony építési üteme mellett is - megőrizte ezt a pozíciót. (Tény azonban, hogy ez csökkenő népesség mellett következett be.)

A laksűrűségi mutatók szerint a túlzsúfolt (ha egy szobában több mint egy személy él) lakásokban élők aránya az ezredfordulón alig haladja meg az EU-országok átlagát. Nem ennyire kedvező a kép a lakások fürdőszobával való ellátottságában, mivel a magyarországi érték lényeges lemaradást mutat.

A legnagyobb eltérések az

európai államok között a lakásállomány szerkezetében találhatók. Ugyanakkor egyértelmű, hogy egy-egy ország lakásrendszere annál rugalmasabb, minél inkább jellemző rá a tulajdonos által lakott és a bérelt lakások egészséges aránya. E szempontból a KSH kutatói három kategóriát állapítottak meg a vizsgált országok között, aszerint, hogy milyen arányt képvisel a bérleti szektor. Magasnak tekinthető ennek aránya 40 százalék felett; a legjellemzőbb, átlagosnak mondható a 20 és 40 százalék közötti arány, és alacsony az ez alatti. A bérelt lakásokon belül külön vizsgálandó a szociális bérlakások aránya, amely szintén meglehetősen változatos képet mutat. Itt is három csoport különíthető el. Az egyikben a szociális bérlakásszektor aránya lényegesen meghaladja a magánbérleti szektorét, a másikban közel azonos a kettő aránya, míg a harmadik csoportba tartozó államokban a magánbérlet dominál.

A vizsgált államok lakásállományainak szerkezeti összetételét - a már említett adottságok mellett - a volt szocialista országok esetében két ok alakítja. Az egyik a háború utáni eltérő fejlődési tendenciákban rejlik, nevezetesen, hogy az egyes országokban milyen mértékben tették lehetővé a magánlakás-építés kibontakozását. A másik a rendszerváltás utáni eltérő privatizációs gyakorlatban keresendő, vagyis abban: milyen körülmények között és milyen arányban váltak a volt állami tulajdonú lakások magántulajdonúvá, illetve a magánbérleti szektor részévé. Ebből következik, hogy az általunk definiált magas, közepes és alacsony kategóriákban egyaránt találunk EU-tagjelölt országokat.

A rendkívül alacsonynak mondható magyarországi bérlakásszektor kialakulásának egyik oka, hogy nálunk a rendszerváltás előtti időszakban a kelet-közép-európai országok közül a legmagasabb volt a magántulajdonú (ezen belül is a családi házas) lakásépítések száma, illetve a privatizációs gyakorlat csak a magántulajdonúvá válást támogatta.

Az új lakások építésében Magyarország az európai országok alsó harmadának élén helyezkedik el. Az ezer főre jutó építés adatait vizsgálva sem olyan drámai a lemaradás, mint azt a bírálatok gyakran említik: a 2001-es 2,8-es érték, illetve a 2002-re jelzett 3,0-3,2-es mutató már megközelíti a tagországok alsó harmadába tartozókét. A lakásépítés minőségi mutatói is a mennyiségi sorrendben elfoglalt helyhez hasonló értékeket jeleznek.



>> Munkatermelékenység az EU-ban és nálunk



A gazdasági teljesítményt összefoglalóan leginkább az egy lakosra jutó GDP (a bruttó hazai termék) nagyságával szokás mérni, a régiók és az országok között összehasonlítani. E mutató alakulása két körülménytől függ: a foglalkoztatottság, a gazdasági aktivitás mértékétől és a munka termelékenységének színvonalától. Az Európai Unióban (egészében, átlagosan) mindkettő alacsonyabb, mint az Egyesült Államokban, és a különbségek csökkentése, illetve megszüntetése az EU Lisszabonban, 2000-ben kitűzött egyik fő stratégiai célja.

Magyarországon az egy lakosra jutó GDP az uniós átlag 52 százaléka. A különbség egyötödét az alacsonyabb foglalkoztatottság, négyötödét a jóval kisebb munkatermelékenység okozza. A csatlakozó országok közül is megelőz bennünket Ciprus, Szlovénia, Málta és Csehország. A tagországok között a sor végén elhelyezkedő Görögországban az egy lakosra jutó GDP az uniós átlag 67 százaléka. A munkatermelékenység színvonalát nézve a különbség valamivel kisebb, azért is, mert a magyarországi termelékenység a rendszerváltást követő időszakban átlagosan közel évi 3,5 százalékkal növekedett. Ezt a nemzetközileg is ritka, kiemelkedően magas ütemet csak Írország haladta meg. Elmaradásunk fő tényezője azonban még így is az alacsony termelékenység.

A Központi Statisztikai Hivatal friss kiadványa (A munka termelékenysége a magyar gazdaságban) minderről részletes adatokat közöl. Az ezekre épülő elemzés rámutat arra is, hogy a korábbi kiemelkedő termelékenységnövekedés két igen fontos tényezőjének kedvező hatásával a jövőben már kevésbé számolhatunk. E tényezők egyike a jelentős strukturális átalakulás és a nagy rejtett munkanélküliség felszámolása volt. A privatizációval és a piaci verseny megnyitásával a legfontosabb strukturális változásokon, sok-sok gazdaságtalan nagyvállalat, szövetkezet bezárásán, átalakításán, a "vállalkozói boomon" azonban már túl vagyunk. Rejtett munkanélküliség már alig van, és a foglalkoztatás szintje nálunk a legalacsonyabbak közé tartozik Európában. A következő években ezért (bizonytalan világgazdasági konjunktúra mellett) a munka termelékenységét emelkedő foglalkoztatottság mellett kell növelnünk - ahogyan ez a folyamat 1997-től elindult.

A másik kedvező hatást, a külföldi működőtőke nagyarányú beáramlását a korábbi években jelentős mértékben a privatizációs lehetőségek és az alacsony, alig növekvő reálbérek vonzereje táplálta. A jövőben erre is kevésbé számíthatunk. A külföldi és a hazai tulajdonban lévő vállalatok közötti nagy (nemzetközi összehasonlításban a szokásosnál jóval nagyobb) termelékenységi különbség ugyanakkor sajátos kettős struktúrát hozott létre, amelynek mérséklését az EU országjelentése is sürgeti.

A KSH termelékenységről szóló kiadványa - a rendszerváltás utáni időszak elemzése és a nemzetközi összehasonlítások mellett - hosszabb időre is visszatekint, s az ország gazdasági versenyképességének alakulásáról, a termelékenység és a reálbérek változásának összefüggéséről is szól. Az utóbbi években a reálbérek növekedése sok területen meghaladta a termelékenység bővülését, az egységre jutó munkaerőköltség emelkedése gyengítette versenyképességünket. Ez még inkább előtérbe állítja a termelékenységalakulás vizsgálatának, elemzésének és céltudatosabb növelésének fontosságát. Az Európai Unió ezt el is várja tőlünk, és segíteni fogja, többek között a nemzeti fejlesztési terv alapján és keretében.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.