BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A szomszédság stabilizálása az EU prioritása

A stabil, prosperáló és biztonságos szomszédság szavatolása az Európai Unió számára prioritás, de ez nem lehet az egyetlen szempont a közös külpolitika formálásakor - fejtette ki a Világgazdaság brüsszeli tudósítójának az EU külpolitikai főmegbízottja. Javier Solana szerint az iraki megosztottság "már a múlté".

Brüsszel



>> Az iraki háború kirobbanásakor volt, aki már temette az Európai Unió közös külpolitikáját. Mennyire sikerült mindezen túllépni?

A háború feletti megosztottságon már túl vagyunk. Az aktuális kérdés az, hogy van-e lehetőség hatékonyan hozzájárulni az iraki rendezéshez úgy, hogy az összeegyeztethető legyen az adott országokban uralkodó belső feltételrendszerrel. Amihez az igazi kulcs ma már sok ország számára a további ENSZ-mandátum tisztázása.

>> A megosztottság része volt az is, ahogy egyesek megkülönböztették az "új" és a "régi" Európát. Mára már ez is csak múlt?

Az emberek emlékeznek. De a napi politikát nem emlékek formálják. És ma már az a kérdés, hogy miként lehet eredményesen hozzájárulni a helyzet normalizálásához.

>> És az amerikai-európai viszony? Mennyiben segített tovább oszlatni a feszültséget az EU júniusban elkészült koncepciója a védelmi politika stratégiájáról?

Az amerikai fogadtatás nagyon kedvező volt. Ha korábban voltak is olyan érzések Washingtonban, hogy eltérő lehet az európai és az amerikai helyzetértékelés a jelenről és a jövőbeli teendőkről, mindez a múlté. A kihívások lényegét tekintve hasonlóképpen látjuk a dolgot, az eltérés abban van, hogy miként tartjuk kezelhetőnek ezt a kihívást. De a különbség nem annyira drámai, hogy az együttműködés útjába állhasson.

>> A stratégiai koncepció kulcseleme a stabil, "jól kormányzott" szomszédság. Beszédében ön a Balkánt hozta fel példának. Tényleg példaértékű ott a helyzet?

Mindenekelőtt látni kell, hogy az EU nem sziget. Országok veszik körül. Úgyhogy a prioritás szükségszerűen az, hogy ezeket az országokat segítsük stabilizálni. De nem lehet ez az egyetlen megfontolás politikánk formálásakor. A 25 tagot számláló EU jelentősége oly nagy, hogy a stratégiai játéktér egészében kell szerepet vállalnia. Nem csak a szomszédságban. Figyelemmel kell lennünk a Közel-Keletre, Észak-Koreára, más térségekre, a terrorizmus, tömegpusztító fegyverek terjedésének veszélyére. Latba vetve a mára elért stratégiai súlyt.

>> Ami a szomszédságot illeti: ott már kész a házi feladat?

Szó sincs róla. Ez egy folyamat, ami jelenleg is zajlik. És persze nemcsak a Balkánon, de a többi relációban is, mint amilyen a földközi-tengeri szomszédság.

>> Sokat beszélnek a közös külpolitika kapcsán az egyes országok mozgásteréről? Ön szerint hol a határ a szuverenitás és a közös külpolitika alakítása között?

Az EU tekinthető úgy, mint az egyik molekulája annak az egésznek, ami világunkat alkotja. Az egyes országok az atomok, az országcsoportok már molekulák. A molekuláknak fontos jellemzőjük, hogy egyfelől különbözőségüket megőrizve építik magukba az atomokat, másfelől viszont azzal, hogy ez utóbbiak osztoznak az elektronokon, együttesen sokkal aktívabbak. A magam részéről meggyőződésem, hogy ez a mai, globalizálódó világ sokkal jobban menedzselhető molekulák által, mint ha csak atomokból állna. Rendelkezik az együttes lét hozzáadott értékeivel, miközben megőrzi a komponensek önállóságát. Ön-álló entitások, amelyek osztoznak az "elektronokon": a közös piacon, az egységes valután, a közös határokon, a közös külpolitikán. És ennek révén együtt sokkal többre képesek, mint ha magukban állnának.

>> De meddig terjedhetnek a közösen formált területek? Válhat-e a védelempolitika például minősített többségű döntéshozás tárgyává?

A védelem nem jó példa. Védekezésről akkor beszélünk, amikor valakit megtámadtak. És ilyenkor nyilván nincs helye a szavazásnak, hanem cselekedni kell.

>> Ennyiből hová sorolja az al-kotmánytervezetben is megengedett "strukturált (védelmi) együttműködés" lehetőségét? Mint amilyen a belga, luxemburgi, német és francia kezdeményezés?

Nem látok benne semmi drámait. A Benelux országok között például mindig is több kölcsönös kötelezettségvállalás létezett, mint esetleg mások között.

>> De nem válhat-e mindez idővel a NATO riválisává?

Miért válna? Ha holnaptól Portugália és Spanyolország elhatározná, hogy biztonsági megfontolásból egységesíti légterét, milyen formában gyengítené ez a NATO kohézióját? Az érintett országok képességei például ugyanúgy a NATO egészének is rendelkezésére állnának.

>> Mennyiben tartja kivitelezhetőnek a leendő "EU-külügymi-niszteri" funkció betöltését? Megvalósítható-e, hogy az ön és Chris Patten feladatát egyetlen személy lássa el?

Ez sem annyira rendkívüli, mint amilyennek látszik. Felügyelni a külpolitika alakulását egyfelől, felelős lenni az ugyanezen külpolitika keretei közé illeszkedő külkereskedelmi rezsim alakulásáért másfelől, mindez nagyon is jól megférhet egymás mellett.

>> Egyesek attól tartanak, hogy az "EU-külügyminiszterre" csak a hálátlan feladatok maradnak majd. A látványos szereplést a "nagyok" miniszterei fogják learatni.

Az EU országok közössége, ahol a miniszterek tanácsa szab irányt például adott külpolitikai kérdés képviseletének. És ha egy döntés megszületett, akkor szükségszerűen a közös hang a meghatározó. E szerint végzem ma is a munkámat. És meg kell hogy mondjam, tökéletesen együtt tudok működni kis és nagy tagállammal egyaránt. Igazából semmi sem fog változni 2007 után sem.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.