BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az új csomag a büdzsét menti

A múlt héten közzétett, László Csaba fémjelezte megszorító csomagterv immár a harmadik a rendszerváltás óta. Mértéke a Bokros-csomaghoz fogható, ha egyes intézkedései más-más arányban vannak is jelen. Elemzésünkból kitűnik, a László-csomag kifejezetten a költségvetés egyensúlyának helyrebillentésére koncentrál, a Bokros-csomag viszont főként a versenyképesség javítására helyezte a hangsúlyt. Járai Zsigmondnak az orosz válság begyűrűzését kellett kisebb mérvű visszafogással ellensúlyoznia.

A három kiigazítási alkalommal ugyanazokat az eszközöket használták a kormányok a stabilizálásra, de a helyzettől függően más-más mértékben, illetve arányban. A kiigazító programok alapvetően arra irányulnak, hogy a háztartásoktól és az államtól a harmadik nagy gazdasági szereplő, a vállalatok felé irányítsák a jövedelmet. Ennek egyik megoldása az árfolyam leértékelése, amely az infláción keresztül visszafogja a lakossági keresletet, és (ideiglenesen) többletforrásokat juttat a vállalati szektorhoz.

Míg az 1995-ös intézkedések eredményeképpen a korábbinál alacsonyabb állami szerepvállalással állt helyre az egyensúly,

az idei elképzelések szerint éppen az adóbevételek növelése hozná meg a kisebb hiányt.

A személyi jövedelemadó-terhelés jövő évi tervezett emelése (ami a tervek szerint változatlanul maradó adótábla és adókedvezmények megszűnésének eredménye) 244,5 milliárd forinttal növeli meg az szja-bevételeket. A társadalombiztosítási járulékteher emelése pedig 65 milliárd forintos többletterhelést hoz a lakosságnak. Az egyéb, a költségvetés bevételeit növelő intézkedések öszszességében további 203,2 milliárd forintnyi többletbevételhez juttatják az államkasszát.

Míg az 1995-ös Bokros-csomag hatásaként radikálisan, összességében a GDP 5,8 százalékával kevesebb adót kellett fizetni, és az 1998-1999-es megszorítás alatt is csökkent az állami jövedelemelvonás mértéke (a GDP 2 százalékával), addig a jelenleg tervezett intézkedések növelik az adóterhelést, jövőre a GDP mintegy 1,4 százalékával nagyobb része jut el adók és járulékok formájában az államhoz.

A Bokros-csomagot az akkoriban ijesztő mértékű eladósodás, a fizetési mérleg és az államháztartás egyre növekvő hiánya indokolta. Az idei megszorításokban is szerepet játszott a külső egyensúly féltése, ám az intézkedéssorozat fő indoka az államháztartás hiányának elszaladása volt. A külső egyensúly visszaállítását szolgálta 1995-ben a 8 százalékos vámpótlék bevezetése, a forint egyszeri, 9 százalékos leértékelése és a csúszó árfolyam bevezetése. Az idei csomagban is helyet kapott az árfolyam gyengítése, de nem követték egyéb importkorlátozó intézkedések.

Közös a két megszorításban, hogy mindkettő jelentős szerepet szán a lakossági fogyasztás csökkentésének. Az 1995-ös csomag célja az volt, hogy az állami vállalatoknál a keresetnövekedés lehetőleg ne legyen nagyobb 10 százaléknál (az akkor 28 százalékos infláció mellett). Az idei megszorítás esetében a kormány azt hangoztatja, hogy a reálbér a nemzetgazdaság átlagában ne csökkenjen, de a költségvetési szektorban a számok néhány százalékos reálbérvesztést valószínűsítenek. Ám meg kell jegyezni, feltehetően jóval kisebb a reálbérvesztés mértéke, mint amekkora relatív előnyre az elmúlt egy évben szert tettek az állami alkalmazottak.

Amennyiben az adószabályok a jelenleg elfogadott keretek között maradtak volna jövőre is - vagyis megvalósul az ideinél kedvezőbb adótábla, valamint érvényben maradnak a jelenlegi adókedvezmények is -, akkor a jövő évi költségvetési deficit fenntarthatatlan mértékűre duzzadt volna. A kiadási oldalon ugyanis számos, automatizmuson alapuló kiadásbővülés van. A nyugdíjak kifizetésére például 131 milliárd forinttal kell többet költeni, míg májustól már az EU-kasszába is be kell fizetni, 122 milliárd erejéig. A NATO-kötelezettségek 27,4 milliárd forintot vesznek ki a kasszából. A humánszolgáltatások normatív alapú támogatására pedig 47 milliárd forinttal kell többet költenie az államnak.

A kiadási oldalon azonban a mostani megszorítás is elmulasztotta a nagyobb mértékű lépéseket. Így például a társadalmi ellátórendszerek megreformálása nem része a mostani csomagnak. Ezekkel a próbálkozásokkal már a Bokros-csomag is csődöt mondott. A legnagyobb kritika akkoriban a szociális ellátórendszerek átalakítására hozott döntéseket érte. A Bokros-csomag rászorultsági alapra helyezte volna a különböző családi támogatásokat (családi pótlék, gyes, gyed stb.), illetve a munkanélkülieket megillető juttatásokat. Ezen intézkedések nagy részét később az Alkotmánybíróság eltörölte, vagy bevezetésüket későbbre halasztotta.

Eltérés az 1995-ös és a 2003-as megszorítás között, hogy míg előbbi döntően a versenyképesség helyreállítását célzó intézkedéseinek köszönhette sikerességét, utóbbi alapvetően az államháztartás egyenlegének rendbetételét célozza. A Bokros-csomag esetében az államháztartás gazdálkodására vonatkozó döntések nem valósulhattak meg maradéktalanul, ezért az egyensúly visszaállítására sem volt jelentős hatásuk. Utóbbi pedig - noha a költségvetés kiadásai között prioritást élvez a versenyképesség megőrzéséhez hosszabb távon elengedhetetlen infrastruktúra-fejlesztés - a vállalkozások adóterheit nem mérsékli.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.