Harmonizálva az Európai Bizottság 2006-ig szóló statégiájával, elkészült a fogyasztóvédelem újabb középtávú koncepciója. Megköveteli az egységesen magas színvonalat, a rendelkezések maradéktalan végrehajtását és a fogyasztóvédő szervezetek erősítését - fejtette ki Köncse Tamásné, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium tanácsadója. Hangsúlyozta: fogyasztóvédelmi hatóságaink, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FVF) és a területi felügyelőségek biztosítják a jogszabályok betartását. Kiépültek a piacfelügyeletek közötti koordinációt biztosító információs rendszerek. Működik a veszélyes termékekre vonatkozó tájékoztatási kapcsolat Magyarország és a csatlakozó államok között. A belépést követően pedig kapcsolódunk a unió veszélyes termékekre vonatkozó információs rendszeréhez, a RAPEX-hoz. A kellő felkészülés végett már január 1-jétől működik a külföldről származó termékek vámkezelésekor a piacfelügyeleti ellenőrzés, amit a csatlakozáskor a harmadik országokból származó produktumok piacfelügyeleti ellenőrzésére vonatkozó közösségi rendelet vált fel.
A szemléletben azonban sok még a bepótolnivalónk. Köncse Tamásné hangsúlyozta: a fogyasztók tájékoztatása, a civil szervezetek érdekérvényesítő tevékenysége elmarad az európai színvonaltól. A vásárlók nincsenek tisztában jogaikkal. Elsődleges feladat tehát e jogok megismertetése, annak elősegítése, hogy a kiszolgáltatott vevő mielőbb tudatos fogyasztóvá váljék, aki maga is tesz a fogyasztóvédelem teljességéért. Ha például eleve nem veszi meg azt az árut, amiről nem kap kellő információt, vagy aminek lejárt a szavatossága, akkor megelőző, preventív szemléletű, hiszen kivédte a nagyobb bajt, a rossz termék okozta bosszúságot, a reklamációs procedúrát, jogai utólagos érvényesítését.
A szemlélet elterjesztésében civil szervezetekre hárul a legnagyobb feladat. Az unióban a klasszikusan fogyasztóvédelmi ügyeket - tehát a kiszolgálás minőségét, vagy például a számlázás pontosságát - civil szervezetek tartják kontroll alatt. A fogyasztók döntő többsége valamely civil szervezet tagjaként maga is figyel, informál, jelzéseket ad, ha valahol hibát tapasztal. A civil szervezetek pedig kommunikációs eszközeikkel nyomást gyakorolnak a gyártókra és a kereskedőkre. Fellépésüknek nemegyszer nagyobb visszatartó ereje van, mint a hatósági ellenőrzéseknek. Az uniós hatósági vizsgálatok a termékek biztonságára összpontosulnak elsősorban. Nálunk is ilyen irányban fejlődik a fogyasztóvédelem.
Megerősödésük állami, illetve társadalmi segítséget egyaránt igényel. A mindenkori költségvetésben, a minisztérium fejezetében külön soron szerepel a civil szervezetek támogatására szánt összeg, amit pályázati úton tudnak elnyerni. Ez az idén 67 millió forint, ami sok ahhoz képest, hogy 1998 előtt semmiféle anyagi segítséget nem kaptak a büdzséből. A valós igényekhez képest viszont kevés. Mindenesetre ki-egészül a hatósági bírságbevétel bizonyos hányadával. Tavaly a két forrásból kiosztott támogatás 134 millió forint volt. Köncse Tamásné úgy véli: a civil szervezetek is tehetnek saját forrásaik bővítéséért. Ennek a tagdíjakon kívül sokféle módja lehet. Egyvalami tilos: olyan szponzori juttatást elfogadni, ami által függetlenségüket veszíthetik, hiszen pártatlanul kell képviselniük a fogyasztói érdekeket.
Egyre nagyobb a jelentőségük a békéltetőtestületeknek. A kereskedelmi és iparkamarák mellett működő fórumok jövendő helyéről, hovatartozásáról ma vita folyik. A gazdasági tárca illetékese szerint azonban nem az a lényeg, hol működnek, hanem az, hogy miként. A testület - a kiegyensúlyozott döntés érdekében - ötven százalékban kamarai, ötven százalékban civil képviselőkből áll. Bárhol fog tevékenykedni, a kamarai képviseletnek, tehát a vállalkozói oldalnak akkor is meg kell maradnia. Gond, hogy a fogyasztók még kevésbé ismerik, a vállalkozások pedig nemegyszer idegenkednek az eljárástól. Pedig nekik sem mindegy, hogy a vita hamar, egyezséggel lezárul-e, vagy évekig húzódik a bíróság előtt. Külföldön egyfajta marketingeszköz is, ha a cég közzéteszi, hogy aláveti magát a békéltetői döntésnek, mert ezzel bizalmat ébreszt a fogyasztóban. A csatlakozás után a békéltetőtestületeknek a határokon átnyúló jogérvényesítésben is fontos szerepük lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.