BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hosszú távon bizakodnak az amerikai fogyasztók

A várakozásokat meghaladva javult az amerikai fogyasztói bizalom júniusban, miután a lakosság kedvezőnek ítéli meg a fél év múlva várható gazdasági helyzetet. A New York-i Conference Board felmérése szerint a hat hónapos időtávon a fogyasztók várakozása érezhetően javult, az index 95,9 pontra emelkedett a májusi 94,5-es szintről. A jelen helyzetre vonatkozó fogyasztói bizalmi mutató azonban egyhe zsugorodást mutatott az előző hónaphoz képest: júniusban a mutató 83,6-en, míg májusban 83,6-en állt. Általánosságban elmondható, hogy a piac bizakodó, még ha a jelen adatai ezt nem is támasztják alá. Az iraki háború sikerének kedvező hatása már elmúlni látszik, az olajárak markáns esést mutatnak, a jelzáloghitelek kamata igen alacsony, adócsökkentés várható és az értékpapírpiacok is viszonylag jól teljesítenek. Mindezen körülmények pedig elfedik az olyan fundamentális problémákat, mint a munkanélküliség. Pedig a foglalkoztatás a gazdasági élénkülés kulcskritériuma - összegzi elemzők véleményét a Bloomberg.

Az amerikai bankárok tanácsadó testületeként működő Conference Board májusban a fő mutatók egyszázalékos javulásáról adott hírt. Ilyen fellendülés utoljára 2001-ben volt. Az állampolgároknak immár 17,9 helyett 19 százaléka látja úgy, hogy fél év múlva jobbak lesznek az álláshozjutási lehetőségek, és 22,8 helyett 23,9 százalékuk vár javuló gazdasági körülményeket. Ugyanakkor döntő elem, hogy a kilátások javulása nem tükröződik a fogyasztás növekedésében: májusban a korábbi 7,7 helyett az ameri-kaiaknak csak 5,9 százaléka tervezi új autó beszerzését; új lakást pedig csak 3 százalékuk szándékozik vásárolni, szemben a korábbi 3,8 százalékkal.

Az elmúlt fél évben az amerikai gazdaságból kikerült 342 ezer munkahely nyolcéves csúcsra, 6,1 százalékra emelte a munkanélküliségi rátát. Szakértők e mutató mérséklődésétől várnak érdemi javulást. (VG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.