BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autópálya-építési láz Kelet-Közép-Európában

Kelet-Közép-Európában mindenütt látványos útépítések folynak. Miközben közös a remény, hogy az új utak bekapcsolják Európa vérkeringésébe az adott országot, a finanszírozási stratégiák, az építkezés sebessége és a költségek igen eltérőek.

Kelet-Közép-Európa autópálya-ellátottsága rendkívül változó. Miközben Romániában ezer négyzetkilométerre fél kilométernyi sztráda jut, Szlovéniában ugyanez majdnem 20 kilométer, s óriásiak a különbségek minőségben is. Az utóbbi tíz évben gyakorlatilag a teljes régió - a felkapaszkodni kívánó uniós tagokhoz hasonlóan - látványos sztrádafejlesztési programot hirdetett, ám ezek sikeressége igen eltérő.

Az építkezések finanszírozása különböző modellekre épül. Az egyik lehetőség az állami forrásból és különféle nemzetközi fejlesztési segélyekből és hitelekből történő építkezés. A másik változat magántőke bevonására (is) épít, ami rendszerint önálló finanszírozást, építést és meghatározott időtartamú üzemeltetést takar. Bár e költségvetést kímélő megoldás az utóbbi években egyre népszerűbbé vált a tetemes forráshiánnyal küzdő országokban, ehhez kötődik a legtöbb ellenérzés is.

A kapcsolódó bevételek egyik formáját a benzin árába beépített vagy önálló útadó jelenti. Miközben ez sokáig általános gyakorlat volt Magyarországon, Lengyelországban éppen februárban utasított el a parlament egy ilyen kezdeményezést. A másik - főként magáncégek bevonásakor alkalmazható - lehetőség az útdíjszedés, amelynek inkább Horvátországban és Szlovéniában van hagyománya, míg a matricás rendszer Szlovákiában és Csehországban megszokott. A cseheknél egy negyedik javaslat is felmerült: a magántőke úgy juthat bevételhez, hogy a kormány rendszeres bérleti díjat fizet, míg a szakasz használóit semmilyen költség sem terheli.

A térségen tíz európai közlekedési folyosó is áthalad. Különösen sok szakasz épül a nyugat-kelet irányban Olaszországból indulva Szlovéniát, hazánkat, Szlovákiát és Lengyelországot egyaránt érintő 5. korridor részeként, amelyhez immár Ukrajna is csatlakozni kíván. A térség észak-déli verőere kiépülése után a Berlint Isztambullal összekötő 4. folyosó lehet, míg az 5. korridorhoz kapcsolódó 8. közlekedési folyosó jelentőségét az adja, hogy Török-, Olasz- és Görögország mellett olyan kevésbé fejlett államok is érintettek, mint Macedónia, Albánia és Bulgária.

A térség országai közül egyedüliként az uniós sztrádaszintet is megütő Szlovéniában - főként a régebbi utak felújítására koncentrálva - a Salzburg-Szaloniki vonalú 10. közlekedési folyosót építik: ez év júniusban megállapodást kötöttek Horvátországgal a hiányzó sztrádaszakaszok 2007-ig történő megépítésére.

A mintegy húsz éve fizetős szakaszokat üzemeltető horvát modellben a pályákat államilag garantált hitelből finanszírozzák, amelyeket fejlesztési bankok és pénzügyi intézmények adtak össze. A kölcsönt az útdíjakból és a benzin árának literenként 0,1 kunás emeléséből kívánják törleszteni. (A díj kilométerenként 0,33 kuna, vagyis körülbelül 12 forint.)

Az ország 1999-ben 303 millió dolláros hitelt vett fel sztrádaépítésre egy nemzetközi bankkonzorciumtól, hogy azt a 2005-ig tartó, összesen mintegy 1 milliárd dolláros építési program finanszírozására fordítsák. Így 2001 és 2005 között csak a Zágráb-Goričan 97 kilométeres szakaszra 187 millió eurót költenek, ám a projektek párhuzamosak: az idén áprilisban egyidejűleg 450 kilométernyi pálya épült, miközben a teljes horvát sztrádahálózat 1999-ben 382, 2001-ben pedig 429 kilométer volt. (A kilencvenes évek közepén tíz év alatt ezer kilométer építését ígérte az akkori kormány.)

A munka oroszlánrésze horvát társaságoknak jutott, ám az egyik legnagyobb építő így is az amerikai Bechtel csoport és a török Enka Construction & Industry Co. Inc. konzorciuma, amely 189 kilométernyi majdani fizetős pályát épít. (Az 1998-ban kezdett munkálatok várhatóan jövőre fejeződnek be.)

Az építés dinamikájára jellemző, hogy május végén egyenesen cementhiány fenyegetett az érintett térségekben. A sietség oka, hogy az épülő szakaszokkal a kormány tervei szerint 2003-ban 150, jövőre pedig 190 kilométerrel gyarapodik a horvát autópálya-hálózat. Fennakadások azonban itt is vannak: a Zágrábot a magyar határral összekötő pálya építése több mint egy évig állt, miután a fizetés körül kialakult viták miatt a kormány szerződést bontott az olasz Astaldi céggel, amellyel még 1997-ben kötöttek szerződést, 32 éves koncessziót ígérve a munkálatokért.

A román autópálya-program a következő 15 esztendőben 1300 kilométernyi új vonal átadását ígéri, összesen mintegy 7,5 mil-

liárd dollár befektetésével. (Jelenleg alig 120 kilométernyi sztráda van az országban.) A legfontosabb elem a 4. korridor részeként épülő erdélyi autópálya. A sztráda első, 2004 és 2007 között 961 millió euróból építendő 110 kilométeres szakaszának kivitelezője és finanszírozója a Horvátországban már öt éve dolgozó amerikai Bechtel lesz, amely már 800 millió dollárt el is különített a tervre, ám így is szükség lesz nemzetközi hitelekre.

Ezzel egy időben már dolgoznak a Brassó-Bukarest szakasz on. Ez a sztráda magán- és állami pénzből épülne, s a hírek szerint a rá jutó részt az izraeli építő kötvénykibocsátásból fedezné.

Bosznia-Hercegovinában június végén adták át az M18-as pálya 11,5 kilométeres szakaszát, felgyorsítva az 5. közlekedési folyosóhoz való kapcsolódást. (A munkák egyik legnagyobb kivitelezője a szlovén SCT társaság.) Hasonlóan gondolkodik a 8. folyosót építő Bulgária is, ahol az Orizovo és Sztara Zagora közti autópálya építésére koncentrálnak. A tavasszal kezdett 54 millió eurós új szakasz két és fél évig épül majd, s 80 százalékban az Európai Beruházási Bank, 20 százalékban az állam finanszírozza.

Oroszország az idén több mint 1 milliárd dolláros útépítési programot indított, amely 2005-ig tart: az idén 160 kilométert

adnak majd át, jövőre pedig további 120-at. (Emellett elkezdik az összesen 10 ezer kilométeres transzszibériai pálya fejlesztését is.) A fejlesztések részeként június végén Lengyelországgal megállapodtak a Kalinyingrád-Elblag autópálya megépítéséről. Az orosz oldalon 40, a lengyel félnél 60 kilométer kiépítését, illetve felújítását igénylő projekt 2005-ben fejeződhet be. (A szakaszt eredetileg még Németország építette ki az 1930-as évek végén.) Nem ez az egyetlen fejlesztési terv: ugyanebben a hónapban az EBRD 290 millió dolláros hitelt folyósított a Szentpétervárt elkerülő út és a Csita-Habarovszk autópálya építésére. A tervek szerint 2004-ben elkészül a Vlagyivosztok-Moszkva-Varsó-Berlin autópálya-hálózat, s jövő januárban további 100 millió dollár felvételéről is szó van, amelyet szintén sztráda- és hídépítésre fordítanának. A hitelek visszafizetésére a most építendő utak többségén díjat szednek majd.

A 15 év alatt 2600 kilométernyi sztrádát átadni akaró Lengyelországban 1999-ben úgy módosították az öt esztendővel korábbi autópálya-építési koncepciót, hogy a magántőke bevonására került a hangsúly: így építenék - 30 évnyi koncessziós időt biztosítva - a tervezett szakaszok háromnegyedét. Az első tapasztalatok igen roszszak: az A4-es pályán az útdíj bevezetése 70 százalékos forgalomcsökkenést okozott, ami már az üzemeltetés gazdaságosságát is veszélyeztetheti. Az új szakaszok finanszírozását az is nehezíti, hogy a hatályos szabályok szerint kormányzati támogatások és garanciák csak igen szűk keretek közt adhatók.

A cseh kormány 1999-ben elfogadott sztrádaépítési programja szerint 2010-ig 1200 kilométernyi új autópályát építenek. A program nagy lendülettel indult: 2000-ben a cseh környezetvédelmi minisztérium rendkívüli engedélyt adott arra, hogy a Prágát Drezdával öszszekötő D8-as autópálya egy szakaszát természetvédelmi területen építsék. A zöldek azóta folyamatosan hadakoznak: az idén júniusban már az Európai Bizottsághoz nyújtottak be panaszt attól tartva, hogy az építkezés súlyos károkat okozhat a Krusne hory hegységben. Emiatt az eredetileg 2005-re tervezett átadást máris 2006-ra halasztották.

A környezetvédők 2001-ben a fővárost az osztrák határral összekötő D3 sztráda vonalvezetése ellen is síkraszálltak. Tiltakozásuk mintegy két esztendőn át megakadályozta az út befejezését, most viszont a pénztelenség okoz problémát: a jelenlegi éves előirányzatot figyelembe véve 50 esztendő kellene a befejezéshez.

A két ügy kapcsán sokan emlékeztetnek a Prágát a lengyel határral összekötő D11-es sztráda esetére: a zöldek tiltakozására ezelőtt 15 évvel leállították az építkezést, s azóta sem kezdték újra. Nem csoda, hogy márciusban a közlekedési miniszter azt javasolta, hogy úgy módosítsák a vonatkozó szabályokat, hogy ezentúl egyetlen földtulajdonos vagy környezetvédő se gátolhassa meg az építkezést.

A program sikere más oldalról sem egyértelmű: egy 2002-es felmérés szerint a cseh utak 25 százaléka komoly felújítást igényelt, jórészt a rendelkezésre álló pénz gyatra elosztása miatt. Jellemző, hogy míg 1990 óta a közúti forgalom négyszeresére emelkedett, az útfenntartásra fordított összeg harmadával csökkent.

Délebbre, Szlovákiában a közlekedésfejlesztés legsürgetőbb feladata egy kelet-nyugati irányú

autópálya átadása, amely a legnépesebb Pozsonyt a második legnagyobb várossal, Kassával kötné össze. Jelenleg két nyomvonalról vitáznak: az északi, Trencsényt, Zsolnát és Eperjest érintő változatot a közlekedési miniszter támogatja, míg a délebbi, egyenesebb vonalú Érsekújvár és Zólyom felé vivő verziót a Magyar Koalíció látná szívesebben. Az északi vonalnál állami források felhasználásával kezdődhetne a munka, a déli változathoz uniós pénzek és magántőke bevonására lehet szükség.

Úgy tűnik, az építkezések elengedhetetlen velejárója a visszaélés. Csehországban például az észak-morvaországi D47-es autópálya körül támadt hatalmas botrány. 2001 márciusában a cseh kormány a közbeszerzési eljárás túlzott időigényére hivatkozva tendereztetés nélkül a Housing & Construction társasággal állapodott meg a Dél-Lengyelországgal közvetlen összeköttetést biztosító 80 kilométeres pálya elkészítéséről. Az egyezség szerint a cég saját forrásból fedezte volna a költségeket, amelyet 25 év alatt egyfajta bérletként adóbevételekből törlesztettek volna. A sietségre jellemző, hogy a tervek szerint 2009-ig tartó építkezést az izraeli cég még a szerződés tavaly júniusi aláírása előtt elkezdte.

A kormányváltást követően vizsgálat indult az ügyben, amely oda vezetett, hogy március végén az új kabinet felmondta a 4,3 milliárd dolláros szerződést, mivel azt túlzottan költségesnek találták. (A kilépés 14,5 millió eurót emésztett fel.) A mostani tervek szerint az út 30 százalékkal olcsóbban és egy évvel hamarabb is megépíthető. A megindult nyomozásban a rendőrség korrupcióellenes csoportja az idén júniusban már a Zeman-kormány tagjait is kihallgatta.

Ugyancsak viharos volt a sorsa a horvát Rijeka-Zágráb pályának. Egy szakasz alagútjainak kialakítását a francai Spie Batignolles 1998-ban öt másik nagyvállalat ellenében nyerte el úgy, hogy nem is az övé volt a legolcsóbb ajánlat. Miközben eredetileg az állam szerepvállalása nélkül kellett volna elvégezni a munkákat, 1999 elején a kormány garanciát vállalt a kivitelezők által felvett hitelre, majd rá két évvel bejelentették, hogy az eredetileg is sokallt 290 millió kunás keret nem lesz elegendő: addigra már 180 millióval túllépték azt és további 190 millió hiányzott a befejezéshez. A kormányváltást követően vizsgálat indult az ügy részleteinek tisztázására, amelyben az ügyészség korrupcióellenes osztálya már a korábbi kormány tagjai után nyomoz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.