BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tétova jövő, tanácstalan jelen

A radikális reform és az időskorúak drámai életszínvonal-zuhanása között kell választani - állítják a Világbank elemzői, akik tegnap a nyugdíjrendszerek gyökeres átalakítására szólították fel az EU-t. Világszerte egyre több országban okoz fejfájást a nyugdíj-finanszírozási nehézségek növekedése. A megoldási javaslatokban csak annyi a közös, hogy szinte mindenhol növelnék a járulékfizetéssel töltött idő hosszát.

Naponta érkeznek hírek sarokba szorított kormányokról és tömegesen tiltakozó, majdani nyugdíjasokról. A francia közalkalmazottak például sztrájkokra és utcai demonstrációkra készülnek jövő kedden, tiltakozásul a kormány azon terve ellen, amely két és fél évvel meghosszabbítaná a nyugdíjjárulék-fizetés minimális időtartamát. Ausztriában szintén a kormány nyugdíjreformterve ellen tartottak kedden országos munkabeszüntetést a szakszervezetek, Németországban pedig Schröder kancellár - a saját pártján belüli ellenállást látva - lemondását helyezte kilátásba kabinetje nyugdíjreformterve elutasítása esetére.

Ám nem csak ebben a három országban fordult drámaira a helyzet; a világ számos más államában is keresik a kiutat a felosztó-kiróvó típusú finanszírozás zsákutcájából. A Világbank tegnapi jelentése szerint az európai kormányoknak a radikális reform és az időskorúak drámai életszínvonal-zuhanása között kell választaniuk. A washingtoni pénzintézet úgy látja, a kontinens országai nemcsak a hosszú ideje csökkenő születésszámot nem vették kellően figyelembe a társadalombiztosítási rendszer tervezése során, de a részmunkaidőben foglalkoztatottak növekvő arányát vagy az egyszemélyes háztartások elterjedését sem.

A probléma magját mindenütt a demográfiai változások okozzák. A felosztó-kiróvó rendszerben a dolgozók fizetik nyugdíjjárulékaikból az éppen nyugdíjban lévők ellátását, de a munkaképes korúak aránya drámaian csökken világszerte a következő évtizedek során, míg a nyugdíjasok száma jelentősen növekszik majd. Emiatt a kormányoknak választaniuk kell a nyugdíjak értékének töredékére zsugorítása, illetve a járulékbevétel növelése között - utóbbit pedig nyilván olyan intézkedésekkel tudják elérni, mint a nyugdíjkorhatár emelése, a minimális járulékfizetési idő meghosszabbítása, a járulékfizetők körének szélesítése.

Néhány országban a reform kilencvenes évekbeli elindításával már sikerült részleges eredményeket elérni, általában a hárompilléres modell megteremtésével. Ennek lényege, hogy az állami felosztó-kiróvó rendszerbe fizetett járulék mellett (első pillér) a munkavállaló kérheti a kötelezően fizetendő járulék egy részének az ő egyéni számlájára való befizetését is (második pillér), illetve a kötelezőn felül további, önkéntes nyugdíj-előtakarékosságot is választhat egyéni számláján (harmadik pillér), akárcsak Magyarországon.

Nem volt azonban mindenütt egyértelmű siker a hárompilléres rendszerre való átállás. Lengyelországban például a reméltnél jóval kevesebben választották a harmadik pillérbe való befizetéseket, ami a Reuters által idézett elemzők szerint az adókedvezmények hiányára, illetve alacsony szintjére vezethető vissza. Svédországban pedig olyan bonyolultra sikerült a rendszer, hogy a Dow Jones által idézett felmérés szerint a reformba bevont munkavállalók 30 százalékának van csak elképzelése arról, mekkora is lesz majd a nyugdíja.

A nyugat-európai nyugdíjreformok a korábbi rendszer túlígéréseinek visszanyesését célozzák - fejtette ki lapunknak Németh György közgazdász. A nyugdíjrendszerek akkor fenntarthatóak, ha reális kapcsolat van a befizetett nyugdíjjárulékok és az ezért cserébe majdan megkapandó nyugdíjak között. A jelenlegi bajok forrása az, hogy a járadékkal meghatározott nyugdíjrendszerekben a befizetések és a kifizetések nagyon könnyen elszakadhatnak egymástól, s például a várható élettartam megnövekedése miatt több nyugdíjat kell kifizetni, ami felborítja az egész rendszert.

A finanszírozás kilátásai Magyarországon sem kedvezőek. Nálunk az úgynevezett Ratkó-korszakban ugrott meg a születések száma, 1954 volt a csúcsév, amikor a legtöbben világra jöttek. A "Ratkó-gyerekek" a 2010-es évek első felének végén érik el a 62 évre felemelt nyugdíjkorhatárt. Számolni kell azzal is, hogy a várható élettartam növekedése Magyarországon is megkezdődött, ami tovább nehezíti a nyugdíjrendszer finanszírozhatóságát. Az öregségi és rokkantsági nyugdíjak átlaga már meghaladta a 66 évet. Az inaktívak aránya egyre nagyobb lesz, 2010-re hozzávetőlegesen 30 eltartott jut 100 aktívra Magyarországon, míg 2020-ra ez 38-ra növekedhet, ami a nyugdíjak finanszírozásának terhét ötödével emeli meg.

A nyugdíjrendszer fenntarthatóságáról született kormányzati dokumentum szerint a helyzet a 2030-as években tovább nehezedik, amikor majd az 1960-as évek végétől született nagy létszámú korosztályok mennek nyugdíjba. Az előrejelzés egyelőre azt mutatja, hogy a finanszírozás hosszú távon is fenntartható marad, nem szükségesek megszorító intézkedések. Ez jórészt annak köszönhető, hogy a jelenlegi magán-nyugdíjpénztártagok nyugdíjazásakor az ellátások egy részét már ezekből finanszírozzák.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.