Brüsszel
Ugrásszerűen megnőtt az esélye annak, hogy az unió alkotmánytervezetét szövegező konvent e héten esedékes utolsó plenáris ülésén mégis ki tud egyezni egyetlen szövegvariánsban, amelyet egy héttel később Valéry Giscard d'Estaing konventelnök a szaloniki EU-csúcs elé terjeszthet.
A még két hete is elképzelhetetlen kilátások előtt a múlt heti konventalku nyitotta meg az utat, amelyen a 77 éves konventelnök ismést tanújelét adta hallatlan politikai rutinjának. Így például látszólag egy sor - korábban sokkoló - ötletét kész volt ejteni olyan kompromisszumok kedvéért, amelyeket ugyanakkor (a túlzónak tűnő giscard-i felvetések nélkül) egy-két hónapja még ugyanúgy sokan esélytelennek tartottak.
Mindez megfigyelőkben valószínűsíti azt a véleményt, hogy Giscard nem kis részt taktikai okokból is dobott be számos, jókora felhördülést kiváltó kezdeményezést. Meglehet, több esetben köztudottan szívének kedves ötletek ezek - így tette hihetővé, hogy komolyan gondolja őket -, ám valószínűsíthető módon azt is mindig látta, hogy ezek többségének ma nincs esélye a befutásra. Alkukártyának viszont még mindig kiválóak.
Giscard a leglátványosabban akkor emelte meg a téteket, amikor hirtelen drasztikusan belenyúlt a még életbe sem lépett "nizzai csomagba". A nizzai szerződés ratifikációja alig néhány hónapja fejeződött be, miközben hajdani - összesen közel kétéves - kihordása ma is nyomasztó emlékkép az akkori szereplők körében. Nizzából 2000-ben sokan azzal az érzéssel jöttek el, hogy az eredményt ugyan nem szerették, de az alku annyira fájdalmas volt, hogy abban is biztosak voltak: effajta intézményi kérdésekkel belátható időn belül nem akarnak többé foglalkozni.
Ezek után, alig három évvel később - úgy, hogy a szerződés végrehajtása még meg sem kezdődött - Giscard éppen a nizzai alkuk fő tételeit kezdte ki. A szavazási eljárásnál egyszerűen félretolta a 2000-ben nagy nehezen véglegesített országonkénti szavazatszámokat, és a kettős többség bevezetését javasolta, ahol minden tagállamnak egy szavazata van, viszont egy döntés akkor érvényes, ha a szavazatok egyszerű többsége mellett a lakosság háromötödös többsége is mögötte áll.
Nizzában egy napig csak a bizottság összetételéről vitáztak, míg végre megegyeztek, hogy egészen 27 tagállamig nem nyúlnak a mai rendszerhez. Giscard most mint egyedül üdvözítőről beszélt a 15 fős európai bizottság felállításáról.
Mindezek mellett dobott be a köztudatba Nizzát közvetlenül nem érintő, ám nem kevésbé megbotránkoztató ötleteket is a konvent "erős embere". Mint amilyen a több évre választott európai uniós "szuperelnök" ötlete, illetve a félévenkénti EU-elnökségi rotáció nagyvonalú eltörlése.
De éppen így sikerült oly tág alkuteret teremteni, amelyben bőven volt mozgástér az ilyenkor elkerülhetetlen beáldozásra is. És ez utóbbi kezdődött meg a múlt héten. Giscard új javaslatcsomagjáról (lásd keretes írásunkat) múlt pénteken a delegációk elsöprő többsége már mint "jó kompromisszumos" alapról vélekedett.
Leginkább a spanyolok és britek - valamint részben a lengyelek - folytatnak még utóvédharcot. A spanyol-lengyel páros a ma aránytalanul túlértékelt szavazati súlyuk 2009 utáni esetleges elvesztése miatt aggódnak, a britek ezzel szemben a vétójog szűkítésének akarnak gátakat szabni. De ezek már részterületek, amelyek mellett szakértők szerint az e heti utolsó konventfordulón akár megállapodás is születhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.